Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Fiets navigatie

eelcoz

eelcoz 24 jul 2011 12:39

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 28 nov 2011 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 24 jul 2011 12:54

Ribbink14 schreef:Dag mensen,
De laatse tijd beginnen mij de limburgse heuveltjes te irriteren ik heb ze al veel te vaak op gefietst.
Nu ben ik op zoek naar een aantal heuveltjes in de noord eifel of ardennen. Ik woon redelijk dichtbij de ardennen en de eifel.
Nu ben ik aan het twijfelen of ik niet beter een garmin of iets dergelijks moet kopen.. Wat is een fijne GPS die ook een beetje betaalbaar is ?

Alvast bedankt,
overigens wel een luxe probleem hoor voor een Nederlander.... Ik moet genoegen nemen met de omgeving Posbank en Nijmegen en dan mag ook ik nog van geluk spreken..Limburg wordt toch al een uitje....

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 04 aug 2011 22:34

Zo'n duur ding als een Garmin gaat me wat te ver, maar heeft er iemand ervaring met zoiets als dit product:

http://www.saake-shop.nl/products/Geo-t ... 00px_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Of zitten er teveel addertjes onder het gras en is het te mooi om goed te zijn voor zo'n lage prijs?
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 04 aug 2011 22:54

meer een gadget die je voor de fun meeneemt om evt te gebruiken om fotos te geocachen....

niet echt handig om mee te navigeren volgens mij
Afbeelding

Gebruikersavatar
ron kinkel
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 jun 2011 12:31

Gebruikersavatar ron kinkel 05 aug 2011 13:24

ik heb zelf de edge 800 bundel genomen is wat aan de dure kant maar als je een beetje handig bent kan je de kaarten wel van internet toveren scheel toch weer een slok op een borrel.
Heb ook gespeelt met de 705 maar vind het groter scherm en de touch screen een toevoeging.
Heb ook de bryton rider 50 in me handen gehad maar lijkt op het oog op de 705 van garmin maar kan niet met mapsource overweg.

Ik zou zeggen neem de 800 en dan zonder de cadans meter scheelt ook weer een paar eurie.
Maar als je het geld er voor (over) hebt dan gewoon de edge 800 bundel krijg je echt geen spijt van.

Gebruikersavatar
arjan916
Forum-lid
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 mar 2005 17:41

Gebruikersavatar arjan916 05 aug 2011 18:15

jeroenkuiper schreef:meer een gadget die je voor de fun meeneemt om evt te gebruiken om fotos te geocachen....

niet echt handig om mee te navigeren volgens mij
Mening o.b.v. ervaring of inschatting o.b.v. stukje tekst?
Alles voor de foto

http://www.arjan916.nl

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 05 aug 2011 22:45

arjan916 schreef:Zo'n duur ding als een Garmin gaat me wat te ver, maar heeft er iemand ervaring met zoiets als dit product:

http://www.saake-shop.nl/products/Geo-t ... 00px_1.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Of zitten er teveel addertjes onder het gras en is het te mooi om goed te zijn voor zo'n lage prijs?
De prijs zit wel heel ver onder die van een Garmin, dus bij mij wekt dat argwaan. Dus als je ook echt navigatie wilt gaan gebruiken, dan zou ik misschien nog even wat research doen om erachter te komen of het allemaal wel een beetje fatsoenlijk werkt. Heb je geen navigatie nodig, dan zijn er diverse goedkopere alternatieven natuurlijk.

Als er navigatie opzit krijg je dan grafische of tekstuele navigatie. Zelf zou ik voor geen goud tekstuele navigatie willen hebben. Ik fiets voornamelijk courses, waarmee ik alleen maar het lijntje op de plattegrond volg. Fietsend is dit voor mij de enige prettige manier. Allerlei geluidjes heb ik uitgezet, daar word je echt niet blij van op de fiets.

Hoe zit het met kaarten, zitten die erop, moet je die kopen? Bij de garmin kun je altijd via de OSM kaarten er gratis kaarten opzetten. Die heb ik ook en zijn meer dan voldoende. Soms zelfs beter dan de kaarten van city navigator.

Ikzelf heb een 705, maar ik kan me voorstellen dat een 800 iets beter leesbaar is, al werkt de 705 voor mij prima.

succes met de zoektocht.

