concorde aguila een upgrade waard?
ik heb een concorde aguila die qua frame er nog goed uit ziet.
ik rijd nu op een batavus d'light, een heel fijne fiets maar niet de mooiste kleur. hij rijd fijn. alleen schakelen op het frame is in de bergen niet het meest handig. nu denk ik er over om een concorde aquila die ik ook heb staan te upgraden. het is een relatief moderne versie met de kabels door het frame, gele uitvoering. hij heeft een aangelast nokje voor de voorderrailleur. er zat shimano 600 op, maar dat was kapot.
het idee is om er moderne krank, shifters, casette ketting en derraileurs op te zetten, zeg ultegra of vgl capagnolo. wellicht een nieuw, lichter stuur/zadelpen. wellicht nieuwe lagers voor de stuurkolom (kraakt nu klein beetje)
tenslotte nieuwe, moderne, lichte, goed bijpassende wielen (voor en achter) suggesties zijn welkom.
natuurlijk is het altijd een kwestie van smaak en geld. ik denk nu aan iets van 900 euro aan kosten, geen idee of dit reel is.
Belangrijker nog, gaat een dergelijke upgrade de moeite en de investering waard zijn? ik wil uiteindelijk een fiets waarmee ik mijn trainingsrondjes kan doen in de avond op het vlakke. een fiets waar ik af en toe mee de bergen in kan, ook pyreneen en alpen. een fiets waarmee ik mee kan komen met mijn vrienden wanneer we een tourtocht rijden.
wellicht adviseren mensen mij nu om gewoon een nieuwe fiets te kopen, dat wil ik ook wel, maar ik ben een beetje 'verliefd' op de mooie ranke, klassieke, frames. bijvoorbeeld ook de colnago master (x lite) maar dat is way out of my budget. Suggesties voor goede, betaalbare alternatieven in de vorm van andere klassiek ogende betaalbare frames zijn ook welkom.
ik rijd nu op een batavus d'light, een heel fijne fiets maar niet de mooiste kleur. hij rijd fijn. alleen schakelen op het frame is in de bergen niet het meest handig. nu denk ik er over om een concorde aquila die ik ook heb staan te upgraden. het is een relatief moderne versie met de kabels door het frame, gele uitvoering. hij heeft een aangelast nokje voor de voorderrailleur. er zat shimano 600 op, maar dat was kapot.
het idee is om er moderne krank, shifters, casette ketting en derraileurs op te zetten, zeg ultegra of vgl capagnolo. wellicht een nieuw, lichter stuur/zadelpen. wellicht nieuwe lagers voor de stuurkolom (kraakt nu klein beetje)
tenslotte nieuwe, moderne, lichte, goed bijpassende wielen (voor en achter) suggesties zijn welkom.
natuurlijk is het altijd een kwestie van smaak en geld. ik denk nu aan iets van 900 euro aan kosten, geen idee of dit reel is.
Belangrijker nog, gaat een dergelijke upgrade de moeite en de investering waard zijn? ik wil uiteindelijk een fiets waarmee ik mijn trainingsrondjes kan doen in de avond op het vlakke. een fiets waar ik af en toe mee de bergen in kan, ook pyreneen en alpen. een fiets waarmee ik mee kan komen met mijn vrienden wanneer we een tourtocht rijden.
wellicht adviseren mensen mij nu om gewoon een nieuwe fiets te kopen, dat wil ik ook wel, maar ik ben een beetje 'verliefd' op de mooie ranke, klassieke, frames. bijvoorbeeld ook de colnago master (x lite) maar dat is way out of my budget. Suggesties voor goede, betaalbare alternatieven in de vorm van andere klassiek ogende betaalbare frames zijn ook welkom.
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Hoi,
ik heb een anderhalf jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Een oud stalen frame (ook kabeldoorvoor bovenbuis) van Pinarello, in een bijzondere kleur, helemaal opnieuw laten opbouwen. Aangezien ik geen geduld had en alleen wat basiskennis had van fietsonderhoud en montage heb ik de montage laten uitvoeren door een fietsenmaker (en daar ook de onderdelen aangeschaft). Daardoor vielen de kosten vrij hoog uit. Je moet voor een Ultegra of Centaur groep met nieuwe zadelpen, stuur, stuurpen, balhoofd en wielen dan eerder op € 1500,- rekenen. Ben je zelf handig en bestel je de onderdelen online dan is € 900-1000 denk ik wel haalbaar.
Als je nog een mooi frame hebt, goed in de lak, zou ik het daarbij houden. (en dan doorsparen voor de Master X light )
Of het de investering waard is? Ik vind van wel. Je krijgt een unieke fiets en staal rijdt gewoon superfijn. En met nieuwe onderdelen kun je het gewicht rond 9 kilo krijgen, prima toch? Ik heb er zeker geen spijt van gehad. M'n pina rijdt als een speer!!
ik heb een anderhalf jaar geleden precies hetzelfde gedaan. Een oud stalen frame (ook kabeldoorvoor bovenbuis) van Pinarello, in een bijzondere kleur, helemaal opnieuw laten opbouwen. Aangezien ik geen geduld had en alleen wat basiskennis had van fietsonderhoud en montage heb ik de montage laten uitvoeren door een fietsenmaker (en daar ook de onderdelen aangeschaft). Daardoor vielen de kosten vrij hoog uit. Je moet voor een Ultegra of Centaur groep met nieuwe zadelpen, stuur, stuurpen, balhoofd en wielen dan eerder op € 1500,- rekenen. Ben je zelf handig en bestel je de onderdelen online dan is € 900-1000 denk ik wel haalbaar.
Als je nog een mooi frame hebt, goed in de lak, zou ik het daarbij houden. (en dan doorsparen voor de Master X light )
Of het de investering waard is? Ik vind van wel. Je krijgt een unieke fiets en staal rijdt gewoon superfijn. En met nieuwe onderdelen kun je het gewicht rond 9 kilo krijgen, prima toch? Ik heb er zeker geen spijt van gehad. M'n pina rijdt als een speer!!
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
heel erg bedankt voor het verhaal, mooie fiets ook!
nog een vraagje is een concorde aguilla een beetje een goede fiets om dit mee te doen? heeft het wel de juiste kwaliteit daarvoor? een pinarollo is natuurlijk een topmerk, maar hoe zit dat met deze concorde?
nog een vraagje is een concorde aguilla een beetje een goede fiets om dit mee te doen? heeft het wel de juiste kwaliteit daarvoor? een pinarollo is natuurlijk een topmerk, maar hoe zit dat met deze concorde?
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
Dat weet ik niet, maar het gaat denk ik meer om de conditie van het frame dan de kwaliteit van het staal. Dit is een Pinarello Asolo, volgens mij ook maar het simpelste model met echt geen top-kwaliteit staal.
Zit er een sticker van de buizenfabrikant op je frame met daarop vermeld de gebruikte staalsoort?
Zit er een sticker van de buizenfabrikant op je frame met daarop vermeld de gebruikte staalsoort?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
- ridefreeordie
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 27 nov 2009 16:15
En... al wat wijzer geworden?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra
ja ben wat wijzer geworden! uiteindelijk heb ik een topfiets gevonden op marktplaats voor een goed bedrag waar stalen frame gecombineerd is met nieuwe schakelspullen enz. hoewel ik steeds nog weleens zelf een fiets zou opbouwen is het voor nu even op het tweede plan. de concorde gebruik ik nu als woon-werk fiets met singlespeed achterwiel