Vraag kilometerteller
Een vriend van me en ik maakten een fietstocht van 100 km (mijn meting). Uiteindelijk bleek mijn vriend echter 'slechts' 95 km op de teller te hebben na die rit. Dit zette zich verder voort: er blijkt steeds een verschil van 5% te zijn tussen onze metingen van afstanden (tijdens verdere fietstochten met dezelfde fietsen).
Ik had een gehuurde fiets (MTB ipv racefiets) en had daarop mijn kilometertellertje van thuis gemonteerd.
Mijn uitleg: vermoedelijk komt dit doordat de dikte van de banden (MTB ipv racefiets) ter plaatse en thuis (significant) verschilden. Dit zou dan dit verschil moeten verklaren.
Echter; mijn vriend beweerde dat de afwijking kwam doordat de 'sensor' (aan de wiel as) "juist" ingesteld moet worden: dwz dat de metingen afhankelijk zouden zijn van de "hoogte" van de plaatsing van deze sensor. Volgens mij is dit echter NIET het geval: de 'hoogte' van de plaatsing op de wiel as van de sensor beïnvloedt de meting (ie registratie van tijdstippen van volledige omwentelingen) niet.
'Mijn' uitleg is toch juist, en die van mijn vriend fout?
Dan nog een bijkomende vraag: hoe kan je de dikte van de band in rekening brengen bij het instellen van je kilometerteller? Ik weet niet zeker of mijn kilometerteller deze functie heeft (zou het nochtans moeten hebben zou ik denken). Of moet je dan op een of andere manier 'resetten'?
Ik had een gehuurde fiets (MTB ipv racefiets) en had daarop mijn kilometertellertje van thuis gemonteerd.
Mijn uitleg: vermoedelijk komt dit doordat de dikte van de banden (MTB ipv racefiets) ter plaatse en thuis (significant) verschilden. Dit zou dan dit verschil moeten verklaren.
Echter; mijn vriend beweerde dat de afwijking kwam doordat de 'sensor' (aan de wiel as) "juist" ingesteld moet worden: dwz dat de metingen afhankelijk zouden zijn van de "hoogte" van de plaatsing van deze sensor. Volgens mij is dit echter NIET het geval: de 'hoogte' van de plaatsing op de wiel as van de sensor beïnvloedt de meting (ie registratie van tijdstippen van volledige omwentelingen) niet.
'Mijn' uitleg is toch juist, en die van mijn vriend fout?
Dan nog een bijkomende vraag: hoe kan je de dikte van de band in rekening brengen bij het instellen van je kilometerteller? Ik weet niet zeker of mijn kilometerteller deze functie heeft (zou het nochtans moeten hebben zou ik denken). Of moet je dan op een of andere manier 'resetten'?
De plaats van de sensor op de vork is niet van belang. Waar hij ook zit, het magneetje komt maar één keer per omwenteling langs. De afgelegde afstand is het aantal omwentelingen maal de wielomtrek. Je moet dus de wielomtrek juist instellen. Dit kan met elke fietscomputer.
De beste manier van wielomtrek instellen is met een streepje op de band , op de fiets gezeten! , 2 of meer toeren rechtuit rijden en de afgelegde afstand meten.
Hiermee wordt ook de indrukking van de band meegeteld.
Hiermee wordt ook de indrukking van de band meegeteld.
Cheap light strong, choose two
Die vijf procent komt omdat je het tellertje niet hebt gecorrigeerd. Voor het meten van de wielomtrek, iedere bandmaat is anders!, hoef je niet op de fiets te zitten, maar moet wel druk op het voorwiel uitoefenen, terwijl je loopt (overigens hebben we het dan over cijfers achter de komma). Gebruik het ventiel als markering op het wiel. Een racefiets heeft bij 23-622 een omtrek van 209,5cm. Bij een mountainbike hangt dat uiteraard ook van de gemonteerde band af: Schwalbe Kojak 35-559 = 195,5 cm en bij Schwalbe Fast Fred 57-559 is het 203,5cm, enz, enz.
Ik calibreer mijn tellertjes altijd met een GPS. Ik stel dan de omtrek in op een geschatte 2,0 meter en ga dan 10 km fietsen met een GPS ernaast op het stuur. Vervolgens corrigeer ik de teller naar boven of naar beneden en fiets weer 10 km. Net zo lang totdat de GPS afstand over 10 km exact gelijk is aan mijn teller. De afwijking over 100 km is dan minder dan een paar honderd meter.
