Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Racfiets kapot! Wie aansprakelijk?

aschja
Forum-lid

aschja 08 aug 2011 22:14

Het volgende scenario is me vandaag overkomen:

Ik ben zo'n 6km onderweg als ik het park uitrij en in de bocht ineens een bord tegen kom met "bomen snoeien"! Ik moet vol in de ankers, waardoor mijn achterwiel wegslipt (redelijk nat fietspad) en ik met een snoekduik van mijn fiets slinger. Op de foto's is het misschien wat beter te zien. Naar alle waarschijnlijkheid moeten mijn pedalen, beide derailleurs, ketting, en remmen vervangen worden. Ik heb dat mijn wielen bespaard blijven (Cosmic Carbon SL), maar vrees het ergste. Ik ben er zelf redelijk goed vanaf gekomen, maar heb veel last van mijn nek en beide knieën zien dik en een beetje kleurig!

Wat ik me dus afvraag is of ik de gemeente aansprakelijk kan stellen, omdat het bord hier echt verkeerd stond. Ik heb meerdere mensen die hierover klaagden en heb ook een aantal getuigen die het zagen gebeuren. Wat ik ook raar vind is de borden die gebruikt zijn. Het fietspad is niet bereikbaar, maar er staat wel een vierkant bord met 2 pijlen. Wat denken jullie? Tips?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding

ronaldh
Forum-lid

ronaldh 08 aug 2011 22:54

Je hebt gelijk dat het bord niet hoort bij de fysieke afsluiting. Dat lijkt me belangrijk punt. Je moet er gewoon langs kunnen. Gemeente kan aandragen dat je te hard en onvoorzichtig reed, want jij hoort je snelheid ook aan te passen aan de onovrzichtelijke situatie en de scherpe bocht.

Maar ik zou zeggen dat je een eind moet komen. Gemeente zou het weer neer kunnen leggen bij de uitvoerder. Zo te zien heeft die het hek iets te enthousiast in het midden van het pad geplaatst.

whocares
Forum-lid

whocares 08 aug 2011 23:09

Ws zijn die borden geplaatst door diegene die het snoeiwerk verricht . Tactisch goed opgesteld , omdat men er niet links of rechts voorbij kan al fietsend . Maar uit oogpunt van veiligheid had men die beter zichtbaarder kunnen plaatsen

De verkeerswet schrijft wel voor :

2.8
Maximumsnelheid
Artikel 19

De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is.

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/d ... 11g014.pdf
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 aug 2011 23:17

Tja, maar net zo goed mag de weg door een ander niet geblokkeerd worden en al helemaal niet zoals hier dat weggebruikers in gevaar worden gebracht.

Als de TS met 40 km/h aan kwam zetten dan was dat duidelijk te hard en onverantwoord, maar met zeg 30 km/h is het gewoon verantwoord om de bocht te nemen. Zeker gezien het feit er bijv geen zij weg is waar mogelijk verkeer uit zou kunen komen. Je mag redelijker wijs verwachten dat de weg gewoon vrij is als er geen waarschuwing heeft gestaan.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

roodhoofd
Forum-lid

roodhoofd 08 aug 2011 23:50

Onze lieve heer.... hij liet zo onvoorzichtig die regen vallen waardoor het pad nat werd en je fiets weggleed.
Mij lijkt het op één of een combinatie van twee dingen:
- een ongeluk. Kan gebeuren als het nat en glad is. Waarom de schuld elders zoeken?
- roekeloosheid. Het is nat en glad, je gaat toch met flinke snelheid een bocht om waar je niet veel zicht hebt... en hebt dan niet of nauwelijks gelegenheid ordentelijk te stoppen.
De foto's overtuigen mij niet bij voorbaat dat je gemeente of uitvoerder aansprakelijk moet stellen.

swoosh
Forum-lid

swoosh 09 aug 2011 00:49

Precies mijn gedachte. Gewoon roekeloos rijgedrag.
Niet geanticipeerd op de bocht en ook al niet op de weersomstandigheden.

