Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Kuiper Trading

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 26 jul 2011 21:27

grootve schreef:Gisteren voor het eerst met de FCC 50 mm gereden. Wielen rijden op zich heerlijk, alhoewel mijn Eurussetje mij ook altijd heeft bekoord..
Wat opvalt aan de Kuipers is dat de wielen meteen naar beneden draaien (ventielgat) wanneer ze vrijhangen.
In eerste instantie ging ik ervan uit dat dit door het extra gewicht van de 60 mm ventielen werd veroorzaakt. Als ik echter de binnen- en buitenband eraf haal draaien beide wielen meteen met het vantielgat naar beneden. Als ik dan een flinke hengst aan de trappers geef en ik hou het frame in mijn handen voel ik de fiets als het ware 'dansen'. (Voorwiel idem....) Overigens merk ik er bij het fietsen zelf niet zo veel van; alleen op superstrak asfalt bij snelheden vanaf ongeveer 35 km/h meen ik iets van deze onbalans te voelen.
Heeft iemand op dit forum hier ook ervaring mee? Is dit een normaal verschijnsel bij deze Kuipers? Is het zinvol om een loodstripje aan de overzijde van het ventielgat te bevestigen?
Ter vergelijking: de Eurussen stoppen met draaien op elk willekeurig punt.

@Chris, ik heb je tevens een mailtje hierover gestuurd.

Michael.
Dat doen ze zover ik weet allemaal (de FCC50) , er zit een versteviging rond het ventielgat waardoor daar duidelijk meer carbon zit dan in de rest van de velg, ik heb ook een wiel met FCC50 velg en Powertap naaf wat gespaakt is door Zoran...exact hetzelfde probleem.
Campa wielen zijn zowel statisch als dynamisch uitgebalanceerd daardoor heb je dat daar niet.

ik heb het eens geprobeert op te lossen met gewichtjes maar daarvoor is meer gewicht nodig dan je verwacht en ik vond het daarom niet uitzien. Ik heb wel de spaakmagneet recht tegenover het ventielgat zitten en zover mogelijk naar de buitenkant. Het mooiste zou zijn als je gewoon 2 zwaardere spaken tegenover het ventiel gat kon zetten maar volgens Zoran was de spaakspanning dan niet meer egaal te krijgen. De enige oplossing die en goed uitziet en kan werken is een gewichtje met hars aan de binnenkant van de velg te lijmen (aanbrengen door het spaakgat) en het zou nog beter zijn als dat een magneet was maar dat is erg moeilijk. Bij mijn weten doet Lightweight dat bijvoorbeeld af fabriek.
Uiteindelijk rij ik er gewoon mee zonder gewichtjes want je kan het alleen voelen als je op spekglad asfalt rijdt (daalt) en niet bent aan het trappen en last heb je er zowiezo niet van.

Ik rem trouwens al jaren met Swisstop Yellow: remt veel beter dan de orginele blokejs alsook Mavic Kurk, BBB kurk. Ze gaan daarnaast ook veel langer mee. In de regen moet je wel hard in de rem knijpen en heb je initeel wat tijd nodig voordat deze blokjes "happen", maar daarna remmen ze best goed. Ik ben er desondanks wel voorzichtig mee want in de regen slijt alles (dus ook de velg) veel en veel te snel.
Afbeelding

kayman
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011 18:11

kayman 26 jul 2011 22:54

Ik zit ook te twijfelen om een setje FCC50 te bestellen. Eigenlijk wil ik deze om dat de ACC50 zwaarder is en deze dan alleen gebruik op het vlakke en later in criteriums. Nu kwam ik bij vos zwanenburg de set Shimano Dura Ace WH7850 C50 2011 tegen? Deze zijn daar 899,- maar klopt het dat deze ook voor draadbanden zijn? En wat is nu beter, kwa naven/stijfheid en kwaliteit? Heb nu Fulcrum zero black/white en bevallen me goed maar wil die voor regenachtige en/of bergzame ritten gebruiken.

