Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag kilometerteller

cb
Forum-lid

cb 10 okt 2010 00:35

Volgens mij is er maar 1 manier om je fietscomputer goed te calibreren.
Zorg allereerst voor de juiste bandenspanning.
Zet een markering op de vloer en een markering op de band.
Ga op de fiets zitten met je handen aan het stuur, alsof je aan het fietsen bent.
Nu in een rechte lijn, zonder het stuur te bewegen, 1 omwenteling van het voorwiel vooruitrijden. Merkteken op de vloer zetten en afstand meten.
Altijd zorgen dat je voorband de juiste spanning heeft en de meting af en toe herhalen i.v.m. slijtage van de voorband.
Overigens geeft mijn Garmin Etrex Legend HCx een hogere snelheid aan dan mijn Polar CS200cad.
Sensa tioneel

reason
Forum-lid

reason 11 okt 2010 14:38

Na instellen fiets ik soms weleens langs een weg waar kilometerpaaltjes staan. Na een km kun je dan vergelijken en evt iets bijstellen. Doe dit echter weinig meer.

Je zou ook de bandenspanning kunnen aanpassen aan je tellertje
:D

mbl
Forum-lid

mbl 14 okt 2010 03:00

stoli schreef:
MBL schreef:Ik calibreer mijn tellertjes altijd met een GPS. Ik stel dan de omtrek in op een geschatte 2,0 meter en ga dan 10 km fietsen met een GPS ernaast op het stuur. Vervolgens corrigeer ik de teller naar boven of naar beneden en fiets weer 10 km. Net zo lang totdat de GPS afstand over 10 km exact gelijk is aan mijn teller. De afwijking over 100 km is dan minder dan een paar honderd meter.
Uit deze metingen heb ik ervaren dat geen wiel/band combinatie dezelfde omtrek heeft.

een mens moet maar een hobby hebben he... je maakt een geintje toch neem ik aan?

Nee, is geen geintje. Ik vind het gewoon prettig als het klopt. Meten is weten, Gissen is missen ;-) En zoveel werk is het nu ook niet. Eenmaal ingesteld kan het gewoon blijven staan. Bandenslijtage speelt nauwelijks een rol. Bandenspanning kan wel een klein verschil maken.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 okt 2010 10:36

@MBL: beetje omslachtig, maar het werkt wel natuurlijk. Je kan natuurlijk ook gewoon 1 willekeurig rondje fietsen met GPS en km-teller, afstanden vergelijken, rekenmachine erbij pakken en de juiste bandomtrek uitrekenen....
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

stoli
Forum-lid

stoli 15 okt 2010 17:53

alsof een paar meter afwijking uitmaakt ;/

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 16 okt 2010 00:13

Hectometerpaaltjes langs de weg, die zijn uitstekend geschikt om je teller te ijken. De gevonden afwijking (procentueel) gebruik je om je wielomtrek te corrigeren.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie