Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Carbon of aluminium bij 95kg?

Hushoofd
Forum-lid

Hushoofd 08 jul 2011 13:11

Hallo Fietsers,
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets van rond 2000 euro. Ik ben 95 kg en 1.98m. Heb vroeger ooit wedstrijden gefietst, maar ik heb de materiaalontwikkelingen niet gevolgd. Ik rijd nog op een Gazelle AA Special uit 1994 ...! Tijd voor een nieuwe dus! Ik rijd nu alleen toerrondjes met gemiddeld 30-33 km/h.
Twijfel tussen carbon en alu. Ik hoor wel eens verhalen dat je vanaf 90 kg beter alu kunt nemen. Is dat zo? Carbon schijnt veel comfortabeler te zijn. Ga ik dat merken als ik vanaf mijn Gazelle op een carbon-racer stap?
Iemand een goeie tip (ook voor een merk?)?
Bedankt!

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 08 jul 2011 13:46

Prima fietsje trouwens (ook nu nog)!
Carbon is inderdaad veel comfortabeler. Boven de 90 kg is het misschien een goed idee om voor een 31,6 mm zadelpen te nemen. Een 27,2 mm zal wel erg te keer gaan bij jouw gewicht. O.a. Rose en Cannondale hebben deze diameter zadelpen.
Rose heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en is individueel aan te passen, maar als ook uitstraling voor jou belangrijk is, dan zou ik eerder naar Cannondale neigen.
Afbeelding

Hushoofd
Forum-lid

Hushoofd 08 jul 2011 21:11

Frame is inderdaad nog prima, maar de onderdelen zijn versleten. Maar een compleet nieuwe groep en nieuwe wielen kosten veel geld. Voor dat geld kan ik bij Rose of Canyon een heel nieuwe fiets kopen .. Misschien kan ik mijn frame nog wel inruilen .. collector's item?

Maar wat is het verschil tussen een 31,6 en een 27,2 mm zadelpen? De binnendiameter van de zitbuis is toch altijd hetzelfde?

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 09 jul 2011 10:31

Een 31,6 zadelpen is veel stijver en flext niet zoveel, wel zo goed voor jouw gewicht. Een 27,2 pen veert of flext teveel voor je gewicht waardoor hij af kan breken, daar heeft een 31,6 minder last van. Is wel minder comfortabel, maar je moet met dat gewicht keuzes maken.

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 09 jul 2011 11:55

Hushoofd schreef:Frame is inderdaad nog prima, maar de onderdelen zijn versleten. Maar een compleet nieuwe groep en nieuwe wielen kosten veel geld. Voor dat geld kan ik bij Rose of Canyon een heel nieuwe fiets kopen .. Misschien kan ik mijn frame nog wel inruilen .. collector's item?

Maar wat is het verschil tussen een 31,6 en een 27,2 mm zadelpen? De binnendiameter van de zitbuis is toch altijd hetzelfde?
Frame kun je het best verkopen op marktplaats.
Nee, de binnendiameter v/d zitbuis en de zadelpen zijn op elkaar afgestemd. Dus de zitbuis is dan dikker en dus stijver (en idd minder comfortabel bij gelijk gewicht van de berijder. Als je zelf wat zwaarder bent, dan zal de zadelpen gewoon weer wat meeveren).
Kijk maar eens bij Rose op de website, daar hebben de kleinere framematen een 27,2 mm zadelpen en de grotere 31,6 mm.
P.S.: Canyon levert trouwens ook uitstekende fietsjes, diameter zadelpen weet ik niet uit mijn hoofd.
Afbeelding

distortion
Forum-lid

Gebruikersavatar distortion 11 jul 2011 00:49

Ik ben 1,95 m lang en 98 kilo met kleding en schoenen. ik rij op een Prorace Metis die volledig uit carbon is opgebouwd, en ik heb daar geen problemen mee. Nog niet tenminste want ik heb pas 800 km gereden op deze nieuwe fiets. Mijn vorige fiets was een oude stalen Panasonic uit 96/98 en het is een echte eye opener om over te stappen op carbon. In mijn ervaring heb ik echt het idee dat het strakker rijdt en toch alles smooth aanvoelt.
Simpelweg omdat het zo is!

Hushoofd
Forum-lid

Hushoofd 28 jul 2011 00:03

Maar maakt het dan nog uit hoe snel je rijdt? Ik rijd nu rondjes van 60-80 km met 30 km/h. Merk je het verschil in comfort dan ook?

:lol: Maar vroeger hield ik brommers bij ..! :!:

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 28 jul 2011 22:39

Ik merk geen verschil in comfort of stijfheid tussen zadelpennen van 27.2mm of 31.6mm. Stijfheid is ook niet snel een issue denk ik, misschien afgezien van sterk sloping frames met lange lichte 27.2mm pennen.

AzewijnsePaard
Forum-lid

AzewijnsePaard 20 okt 2011 13:03

loos schreef:Boven de 90 kg is het misschien een goed idee om voor een 31,6 mm zadelpen te nemen. Een 27,2 mm zal wel erg te keer gaan bij jouw gewicht. O.a. Rose en Cannondale hebben deze diameter zadelpen.
Ik heb dit "probleem" (>90kg) ook. Ik kijk naar een Cannondale CAAD10 in 63 cm. In de tabellen met de frameafmetingen staat bij Cannondale niet de diameter van de zadelpen. Klopt het dat deze bij de grotere maten 31,6 mm is?

Bij ROSE is dit idd wel zo.

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 20 okt 2011 15:00

De CAAD 10 heeft een zadelpen van 27.2. Ik heb em zelluf ook :D en weeg 89 kg.
Als je als een minder actieve fietser bent (als een zoutzak blijven zitten bij grote oneffenheden) is de standaard zadelpen met single-bolt bevestiging misschien niet voldoende.

AzewijnsePaard
Forum-lid

AzewijnsePaard 20 okt 2011 15:20

opperhoofd schreef:De CAAD 10 heeft een zadelpen van 27.2. Ik heb em zelluf ook :D en weeg 89 kg.
Als je als een minder actieve fietser bent (als een zoutzak blijven zitten bij grote oneffenheden) is de standaard zadelpen met single-bolt bevestiging misschien niet voldoende.
Hé bedankt! Ik ben wel een actieve fietser en heb vroeger veel wedstrijden gefietst. Bij oneffenheden in de weg gaat de kont altijd omhoog 8-) . Maar ja, als je lang bent, ben je meestal ook wat zwaarder. Ik vind een stevige zadelpen dan wel een prettig 'voorbehoedsmiddel'. :lol: Die fietsen van Rose hebben wél een bredere zadelpen (31,6mm). Zijn er nog andere merken die dit ook hebben?

opperhoofd
Forum-lid

Gebruikersavatar opperhoofd 20 okt 2011 15:38

Met de opmerking over de single-bolt zadelpen bedoelde ik dat je, volgens mij, prima een fiets met 27.2 zadelpen kan nemen als je zorgt dat je een sterke zadelpen hebt. De kop van bv syntace of thomson kan veel meer hebben dan de standaard C2 zadelpen.

Plaats reactie