Gebruikersavatar
jeroenkuiper
Forum-lid
Berichten: 1090
Lid geworden op: 31 mei 2010 00:20
Locatie: wolvega

Gebruikersavatar jeroenkuiper 05 aug 2011 23:04

arjan916 schreef:
jeroenkuiper schreef:meer een gadget die je voor de fun meeneemt om evt te gebruiken om fotos te geocachen....

niet echt handig om mee te navigeren volgens mij
Mening o.b.v. ervaring of inschatting o.b.v. stukje tekst?
obv de tekst ja, en de informatie die ik even van google geplukt heb...

review: http://be.fotovideo.nu/reviews/2226/rev ... gt-800-pro" onclick="window.open(this.href);return false;

het is dus niet eens een GPS navigatie, maar echt een logger... je kunt dus zien waar je bent geweest naderhand, maar je weg ermee vinden doet ie dus niet... is bedoeld zoals ik zei als gadget om te geocachen/geotaggen ( http://www.gps-garmin.nl/wat_is_geocaching.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Afbeelding

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 06 aug 2011 10:21

jeroenkuiper schreef:
arjan916 schreef:
jeroenkuiper schreef:meer een gadget die je voor de fun meeneemt om evt te gebruiken om fotos te geocachen....

niet echt handig om mee te navigeren volgens mij
Mening o.b.v. ervaring of inschatting o.b.v. stukje tekst?
obv de tekst ja, en de informatie die ik even van google geplukt heb...

review: http://be.fotovideo.nu/reviews/2226/rev ... gt-800-pro" onclick="window.open(this.href);return false;

het is dus niet eens een GPS navigatie, maar echt een logger... je kunt dus zien waar je bent geweest naderhand, maar je weg ermee vinden doet ie dus niet... is bedoeld zoals ik zei als gadget om te geocachen/geotaggen ( http://www.gps-garmin.nl/wat_is_geocaching.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ik was ook al een beetje argwanend. Het is te goedkoop vergeleken bij navigatietoestellen. Maar je weet maar nooit of je die ultieme deal te pakken hebt.
Ik begrijp dat niet iedereen 250 euro wil uitgeven aan een fietscomputer, maar 100 euro uitgeven en er niets voor terugkrijgen is ook zonde natuurlijk. keuzes keuzes keuzes.

joosties
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2011 16:22

joosties 15 aug 2011 09:29

vantheman schreef:Ik heb een garmin forerunner 305 en ben daar zeer tevreden mee. Dat aparaat kan bijna alles wat andere Garmin toestellen kunnen maar ondersteunt geen kaarten.
De forerunner 305 heb je al vanaf ongeveer 130 euro en is daarmee een van de best betaalbare GPS navigatie aparaten.
Bij de keuze hangt veel af van je budget en wat je er verder mee wil doen.
Voordeel van forerunner is dat je hem ook kan gebruiken voor hardlopen en fitness in de sportschool wat met een aparaat dat specifiek voor de fiets is veel moeilijker is.
Nadeel is dat je commentaar kan krijgenvan de mode politie.
Ik had een beperkt budget en heb de ongeveer 500 euro die ik bespaart heb door de forerunner 305 te nemen, gebruikt om daarmee een duurdere fiets te kunnen kopen. Dat had voor mij een hogere prioriteit.
Met een onbeperkt budget had ik de Garmin 800 genomen.
ik zit ook te denken aan de forerunner 305 , slaat hij ook je routes en hoogtes goed op,
ben je er verder nog tevreden over?

groet joost

koenraadt
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 jul 2007 23:23

koenraadt 15 aug 2011 18:01

Joost,

Ik heb ook een forerunner 305 (inmiddels een jaartje of 5). Bevalt prima, slaat routes goed op en ook uploaden van ritten gaat prima.
Wat betreft hoogte, gaat het om hoogte gemeten met GPS, dat kan weleens 5..10 m met werkelijkheid schelen. Maar met een beetje klim maakt dat op 1000m klimmen ook niet echt uit.

Groet,
Ton

joosties
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 aug 2011 16:22

joosties 15 aug 2011 21:02

koenraadt schreef:Joost,

Ik heb ook een forerunner 305 (inmiddels een jaartje of 5). Bevalt prima, slaat routes goed op en ook uploaden van ritten gaat prima.
Wat betreft hoogte, gaat het om hoogte gemeten met GPS, dat kan weleens 5..10 m met werkelijkheid schelen. Maar met een beetje klim maakt dat op 1000m klimmen ook niet echt uit.

Groet,
bedankt voor je reactie

ik denk dat ik er ook 1 ga aanschaffen, die hoogte is idd goed genoeg voor op gps basis

thnx

Plaats reactie