Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

remblokje verkeerde kant scheef

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 06 aug 2011 12:49

hallo allemaal.

Bij mijn laatste fietstocht merkte ik dat mijn achterrem som schokte. Nu zag ik dat mijn remblokje in het horizontale vlak scheef staat tov de velgrand. Dit is ongetwijfeld de oorzaak van het klapperen. Ik weet dat je remblok een beetje scheef mag staan, maar dan de andere kant dan dat bij mij het geval is. Dit is voor mij allemaal helder.
Maar ik zie eigenlijk geen mogelijheid het remblokje te richten, of zie ik iets over het hoofd?? Ik heb een shimano 105.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 06 aug 2011 15:53

Een remblokje is altijd te richten. Boutje lossen enz. Als het in het horizontale vlak scheef staat raakt het voor of achter de band. Dat geeft ook een vervelende trilling. Bedoel je niet: in het vertikale vlak?

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 06 aug 2011 17:49

zie foto, volgens mij is het goed zichtbaar.

Afbeelding
png upload

frankieboy
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2011 18:05

frankieboy 06 aug 2011 18:32

Hoi Tafel en stoel.
Kijk eens in het nieuwe fiets reparatie handboek van Fiets
Daarin staat dat je in de remhoeven kunt richten met speciaal gereedschap of eventueel een baco.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 06 aug 2011 21:29

Laat die baco maar in de koelkast. ;)

Met een 4 mm inbus het boutje van het remblokje losdraaien, remblokje recht op de velg zetten, rem inknijpen en het boutje weer vast draaien. Zo simpel is het.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 06 aug 2011 21:42

Raken de blokken wel tegelijk de velg? Anders moet je de rem ook even opnieuw centreren. Schokken kan ook door de velg zelf komen.

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 06 aug 2011 21:50

jasperr schreef:Laat die baco maar in de koelkast. ;)

Met een 4 mm inbus het boutje van het remblokje losdraaien, remblokje recht op de velg zetten, rem inknijpen en het boutje weer vast draaien. Zo simpel is het.
Kan ik mijn probleem zo oplossen ja??
Het remblokje staat wel recht op de velg (in lijn met de velg), alleen de tussenruimte van de voorzijde van het remblokje tov de velg is anders dan de tussenruimte van de achterzijde van het remblokje tov de velg, zie foto. Nu weet ik dat een dergelijke scheefstand wel vaker voorkomt en geen probleem is , maar dan moet de situatie precies omgekeerd zijn tov mijn situatie. Mijn remblok klieft zich nu als het waren tegen de draairichting van het wiel in, waardoor het gaat schokken. Ik zie allerlei schroefjes, maar geen een die deze rotatie mijns inziens kan verhelpen. Het is dus de rotatie van het blokje om een denkbeeldige verticale as die ik zou willen corrigeren. Met jouw voorstel, zoals ik het visualiseer corrigeer je de rotatie om een denkbeeldige horizontale as, of zit ik er nu helemaal naast....

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 06 aug 2011 21:53

lvgh schreef:Raken de blokken wel tegelijk de velg? Anders moet je de rem ook even opnieuw centreren. Schokken kan ook door de velg zelf komen.
De afstand is bij benadering correct. Alleen is dat lastig te bepalen, want de remblok aan de andere kant staat recht en deze scheef, dus de drukverhouding tussen beide zal hoe dan ook anders zijn, lijkt mij. Het zou kunnen dat het schokken door de velg komt, al denk ik dat dat niet het probleem is, omdat duidelijk een scheefstand van het remblokje zichtbaar is.

tafel_en_stoel
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 17 jan 2010 20:38

tafel_en_stoel 07 aug 2011 09:48

jasperr schreef:Laat die baco maar in de koelkast. ;)

Met een 4 mm inbus het boutje van het remblokje losdraaien, remblokje recht op de velg zetten, rem inknijpen en het boutje weer vast draaien. Zo simpel is het.
Solved. Het boutje lijkt als een soort kogelscharniertje te werken, waarmee je hem ook om de verticale as kunt richten. Hij staat weer recht. Thx very much.

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 09 aug 2011 18:14

Voor het afstellen van de remmen zijn er mooie hulp stukken op de markt die ook gelijk de goeie schuinte instelling waarborgen.
Werkt perfect.
Zie ook dit topic
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

Plaats reactie