Shimano Ultegra of SRAM Force
Ik ga binnenkort bij ROSE een nieuwe bike bestellen. Ik twijfel alleen nog over de afmontage, Shimano Ultegra of SRAM Force. Force is bij ROSE 50 Euro duurder dan Ultegra. Ik geloof dat in NL dit prijsverschil groter is (Force is hier veel duurder). Ik rijd nu met Ultegra; groep bevalt prima. SRAM ken ik verder niet, maar vind ik eigenlijk mooier ..
Ben een toerfietsende ex-renner (nu 40+) en fiets nu ongeveer 200 km per week.
Wat zouden jullie doen? Bedankt!
Ben een toerfietsende ex-renner (nu 40+) en fiets nu ongeveer 200 km per week.
Wat zouden jullie doen? Bedankt!
Je kunt geen verkeerde keuze maken in mijn ogen. Ik heb Ultegra op mijn racer en Force op mijn cyclocrosser, ben over beide erg tevreden. Wel moest ik zelf, omdat ik gewend ben aan Shimano, erg wennen aan de andere manier van schakelen bij de SRAM Force groep.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
Ik heb ooit voor dezelfde keuze gestaan. Na wat naspeurwerk op internet is mij gebleken dat het allebei prima groepen zijn. Ik heb vervolgens in de fietsenwinkel fietsen met beide merken shifters uitgeprobeerd op welke mij het prettigst in de hand lagen. Dit bleken voor mij de SRAM-shifters te zijn. Ik heb om deze reden gekozen voor de SRAM Force-groep en dat is mij tot nu toe (2 jaar later) prima bevallen.
Ik heb wel eens gehoord dat de kettingen van SRAM Force minder goed zijn dan die van Shimano. Dit zou blijken uit een test in Fiets van een jaar geleden. Is dat zo? Verder vind ik de kettingbladen van Ultegra gewoon minder mooi dan van SRAM, net 'werpsterren'. Kwaliteit zal prima zijn, daar twijfel ik niet aan. Het is ook een beetje een "luxe-probleem".
Ik ben overgestapt van shimano naar Force, kostte me max 2 ritjes om aan te wennen. Ik heb 3 maanden later op een huurfiets met ultegra gereden op mallorca, en schakelde aan het eind van de week nog altijd wel eens verkeerd.
Mijn conclusie: Het is even wennen, maar uiteindelijk schakelt SRAM intuitiever dan Shimano. En inderdaad, het is enorm veel mooier. Ik zou dus SRAM advieseren.
Mijn conclusie: Het is even wennen, maar uiteindelijk schakelt SRAM intuitiever dan Shimano. En inderdaad, het is enorm veel mooier. Ik zou dus SRAM advieseren.
Koga Miyata Road Racer \'98
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Red Bull Pro SL 4400 \'10
Om even wat tegenwicht te geven aan mijn naamgenoot:
Ketting + cassette zijn matig bij SRAM. Geen idee waarom, maar in meerdere gevallen van lawaaiiige kettingen bij Force bleek een shimanoketting + cassette de oplossing te zijn. Het schakelen is volgens mij echt niet intuitiever. Dat heet gewenning. Zeker bij vermoeiiing schakel je nog wel eens verkeerd (volgens vrouwlief, en die maakt toch 7000+ km per jaar).
Daarbij valt het afstellen me vies tegen. BIj shimano lijkt het makkelijker te gaan. Zeker als het om de reach van de voorderailleur bij een compact gaat.
Daartegenover staat het gewicht en de looks. Zeker met een shimano-cassette en ketting zou ik het heel lastig vinden om te kiezen. Zeker met dat prijsverschil.
Functie: shimano
Looks+ gewicht: sram (met shimano ketting)
Ketting + cassette zijn matig bij SRAM. Geen idee waarom, maar in meerdere gevallen van lawaaiiige kettingen bij Force bleek een shimanoketting + cassette de oplossing te zijn. Het schakelen is volgens mij echt niet intuitiever. Dat heet gewenning. Zeker bij vermoeiiing schakel je nog wel eens verkeerd (volgens vrouwlief, en die maakt toch 7000+ km per jaar).
Daarbij valt het afstellen me vies tegen. BIj shimano lijkt het makkelijker te gaan. Zeker als het om de reach van de voorderailleur bij een compact gaat.
Daartegenover staat het gewicht en de looks. Zeker met een shimano-cassette en ketting zou ik het heel lastig vinden om te kiezen. Zeker met dat prijsverschil.