Uit deze metingen heb ik ervaren dat geen wiel/band combinatie dezelfde omtrek heeft.
Uit deze metingen heb ik ervaren dat geen wiel/band combinatie dezelfde omtrek heeft.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90
MBL schreef:Ik calibreer mijn tellertjes altijd met een GPS. Ik stel dan de omtrek in op een geschatte 2,0 meter en ga dan 10 km fietsen met een GPS ernaast op het stuur. Vervolgens corrigeer ik de teller naar boven of naar beneden en fiets weer 10 km. Net zo lang totdat de GPS afstand over 10 km exact gelijk is aan mijn teller. De afwijking over 100 km is dan minder dan een paar honderd meter.
Uit deze metingen heb ik ervaren dat geen wiel/band combinatie dezelfde omtrek heeft.
een mens moet maar een hobby hebben he... je maakt een geintje toch neem ik aan?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
MBL schreef:Ik calibreer mijn tellertjes altijd met een GPS. Ik stel dan de omtrek in op een geschatte 2,0 meter en ga dan 10 km fietsen met een GPS ernaast op het stuur. Vervolgens corrigeer ik de teller naar boven of naar beneden en fiets weer 10 km. Net zo lang totdat de GPS afstand over 10 km exact gelijk is aan mijn teller. De afwijking over 100 km is dan minder dan een paar honderd meter.
Uit deze metingen heb ik ervaren dat geen wiel/band combinatie dezelfde omtrek heeft.
Ik mag toch hopen dat dit een grapje is.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
In de handleiding van mijn fietscomputer stonden maten genoemd die overeen komen met een getal op de band. Aan de hand daarvan kon ik hem gemakkelijk instellen.
Pagina 129 van het volgende document:
http://www.sigmasport.com/us_media/prod ... als/ba.pdf
Pagina 129 van het volgende document:
http://www.sigmasport.com/us_media/prod ... als/ba.pdf
Lcsmt schreef:MBL schreef:Ik calibreer mijn tellertjes altijd met een GPS. Ik stel dan de omtrek in op een geschatte 2,0 meter en ga dan 10 km fietsen met een GPS ernaast op het stuur. Vervolgens corrigeer ik de teller naar boven of naar beneden en fiets weer 10 km. Net zo lang totdat de GPS afstand over 10 km exact gelijk is aan mijn teller. De afwijking over 100 km is dan minder dan een paar honderd meter.
Uit deze metingen heb ik ervaren dat geen wiel/band combinatie dezelfde omtrek heeft.
Ik mag toch hopen dat dit een grapje is.
en dan na 100 km je teller weer corrigeren voor de bandenslijtage....
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
- oldandslow
- Forum-lid
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11
-eric- schreef:Lcsmt schreef:MBL schreef:Ik calibreer mijn tellertjes altijd met een GPS. Ik stel dan de omtrek in op een geschatte 2,0 meter en ga dan 10 km fietsen met een GPS ernaast op het stuur. Vervolgens corrigeer ik de teller naar boven of naar beneden en fiets weer 10 km. Net zo lang totdat de GPS afstand over 10 km exact gelijk is aan mijn teller. De afwijking over 100 km is dan minder dan een paar honderd meter.
Uit deze metingen heb ik ervaren dat geen wiel/band combinatie dezelfde omtrek heeft.
Ik mag toch hopen dat dit een grapje is.
en dan na 100 km je teller weer corrigeren voor de bandenslijtage....
Gewoon elke dag kalibreren, als de band zachter is geworden...
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Onderweg calibreren als de band 0,01 bar is afgelopen.
Dan nog maar niet te spreken over een lekke band waarna het op de juiste spanning brengen van de band haast niet te doen is.
Dan nog maar niet te spreken over een lekke band waarna het op de juiste spanning brengen van de band haast niet te doen is.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
perik schreef:De plaats van de sensor op de vork is niet van belang. Waar hij ook zit, het magneetje komt maar één keer per omwenteling langs. De afgelegde afstand is het aantal omwentelingen maal de wielomtrek. Je moet dus de wielomtrek juist instellen. Dit kan met elke fietscomputer.
Is wel van belang. Hoe hoger de sensor op de vork zit, des te hoger de snelheid waarmee de magneet langs de sensor gaat. Dat geeft kans op fouten. Met name op de Max snelheid.
Maar ook op de afstand omdat er wel eens een passage gemist kan worden.