Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Welke fiets neem ik?

jdruwe
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 jul 2011 00:36

jdruwe 27 jul 2011 11:59

MooMoo schreef:
evrieselaar schreef:Dat lijkt me erg sterk.

Dat heeft toch te maken met de afstelling van de fiets, en niet met het feit of het carbon of alu.
Wat betreft de verschillen tussen carbon en alu ben ik nog maar een leek, maar het lijkt mij ook erg sterk. Als je rugklachten zou krijgen dan heeft dit te maken met je houding en de algehele geometrie van de fiets. Niet met het materiaal van het frame.

Carbon is sowieso lichter en (meestal, dacht ik) ook stijver. Of je dat merkt laat ik aan anderen over, ik heb zelf nog nooit op een carbon fiets gefietst.
ok, zou het niet beter zijn om ineens carbon te nemen?

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 27 jul 2011 12:43

Een carbonframe is vaak wat comfortabeler dan een aluframe. Alu is gewoon nogal hard en dat betekent dat schokken directer worden doorgegeven aan je lijf. Ik denk dat die FM dát bedoelt.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

jdruwe
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 jul 2011 00:36

jdruwe 27 jul 2011 12:51

farelli schreef:Een carbonframe is vaak wat comfortabeler dan een aluframe. Alu is gewoon nogal hard en dat betekent dat schokken directer worden doorgegeven aan je lijf. Ik denk dat die FM dát bedoelt.
Wat zou je me dan aanraden als beginner?

remmiedepemmie
Forum-lid
Berichten: 815
Lid geworden op: 01 feb 2011 14:40

remmiedepemmie 27 jul 2011 13:36

Persoonlijk vind ik voor iemand zonder specifieke wensen die gaat beginnen met fietsen met als idee meer dan 100km per week te rijden twee dingen belangrijk:

De geometrie van het frame, dus niet alleen de lengte van de zitbuis.

Qua afmontage minimaal Shimano 105.

De rest is zeer afhankelijk van het soort gebruik en persoonlijke voorkeuren.

farelli
Forum-lid
Berichten: 2603
Lid geworden op: 24 feb 2010 22:14

farelli 27 jul 2011 15:40

jdruwe schreef:
farelli schreef:Een carbonframe is vaak wat comfortabeler dan een aluframe. Alu is gewoon nogal hard en dat betekent dat schokken directer worden doorgegeven aan je lijf. Ik denk dat die FM dát bedoelt.
Wat zou je me dan aanraden als beginner?
Ik zie niet in waarom je als beginner een carbonframe zou moeten hebben. Dit wil niet zeggen dat je het niet moet doen als je er het geld voor over hebt. Maar binnen hetzelfde budget heb je, over het algemeen, met een aluframe er dus een betere groep en wielen op zitten.
En fietsen is niet op het zadel zitten en op het stuur drukken. Een actieve fietshouding (uit het zadel bij komende schokken, gewicht verdelen tussen zadel en stuur, tijdig bijsturen etc) voorkomt dan dat je echt veel last hebt van de hardheid van het frame. En je leert fietsen....
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 27 jul 2011 17:30

jdruwe schreef:
farelli schreef:Een carbonframe is vaak wat comfortabeler dan een aluframe. Alu is gewoon nogal hard en dat betekent dat schokken directer worden doorgegeven aan je lijf. Ik denk dat die FM dát bedoelt.
Wat zou je me dan aanraden als beginner?
Proefrijden dan kan je misschien beter aanvoelen wat je bevalt.
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

jdruwe
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 jul 2011 00:36

jdruwe 27 jul 2011 19:43

supergrover1 schreef:
jdruwe schreef:
farelli schreef:Een carbonframe is vaak wat comfortabeler dan een aluframe. Alu is gewoon nogal hard en dat betekent dat schokken directer worden doorgegeven aan je lijf. Ik denk dat die FM dát bedoelt.
Wat zou je me dan aanraden als beginner?
Proefrijden dan kan je misschien beter aanvoelen wat je bevalt.
ga ik zeker doen in Salden.
Ik heb gewoon schrikt dat als ik alu pak daar spijt van ga krijgen

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 27 jul 2011 21:18

spijt ga je echt niet krijgen van een alu frame... daarnaast als je al niet het verschil zult merken als beginner zou ik eerder voor een alu frame gaan met een nette afmontage en setje goeie wielen.. maar goed die 4 die je aangeeft zijn allemaal ook erg nette fietsen.. persoonlijk ben ik een trek fan en zou dan ook voor de 2.5 gaan wat een goed alu frame is..
Afbeelding

jdruwe
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 jul 2011 00:36

jdruwe 27 jul 2011 21:24

jeroenkuiper schreef:spijt ga je echt niet krijgen van een alu frame... daarnaast als je al niet het verschil zult merken als beginner zou ik eerder voor een alu frame gaan met een nette afmontage en setje goeie wielen.. maar goed die 4 die je aangeeft zijn allemaal ook erg nette fietsen.. persoonlijk ben ik een trek fan en zou dan ook voor de 2.5 gaan wat een goed alu frame is..
Ja, maar die trek is niet zo mooi qua kleuren op de foto

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 27 jul 2011 22:30

Tsja, smaken verschillen natuurlijk maar ik vind de Trek 2.5 erg mooi. Dat grijs wat op de foto misschien wat saai lijkt is in het echt helder glinsterend soort zilver. Zeker als het zonnetje erop schijnt springt het er echt uit.

jdruwe
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 17 jul 2011 00:36

jdruwe 27 jul 2011 23:05

MooMoo schreef:Tsja, smaken verschillen natuurlijk maar ik vind de Trek 2.5 erg mooi. Dat grijs wat op de foto misschien wat saai lijkt is in het echt helder glinsterend soort zilver. Zeker als het zonnetje erop schijnt springt het er echt uit.
Ja, ik zal het in real life moeten zien om echt te iets te kunnen bepalen

om dit moment vind ik de Bianchi het mooist daarna de giant en daarna de treks

Plaats reactie