Functie: shimano
Looks+ gewicht: sram (met shimano ketting)
-
- Forum-lid
Sram is echt veel mooier, dat ben ik met iedereen hier eens. Maar ik heb er nog nooit mee gereden. Ik ben een zeer tevreden Ultegra-rijder. Als je echt een goede keuze wilt maken, zou ik een test regelen en beide systemen uitproberen. Kijken wat het beste bij je past en wat lekker schakelt.
PS: De pro-teams zijn grotendeels om, in de afgelopen Tour reed meer dan de helft met Sram (wel met Red, maar dat terzijde......)
PS: De pro-teams zijn grotendeels om, in de afgelopen Tour reed meer dan de helft met Sram (wel met Red, maar dat terzijde......)
Michiel
Zijn de ketting + cassette van Red ook matig? Ik kan me bijna niet voorstellen, als de helft van het Tour-peloton hier mee rijdt .. Hebben jullie ervaring? Hier hangt natuurlijk ook weer een ander prijskaartje aan.
Een alternatief zou nog zijn om wél Ultegra te kiezen, maar dan met een Dura Ace crankstel. Dit kost bij ROSE 200 Euro meer. Dat is dus 150 Euro meer dan de fiets met SRAM Force. Dit zou nog net binnen mijn budget passen. Dura Ace lijkt wel op Ultegra, maar heeft wel een betere 'look', vind ik. Wat vinden jullie hiervan?
Een alternatief zou nog zijn om wél Ultegra te kiezen, maar dan met een Dura Ace crankstel. Dit kost bij ROSE 200 Euro meer. Dat is dus 150 Euro meer dan de fiets met SRAM Force. Dit zou nog net binnen mijn budget passen. Dura Ace lijkt wel op Ultegra, maar heeft wel een betere 'look', vind ik. Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb beide gereden, en rij nu ook weer met Force. Force vind ik mooier en ik vind de handgrepen fijner. Ik gebruik ook een Ultegra ketting, op advies van mijn FM. Ik hen twee wielsets, een met een SRAM cassette en een met een Ultegra cassette. Die met de Ultegracassette is merkbaar stiller.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
dit zegt helemaal niets over de kwaliteit ,die pro ploegen kunnen bij wijze van spreken er iedere dag nieuwe cassettes en kettingen erop zettenHushoofd schreef:Zijn de ketting + cassette van Red ook matig? Ik kan me bijna niet voorstellen, als de helft van het Tour-peloton hier mee rijdt ..
-
- Forum-lid
Ik vind de kwaliteit van een Sram Force (PG 1070) cassette echt top. De tanden zijn iets groter in vergelijking met een Shimano Ultegra cassette en ik doe er ook zeker 1000-2000km meer mee. Je "ziet" ook gewoon dat deze minder slijt in vergelijking met een Shimano Ultegra cassette.
De ketting zelf vond ik niet zo goed. Ik heb deze al snel vervangen door een Shimano Dura Ace 7900 ketting. En de combinatie Shimano ketting en Sram cassette is echt perfect voor mij.
Het is wel zo dat de een Shimano ketting in combinatie met een Shimano cassette minder geluid produceert. Maar ik vind persoonlijk de Sram Force cassette veel beter schakelen in wedstrijdomstandigheden (criteriums, koersen, interclubs,...).
Dus dat een Sram ketting minder is dan een Shimano ketting, dat vind ik dus ook. Maar ik vind die PG 1070 cassette echt wel een stuk beter en duurzamer dan een Shimano cassette. Ze produceert in het begin een beetje meer geluid, maar het schakelt echt perfect en direct.
De ketting zelf vond ik niet zo goed. Ik heb deze al snel vervangen door een Shimano Dura Ace 7900 ketting. En de combinatie Shimano ketting en Sram cassette is echt perfect voor mij.
Het is wel zo dat de een Shimano ketting in combinatie met een Shimano cassette minder geluid produceert. Maar ik vind persoonlijk de Sram Force cassette veel beter schakelen in wedstrijdomstandigheden (criteriums, koersen, interclubs,...).
Dus dat een Sram ketting minder is dan een Shimano ketting, dat vind ik dus ook. Maar ik vind die PG 1070 cassette echt wel een stuk beter en duurzamer dan een Shimano cassette. Ze produceert in het begin een beetje meer geluid, maar het schakelt echt perfect en direct.
http://img202.imageshack.us/img202/636/profielfoto2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;