Mee eens. Ik ben vorig jaar in een treintje tegen de 40 per uur via de fietser voor me gelanceerd en daarbij mijn sleutelbeen gebroken. Fiets (carbon) had behoudens een verdraaid stuur helemaal niets. Crash je daar en tegen vol tegen een auto, dan vrees ik dat je ook met een aluminiumfiets weinig bruikbaars overhoudt. Althans ik zou er niet gerust meer opzitten als alles weer is teruggebogen . Zolang je niet volledig crasht of vol op je fiets valt, kan zo'n fiets heel wat hebben. Kijk voor de gein maar eens naar een willekeurige valpartij in het professionele circuit. Spul blijft allemaal heel, alleen degene die echt pech hebben. En ja, dat is part of the game. Een auto kun je ook tegen een boom zetten....marsman schreef:Het maakt niets uit of je valt met een Carbon en Aluminium frame. Een goede valpartij schrijft beide af!klimmer schreef:Als onervaren fietser moet je er rekening mee houden dat je een of meerdere keren ten val komt. Trouwens ook een ervaren fietser moet daar rekening mee houden. Dan is carbon zeer kwetsbaar en wel in die mate, dat je bij pech het frame onreparabel beschadigt. Kies aluminium.
Overigens ter info, een vriend van mij is afgelopen maand door zijn aluminium fiets gezakt, als gevolg van het bezwijken van een las. Fiets was een paar jaar oud, maar goed, je gaat er vanuit dat dat niet na een paar jaar kapot gaat. Het kan dus allemaal, zo ook een klein scheurtje in je carbon natuurlijk.
Ikzelf heb ook een 105 erop liggen en dat ding werkt prima. Maar ik heb dan ook geen ervaring met een hogere groep, maar voor mij voldoet het prima, reeds 3 jaar.
Een juiste keuze in het type groep is denk ik nog het belangrijkste als beginner. Wil je al snel serieus gaan klimmen buiten Nederland en ben je nog niet geheel op gewicht , dan zeker een compact of zelfs een triple. Ga je daar en tegen alleen in NL fietsen, dan kom je met een dubbel al een heel eind. In Limburg kun je het soms even wat zwaar krijgen, maar we zijn geen watjes toch.
Dus ik zou kijken naar wat voor groep je het best past en kijk dan nog eens hoeveel geld je over hebt. Ik begon ook met een budget van 1500 en eindigde met een fiets van 2200, tja, maar dat is mijn zwakte van het laten verleiden voor mooi spul, maar dat is vaak alleen esthetisch. Met een fiets van 6000 euro ga je als amateurtje weinig zichtbaar voordeel hebben, zeker gezien de extra kosten die je er voor moet maken. Waar ga jij zien dat je twee seconden sneller bent bergop???? Je ziet ze van 90 kg op een fiets van 10000 euro zitten. Koop een sportabonnement van een paar honderd per jaar en val 10 kg af en je rijdt minuten sneller naar boven....Sorry, beetje sarcasme. Maar het wielerwereldje is een beetje een showwereldje. Massa's mensen zitten op een voor hun doeleinden veel te dure fiets, maar goed, als het je hobby is, who cares....
Tot slot, net als een auto is een fiets ook te verzekeren tegen valpartijen en framebreuk. Of het zinvol is om te doen, kan ik niet zeggen, maar ik wilde het toch even melden.