De relatie tussen lichtgewicht carbon en valpartijen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Dat denk ik dus niet. Auto heeft echt een heel andere manier van bochten aansnijden (een motor komt nog enigszins in de buurt al is ook daar het zwaartepunt veel lager) en dan het je nog het verschil van een circuit en de openbare weg (want niet al het asfalt is van jou). De grootste ongelukken gebeuren met fietsers die denken dat ze kunnen dalen maar "even" vergeten dat enkel het rechter deel van de weg van hen is (en daar ga je met de ideale lijn)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Volg dan maar eens een echte vervolgcursus en niet die van een dag. Het gaat om het aansnijden van bochten om daar met een zo hoog mogelijke snelheid weer uit te komen,zonder dat je in de problemen komt of anderen in de problemen brengt, ook op de openbare weg. Dat is met een auto of motor precies hetzelfde, alleen ga je op een 2 wieler meer hangen in de bocht.
Hoe denk je dat die gasten die zo snel met onopvallende dikke auto's met zwaailichten over de snelweg vliegen, hebben leren rijden?
Je moet altijd een bepaalde marge inbouwen als je op de openbare weg een ideale bocht wil rijden, een marge die je niet nodig hebt wanneer je op een afgesloten circuit rijdt.
Het probleem van de meeste mensen die bochten rijden is dat ze te vroeg een bocht insturen en dan in de bocht, als ze te veel snelheid hebben, nog moeten corrigeren omdat ze niet goed uikomen. Ze pakken dan de rem of moeten de fiets nog een keer plat leggen met een valpartij als gevolg.
Wanneer je een goede bocht rijdt, kun je in de bocht al gas geven of weer op de pedalen staan omdat je fiets al weer bijna recht staat en je perfect uitkomt.
Alleen Valentino Rossi is een meester in het andere lijnen rijden dan de meeste motorrijders en autobestuurders, maarja dat is een uitzondering.
Hoe denk je dat die gasten die zo snel met onopvallende dikke auto's met zwaailichten over de snelweg vliegen, hebben leren rijden?
Je moet altijd een bepaalde marge inbouwen als je op de openbare weg een ideale bocht wil rijden, een marge die je niet nodig hebt wanneer je op een afgesloten circuit rijdt.
Het probleem van de meeste mensen die bochten rijden is dat ze te vroeg een bocht insturen en dan in de bocht, als ze te veel snelheid hebben, nog moeten corrigeren omdat ze niet goed uikomen. Ze pakken dan de rem of moeten de fiets nog een keer plat leggen met een valpartij als gevolg.
Wanneer je een goede bocht rijdt, kun je in de bocht al gas geven of weer op de pedalen staan omdat je fiets al weer bijna recht staat en je perfect uitkomt.
Alleen Valentino Rossi is een meester in het andere lijnen rijden dan de meeste motorrijders en autobestuurders, maarja dat is een uitzondering.
Volgens mij raken we off topic, de vergelijking met PS3 gaat me veel te ver, je hebt er ook genoeg die daarop een prima potje fifa kunnen spelen, maar zelf voor geen meter kunnen voetballen. Dit topic gaat over de relatie materiaal en valpartijen. Een van de conclusies die ik terug lees is dat veel mensen denken dat de huidige Profwielrenner gebrek aan stuurmanskunst zou hebben. Verder lees ik over de hoge windgevoelige aero velgen, de stijve, gevoelige fietsen en over gebrek aan remvermogen op de carbon velgen.wasbeer2006 schreef:En een hoop zouden zich al verbeteren als ze bv een PS3 hebben en gran turismo kopen. kan je goede lijnen leren rijden.
peleton vandaag de dag is compacter
als je kijkt naar oude beelden zaten renners veel minder dicht op elkaar
ik denk dat vooral het op elkaar geplakt zitten oorzaak is van de vele valpartijen
als je kijkt naar oude beelden zaten renners veel minder dicht op elkaar
ik denk dat vooral het op elkaar geplakt zitten oorzaak is van de vele valpartijen
Het gaat er nu dan ook veel zenuwachtiger aan toe. Was het Freire niet die stelde dat het al veel beter zou gaan mochten de sportbestuurders de renners niet constant naar voor schreeuwen.
Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als 180 renners op hetzelfde moment in hun oortje horen:
"Hier is het cruciaal, je moet nu vooraan zitten, opschuiven jongens!!!"
Of je dan een stalen of carbon frame onder je hebt maakt op dat moment weinig uit.
Ik volg ook de redenering van de verminderde remwerking van carbon remranden bij regenweer. Gilbert zei het nog in deze tour: Het duurt een paar seconden voor je remmen bijten. Toch ben ik ervan overtuigd dat los daarvan fietsen nu toch gewoon veel beter remmen. Ik heb hier thuis een fiets met nauwelijks gebruikt Shimano 600 en oude Dura Ace remmen en qua remkracht is dat weinig overtuigend.
Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als 180 renners op hetzelfde moment in hun oortje horen:
"Hier is het cruciaal, je moet nu vooraan zitten, opschuiven jongens!!!"
Of je dan een stalen of carbon frame onder je hebt maakt op dat moment weinig uit.
Ik volg ook de redenering van de verminderde remwerking van carbon remranden bij regenweer. Gilbert zei het nog in deze tour: Het duurt een paar seconden voor je remmen bijten. Toch ben ik ervan overtuigd dat los daarvan fietsen nu toch gewoon veel beter remmen. Ik heb hier thuis een fiets met nauwelijks gebruikt Shimano 600 en oude Dura Ace remmen en qua remkracht is dat weinig overtuigend.
-
- Forum-lid
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
- Locatie: Gilze
Zou het niet helpen als ze driekwart minder media toelaten bij de Tour de France. In de andere grote ronden of de klassiekers zie je veel minder onverklaarbare valpartijen.Materiaal lijkt mij niet de factor, eerder het vergrootglas dat op de Tour ligt en de nervositeit die dat onherroepelijk met zich meebrengt.
Dat zie je niet alleen aan de valpartijen trouwens maar ook aan de gemiddelde snelheid, en de ontsnappingen die nooit lukken.
Eergisteren bij de Acht van Chaam hoor je dan ineens ook weer allerlei 'kenners' roepen dat het zo triest gesteld is met het Nederlands wielrennen. Die kijken echt niet naar de Omloop het Nieuwsblad of naar de Dauphine. Die baseren alles op de Tour, en dat is jammer maar logisch. Dat verklaart ook waarom iedereen Ducrot zo serieus neemt.
Dat zie je niet alleen aan de valpartijen trouwens maar ook aan de gemiddelde snelheid, en de ontsnappingen die nooit lukken.
Eergisteren bij de Acht van Chaam hoor je dan ineens ook weer allerlei 'kenners' roepen dat het zo triest gesteld is met het Nederlands wielrennen. Die kijken echt niet naar de Omloop het Nieuwsblad of naar de Dauphine. Die baseren alles op de Tour, en dat is jammer maar logisch. Dat verklaart ook waarom iedereen Ducrot zo serieus neemt.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13746
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
man, ik heb nu zelfs collega's die vargen, val jij nooit? Ik zeg nee bijna nooit hoezo?
jij hebt toch ook een lichte fiets. Ja, moet ik dan gaan liggen ofzo.
jij hebt toch ook een lichte fiets. Ja, moet ik dan gaan liggen ofzo.