Beste Forummers,
bij deze roep ik even de hulp in van de kenners... In mijn full-carbon zadel heb ik een scheurtje aangetroffen van ca. 1cm. Heb betreft een scheurtje in het carbon, niet slechts de lak.
Nu weet ik dat het bij een frame erg oppassen geblazen is, maar is dit ook zo bij een zadel?
Heb ook een offerte aangevraagd voor reparatie bij carbonreparatie.nl en de indicatie was rond de 110 euro, twijfel of me het dat waard is.
Scheur in carbon zadel, wat te doen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Het zit een beetje tussen de punt en het zitvlak in. Ben inderdaad bang dat die scheur net iets te dicht bij mijn edelheid zit als hij wel breekt.
Maar twijfel dus een beetje of het direct gevaar geeft.
Zou een reparatie verstandig zijn of blijft het toch een beschadigd stuk carbon?
@ hond, heb hem overgekocht van iemand die niet aan de vorm en hardheid kon wennen, dus heb er niet de volle pond voor betaald.
Maar twijfel dus een beetje of het direct gevaar geeft.
Zou een reparatie verstandig zijn of blijft het toch een beschadigd stuk carbon?
@ hond, heb hem overgekocht van iemand die niet aan de vorm en hardheid kon wennen, dus heb er niet de volle pond voor betaald.
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De enige manier om dit te repareren is het zadel aan de onderkant verstevigen. Het zadel is een San Marco Aspide?
Het zadel zal echt niet spontaan door midden breken, het zal 1e nog veel verder door scheuren. Pas als 't bijna compleet door is dan loop je risico dat 't echt door midden breekt en einde verhaal is.
Het zadel zal echt niet spontaan door midden breken, het zal 1e nog veel verder door scheuren. Pas als 't bijna compleet door is dan loop je risico dat 't echt door midden breekt en einde verhaal is.
110 euro voor een reparatie van een zadel is echter erg veel geld, tenzij je er erg aan gehecht bent. Is een nieuwe kopen geen optie? Ter info: Je hebt voor 50 euro inclusief verzending een No-name carbon zadel van 90 gram.... Of deze net zo mooi / comfi als de jouwe is weet ik natuurlijk niet.
Klopt inderdaad. Maar met het oog op de 'pasvorm' zou ik niet snel voor een noname zadel gaan. Daarvoor maak ik te veel kilometers per jaar.
Enne amclassicfan, scherp oog! Is inderdaad een aspide!
Enne amclassicfan, scherp oog! Is inderdaad een aspide!
Cervelo S3 2014 - Campagnolo Super Record | Ridley X-Night cyclocross - Sram Force/Red
-
- Forum-lid
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38
tja, of het nu gelijk heel problematisch is of niet is lastig te zeggen. Carbon is van nature een bros materiaal, dus carbon op zich bezwijkt plots en bros. Als het zadel uit één laag carbon zou bestaan, dan heb je sneller een probleem. Gelukkig is carbon een gelaagd systeem in diverse richtingen over elkaar gelegd, wat de taaiheid verhoogd. Ook de hars (of waar het ook mee aan elkaar zit) zorgt voor wat extra taaiheid. Glas is net zo'n materiaal, als het bezwijkt, bezwijkt het plots, daarom maken ze glazen balustrades ook uit minimaal twee tegen elkaar gelijmde platen, zodat als er een kapot gaat, het toch nog heel blijft. Uiteraard neemt de sterkte van het restdeel af. Staal buigt eerst flink voordat het kapot gaat, dat is een goede indicator dat er iets mis is.
Ondanks al het bovenstaande vind ik het wel tricky om zo te fietsen, zeker als de scheur door en door is. Is dat niet, dan betekent dat er onbeschadigde lagen onderzitten, maar de sterkte is dan wel minder geworden. Stel je gaat met 60+ in een afdaling en je maakt even een knal op het wegdek, waardoor je zadel fors zwaarder wordt belast. Je wilt echt niet dat je zadel dan breekt, want je bent je evenwicht gelijk kwijt.......Maar dat is mijn gevoel....Er zullen vast mensen zijn die het niet met mij eens zijn...
Ondanks al het bovenstaande vind ik het wel tricky om zo te fietsen, zeker als de scheur door en door is. Is dat niet, dan betekent dat er onbeschadigde lagen onderzitten, maar de sterkte is dan wel minder geworden. Stel je gaat met 60+ in een afdaling en je maakt even een knal op het wegdek, waardoor je zadel fors zwaarder wordt belast. Je wilt echt niet dat je zadel dan breekt, want je bent je evenwicht gelijk kwijt.......Maar dat is mijn gevoel....Er zullen vast mensen zijn die het niet met mij eens zijn...
Ik heb nog een nieuwe Aspide superleggera liggen die ik eventueel wel wil verkopen. 't Is alleen geen gouden maar een zilverkleurige.