Er had ook een tegenligger aan kunnen komen, of een kleuter op een driewieler kunnen staan in de bocht. . . . .
Het lijkt mij sowieso niet echt een plaats waar je hard kunt rijden op zo'n toegangsweggetje naar een park.
Het bord is trouwens op de eerste foto ook al zichtbaar.
Afbeelding

jummeltje
Forum-lid

jummeltje 09 aug 2011 01:44

Als ik zo naar de foto's kijk denk ik dat je niet teveel naar anderen kunt wijzen.
Dit keer is het een bord, volgende keer is het een hond, vogel of tak of inderdaad een klein kindje.

En ik denk zelfs dat als je snelheid aangepast had dat je danwel op tijd had kunnen of rechtdoor het gras in had kunnen rijden.
Dit bord is al vanaf foto 1 dus bijna van voor de bocht te zien, dus ik denk dat je zelf je snelheid meer aan had moeten passen.

Overigens ben ik het met je eens dat het bord wel handiger geplaatst had kunnen worden.
Dik? Ja. Gek? Ja. Stroopwafel? Ja.

thomas1974
Forum-lid

thomas1974 09 aug 2011 07:40

Je had hier op basis van de borden niet hoeven verwachten dat het fietspad volledig afgesloten is. In dat geval had er bovendien op voldoende afstand voor de afsluiting zelf, namelijk voor de bocht, een aankondiging van de afsluiting moeten staan. Het bord dat de werkzaamheden aankondigt staat nu 2 meter voor de afsluiting en dat is onvoldoende afstand om te remmen. Er kunnen immers ook omstandigheden zijn waarbij de afsluiting zelf niet goed kan worden gezien, zoals bij mist, en zoals hier direct na een bocht. Er kan niet worden verwacht dat je in een bocht veilig kunt afremmen. Dat geldt zeker als hier ook brommers rijden.

Daarnaast vind ik het niet erg elegant dat geen alternatieve route wordt geboden.

faxe
Forum-lid

faxe 09 aug 2011 10:07

Gewoon de gemeente aansprakelijk stellen als je denkt dat ze een verwijt valt te maken. Het aangehaalde artikel uit de verkeerswet is niet relevant hier volgens mij. Aansprakelijk stellen kan in dit geval op grond van artikel 6.174 BW

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 aug 2011 11:05

Eens met roodhoofd/swoosh/jummeltje. Je rijdt op een fietspad in een park, daar rij je rustig. Gevalletje eigen schuld, wonden likken en niet meer over zeuren lijkt me.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

aschja
Forum-lid

aschja 09 aug 2011 11:15

Als ik vol in de ankers ga, wil het nog niet zeggen dat ik als een malle door dat park race.
Er lopen daar honden en kinderen en daar ben ik mezelf goed van bewust. Daarom reed ik net als mijn medeweg-gebruikers op normale snelheid.
Roekeloosheid mn reet, fiets is een paar weken oud, ik kijk wel uit!

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 09 aug 2011 11:20

aschja schreef:Als ik vol in de ankers ga, wil het nog niet zeggen dat ik als een malle door dat park race.
Er lopen daar honden en kinderen en daar ben ik mezelf goed van bewust. Daarom reed ik net als mijn medeweg-gebruikers op normale snelheid.
Roekeloosheid mn reet, fiets is een paar weken oud, ik kijk wel uit!
Ok, noem het dan een pechgeval. Je kunt natuurlijk altijd proberen een claim neer te leggen. Persoonlijk hou ik er niet zo van dat mensen meer-en-meer de schuld buiten zichzelf zoeken, maar wie ben ik?

PS: ik ken je 'pijn'; ik heb het een paar jaar geleden voor elkaar gekregen om binnen 5 km tijdens de 'maiden voyage' van mijn fiets op mijn plaat te gaan (olievlek in een bocht). Doen alle volgende krasjes minder pijn moet je maar denken!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie