Ik geef de link nog maar weer eens: http://www.fietsica.be/trapfrequentie.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus niet duwen en trekken, maar draaien
Trekken aan de pedalen
superrose schreef:Dat van die hiel naar beneden is niet helemaal waar. Je kan je afvragen in hoeverre je van iemands natuurlijke houding af wilt. Als sommige renners met de hak omhoog rijden en dit altijd al hebben gedaan dan is dat hoe zij het beste bewegen. Daarbij is de houding van de voet zelfs gevoelig voor de trend. De aussies rijden echt met de hak naar beneden terwijl de europeaan gaat voor de horizontale voet. Een Gilbert bewijst dat het er weinig toe doet. Hij rijdt met balletvoeten en het gaat hem goed af. Door geforceerd je hiel naar beneden te houden terwijl dat misschien je niet natuurlijke houding is werk je blessures in de hand. Ik rijd met mijn rechter voet iets met de hak omhoog en dat bevalt me. Als ik dat probeer te corrigeren (heb ik geprobeert omdat men zei dat) krijg ik last van een blessure.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb het stukje dan ook gewoon gekopieert van wielersportinfo.
Het beschrijft eerder globaal wat er gebeurd ipv dat het een vaststaande referentie is voor de absoluut juistr traptechniek.
Volgens mij beschreven Hinault/ Genzing in hun tijd ook al dat het feitelijk een persoonlijke voorkeur is hoe men de hielstand hanteert.
Verder vind ik het maar raar van de TS dat hij ervaart of die niet goed kan trekken. De pedaalslag is rond en maar een klein gedeelte van die slag kun je trekkend doen. Volgens mij maakt het geen fluit uit hoe je op de fiets zit, je voet beschrijft een cirkel, dat betekent dan als je de cirkel een deel kunt trappen dan kun je die dus ook een deel trekken. Je kunt het beste op een naturlijke manier trappen zonder teveel na te denken. Als je trapt en trekt dan heeft je voet weinig rustfase wat meestal averechts werkt op het volhouden van de beweging.
Zo nu en dan even anders trappen is wel goed om de spanning op de spieren tijdelijk even te veranderen. Om kramp ed te voorkomen.