Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

derraileur afstellen na wisselen achterwiel

Avonrepus
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2011 23:38

Avonrepus 09 aug 2011 23:47

braakie schreef:hij loopt dus echt tegen het einde bereik aan, stelschroef werkt wel omhoog maar niet meer omlaag.
Ik heb beide wielen en casettes nagekeken en zie bij de Edco's dat ik eigenlijk verder van het midden van het wiel zou moeten beginnen door een dikkere vulring te plaasten maar dan heb ik geen draad meer op de sluitring te plaatsen.

de fulcrum sluitring moet ik met een campa sleutel (de)monteren (er zit een gewone simano cassette op !!!) en de sluiring van de Edco met de shimano sleutel

zit er mogelijk verschil in de beide body's ?
Quote:hij loopt dus echt tegen het einde bereik aan, stelschroef werkt wel omhoog maar niet meer omlaag.
Dan moet je de kabel aan de derrie losmaken (zoals eerder al gezegd) , de stelnippel helemaal indraaien ( rechtsom) en dan één hele of anderhalve slag terugdraaien . Zorg dat de shifter op het grootste verzet geschakeld staat (kleinste tandwiel achter en grootste vóór) , dan de kabel strak trekken en vastzetten . Hierna kun je de afstelling nog eventueel fine-tunen met de stelnippel.
Ik zou toch ook eerst eens controleren of de verticale hartlijn door het bovenste derriewieltje rechts op de buitenkant staat van het kleinste tandwiel ( shimanoafstelling) Zit hier tussen beide wielen/cassette's een groot verschil (1of 2mm is al groot), dan zul toch je body's en cassette's eens nader moeten bekijken . Zo te lezen heb je die controle al gedaan , want je geeft het eigenlijk zelf al aan door te zeggen dat je bij de Edco's een dikkere vulring zou moeten plaatsen .

Wat dat "verkeerde " sleutelgebruik betreft :
Een Shimanocassette sluit je normaliter op met een moer .
Bij een Campa is het kleinste tandwiel tevens de opsluitmoer , zover ik weet .
Ik heb zojuist beide sleutels eens vergeleken en daar zit wel degelijk verschil in .
De nokjes van de Shimanosleutel zijn 2,2 mm dik en die van Campa 3mm .
De buitendiameter , gemeten over de nokjes, is bij Shimano 23,4 mm en bij Campa 23 mm.
Dat je die Campa sleutel moet gebruiken op de Shimano sluitring :?: , zou duiden op flink uitgesleten nokuitsparingen v/d opsluitmoer . N.l. van 2,2 mm naar 3 mm .

De cassette van de Fulcrum , was dat voorheen ook een Ultegra?
En wat voor merk heb je nu gemonteerd ? Als het vóór het verwisselen van de cassette wel goed was , dan ligt het toch duidelijk aan de nieuw gemonteerde cassette . Bij een nieuwe Shimanocassette staat op de bijsluiter vermeld bij welke tandwielcombi's je de 1mm spacer moet gebruiken en bij welke niet.

Er gaat ineens een lichtje bij mij branden . Bij de wedstrijdfiets van mijn kleinzoon merkte ik gedurende een paar weken op, dat de ketting niet meer gemakkelijk naar het kleinste achtertandwiel ging . Alléén het kleinste .Ik maar bijstellen en uitproberen totdat ineens de derriekabel brak . Wat bleek bij nader inzien? de kabel was in de shifter +/-1 cm vanaf het kopje) draadje voor draadje gaan breken . Door die rafels kon de binnenkabel niet ver genoeg meer terugkomen . Nieuwe binnenkabel erin en klaar was Kees . Even controleren zou ik zeggen , voor € 2 weet je het .

Plaats reactie