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 26 jul 2011 23:26

Volgens mij is er geen modeljaar 2011 van de WH7850 C50, deze wielset is inmiddels opgevolgd door de WH7900 C50. De bij Vos afgebeelde wielset is de clincher uitvoering, het gewicht dat ze vermelden betreft dan weer de tube uitvoering. Voor €899 lijkt me dit een prima aanbieding. Kijk anders even bij shimano voor de juiste specs.
Afbeelding

Gebruikersavatar
grootve
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 sep 2010 12:59
Locatie: Waalre

Gebruikersavatar grootve 27 jul 2011 00:38

ericpeters schreef:
grootve schreef:Gisteren voor het eerst met de FCC 50 mm gereden. Wielen rijden op zich heerlijk, alhoewel mijn Eurussetje mij ook altijd heeft bekoord..
Wat opvalt aan de Kuipers is dat de wielen meteen naar beneden draaien (ventielgat) wanneer ze vrijhangen.
In eerste instantie ging ik ervan uit dat dit door het extra gewicht van de 60 mm ventielen werd veroorzaakt. Als ik echter de binnen- en buitenband eraf haal draaien beide wielen meteen met het vantielgat naar beneden. Als ik dan een flinke hengst aan de trappers geef en ik hou het frame in mijn handen voel ik de fiets als het ware 'dansen'. (Voorwiel idem....) Overigens merk ik er bij het fietsen zelf niet zo veel van; alleen op superstrak asfalt bij snelheden vanaf ongeveer 35 km/h meen ik iets van deze onbalans te voelen.
Heeft iemand op dit forum hier ook ervaring mee? Is dit een normaal verschijnsel bij deze Kuipers? Is het zinvol om een loodstripje aan de overzijde van het ventielgat te bevestigen?
Ter vergelijking: de Eurussen stoppen met draaien op elk willekeurig punt.

@Chris, ik heb je tevens een mailtje hierover gestuurd.

Michael.
Dat doen ze zover ik weet allemaal (de FCC50) , er zit een versteviging rond het ventielgat waardoor daar duidelijk meer carbon zit dan in de rest van de velg, ik heb ook een wiel met FCC50 velg en Powertap naaf wat gespaakt is door Zoran...exact hetzelfde probleem.
Campa wielen zijn zowel statisch als dynamisch uitgebalanceerd daardoor heb je dat daar niet.

ik heb het eens geprobeert op te lossen met gewichtjes maar daarvoor is meer gewicht nodig dan je verwacht en ik vond het daarom niet uitzien. Ik heb wel de spaakmagneet recht tegenover het ventielgat zitten en zover mogelijk naar de buitenkant. Het mooiste zou zijn als je gewoon 2 zwaardere spaken tegenover het ventiel gat kon zetten maar volgens Zoran was de spaakspanning dan niet meer egaal te krijgen. De enige oplossing die en goed uitziet en kan werken is een gewichtje met hars aan de binnenkant van de velg te lijmen (aanbrengen door het spaakgat) en het zou nog beter zijn als dat een magneet was maar dat is erg moeilijk. Bij mijn weten doet Lightweight dat bijvoorbeeld af fabriek.
Uiteindelijk rij ik er gewoon mee zonder gewichtjes want je kan het alleen voelen als je op spekglad asfalt rijdt (daalt) en niet bent aan het trappen en last heb je er zowiezo niet van.

Ik rem trouwens al jaren met Swisstop Yellow: remt veel beter dan de orginele blokejs alsook Mavic Kurk, BBB kurk. Ze gaan daarnaast ook veel langer mee. In de regen moet je wel hard in de rem knijpen en heb je initeel wat tijd nodig voordat deze blokjes "happen", maar daarna remmen ze best goed. Ik ben er desondanks wel voorzichtig mee want in de regen slijt alles (dus ook de velg) veel en veel te snel.

Eric,
Met dank voor de snelle en duidelijke reactie op mijn vraag. Ik had ook al via PB van Chris een antwoord gehad.
Ik vond nog een work-around op de site van Bikeradar:

http://www.bikeradar.com/gear/article/w ... nts-20934/" onclick="window.open(this.href);return false;

Onderaan staat een fotootje afgebeeld waar d,m.v. tie-wraps een stukje looddraad aan de tegenovergestelde kant van het ventielgat wordt bevestigd.
Het verdient inderdaad geen schoonheidsprijs. Maar zoals je al aangeeft, het valt in de praktijk bij mijn snelheden reuze mee met de onbalans. En wat betreft de Lightweights, deze wielen zijn ietwat boven mijn budget.

Michael.
Merci de votre visite.....

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 27 jul 2011 07:31

kuiper schreef:
arnojanssen schreef:Het lijkt erop alsof je die eindkap er niet af hoort te krijgen, en je met twee inbussleutels moet werken; vanaf allebei de kanten een in de as steken? Als dat zo is, waar moet ik op letten qua afstelling?
Beste Arno,

Meegeleverd heb je een spaaksleutel, deze is ook voorzien van inbus sleutels.

De zijkap aan de niet aandrijfzijde is over de as heen geschoven, deze kan je er eenvoudig vanaf trekken.
Met twee inbus 5 sleutels kan je de onderdelen van de naaf demonteren en weer in elkaar zetten.
De kant aan de aandrijfzijde komt als eerst los, zet hem vervolgens weer vast op maximaal 40nm.

Probleem zou dan opgelost moeten zijn,
mocht het niet zo zijn neem dan telefonisch contact op met 06 195 46 296 dan lopen we het even stap voor stap door.
Begrijp ik hieruit dat je eerst moet los draaien en dan weer vast?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

kayman
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 jul 2011 18:11

kayman 27 jul 2011 09:11

Tnx voor de snelle reactie! Wat jij zei constateerde ik dus ook. Misschien handig om Vos dan even te bellen denk ik. Alleen de service bij vos is niet zo heel best hoorde ik? Ik ga even kijken en anders worden het toch de kuipers! Tnx

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 28 jul 2011 13:32

Even opnieuw een reactie plaatsen over het weghalen van de speling.
Ik heb de wielen eruit gehaald, snelspanners gedemonteerd en beide kanten los en weer vast gedraaid. Ondanks dit kan ik toch het wiel tegen de remblokjes duwen.

Dit heeft toch met speling te maken?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

arzeg0
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 19 aug 2007 19:17
Locatie: Loenen

arzeg0 28 jul 2011 13:54

Bijna elke wiel kun je wel tegen je remblokken aanduwen. Bij de ene wielset kost dit meer kracht dan bij de andere.
Speling constateer je door je velg te bewegen en als je dan een tik je voelt dan is de kans groot dat er speling op zit.
Ik zou niet weten hoe ik anders speling zou moeten omschrijven.
Volgens de encyclopedie: kleine ruimte tussen dingen waardoor onbedoeld beweging mogelijk is.
FM098 van Dengfu
FM056A van Dengfu MTB
Pinarello Dogma 65.1 Think2 DA DI2

Gebruikersavatar
drummie71
Forum-lid
Berichten: 745
Lid geworden op: 24 apr 2007 21:17
Locatie: omg. Utrecht

Gebruikersavatar drummie71 29 jul 2011 15:34

Maandag setje besteld en betaald
communicatie liep mijn inziens prima

alleen wielen zijn er nog steeds niet das wel een beetje een domper :-(
vind dat dus best lang duren,!
Dansen op een klim heerlijkste wat er is -
Nieuwe Fiets - Oude Fiets

mevassch
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 29 jul 2011 21:55

mevassch 29 jul 2011 22:21

kuiper zijn ideaal qua prijs / kwaliteit, rijdt er zelf al half jaar op bij beloften koersen , de 50mm tubes, ideaal en licht

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 29 jul 2011 22:36

drummie71 schreef:Maandag setje besteld en betaald
communicatie liep mijn inziens prima

alleen wielen zijn er nog steeds niet das wel een beetje een domper :-(
vind dat dus best lang duren,!
Al 4 dagen. :shock: Ongehoord dat jij zo lang moet wachten!
Nee excuses is wel op z'n plaats. :x Bloemetje persoonlijk aan de deur of een tegoedbon meneer Kuiper, tis wel het minste wat je kan doen.

4 dagen al, nee nie meer normaal joh!


#


:lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 30 jul 2011 00:11

drummie71 schreef:Maandag setje besteld en betaald
communicatie liep mijn inziens prima

alleen wielen zijn er nog steeds niet das wel een beetje een domper :-(
vind dat dus best lang duren,!
ohhh come on.... :roll:

als hij nu adverteert met ''bestel voor 16.00 uur en ontvang uw bestelling de volgende dag'' maar om nu al te gaan lopen klagen is inderdaad wel beetje kansloos.

Chris kan het wel hardstikke druk hebben, en de wielen allang overhandigd hebben aan DHL maar dat die pannekoeken hun afspraak niet nakomen...
ik snap wel dat je graag lekker wil fietsen met zijn mooie wielen, dus die domper begrijp ik wel :D
Afbeelding

Plaats reactie