Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Een beginner, toch maar tweedehands?

Denzel
Forum-lid

Denzel 12 aug 2011 10:58

Hallo allemaal, zoals jullie misschien in het voorstel-topic gelezen hebben ben ik een absolute beginner op het vlak van wielrennen. Dus ik hoop dat jullie mij van advies willen voorzien.

Ik: 1.82m en ~ 85kg.
Budget: max. €500,- voor een fiets, excl. de kleding ect.
Via enkele sites kwam ik op een framemaat van 58cm, maar wil vandaag nog even langs een FM om me verder te laten informeren en op meten.

In de vele gelijkwaardige topics als deze werd het advies gegeven het budget te verhogen naar €800-1000,-. Omdat ik een echte beginner ben, ben ik een beetje 'bang' :) een dergelijk bedrag er aan uit te geven. Straks bevalt het me toch niet zo.... (zou dat mogelijk zijn?:) )
Of is het verstandiger om als beginner op save te spelen en een betrouwbare FM op te zoeken?

Dus ik zoek (voorlopig) naar een tweedehands fiets en kwam deze tegen. Bianchi is een goed merk en er zit een Tiagra versnelling op, geen 105, maar toch voldoende voor de beginner?
Vraagprijs €475
Bianchi Sl Lite-Alloy 55cm Frame met Carbon voorvork.
Shimano Tiagra 27 versnellingen.
Mavic Aksium wielset met goede banden.
De fiets is altijd zeer netjes onderhouden.
De fiets verkeerd in zeer goede staat.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen met advies in het grote bos van (tweedehands) fietsen :)

Alvast dank, Dennis.

/Edit: Framemaat aangepast
Laatst gewijzigd door Denzel op 15 aug 2011 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

tinoh
Forum-lid

Gebruikersavatar tinoh 12 aug 2011 11:43

Denzel schreef: Straks bevalt het me toch niet zo.... (zou dat mogelijk zijn?:) )
.
Ja dat kan. Ik denk niet dat je de eerste beginner zal zijn die na een paar maand zijn nieuwe fiets op marktplaats heeft staan. Hoeveel crosstrainers en dergelijke staan er niet op zolderkamers te verstoffen? Ben zelf tig jaar geleden ook met een goedkope 2e hands begonnen en pas nadat ik zeker wist dat ik het leuk vond een nieuwe fiets gekocht. Als je nog weinig verstand van fietsen hebt is een bezoek aan een betrouwbare FM wel aan te raden. Als je via marktplaats gaat kopen moet je toch op zijn minst in staat zijn om ¨te zien in hoeverre de tandwielen+ketting versleten zijn.
Trek Domane 4.3 2013
Trek Domane SL 6 pro 2017
Orbea Terra M31 2019

merlaida
Forum-lid

merlaida 12 aug 2011 11:48

Ik sluit me volledig aan bij tinoh

Verder wil ik nog zeggen dat deze fiets in mijn ogen geen koopje is.
Maar als alles nog in perfecte staat is kan je de aankoop wel overwegen

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 12 aug 2011 11:58

Eens met hierboven; je kunt beter op een 2e hansie beginnen en deze, als je iets nieuws wilt, met weinig verlies verkopen dan een goedkope nieuwe kopen die eigenlijk meteen na aanschaf niks meer waard is. Ben het met merlaida eens dat bovenstaande fiets geen koopje is. Een fiets van 5-8 jaar oud met 105 en liefst ook iets betere wielen moet toch wel te doen binnen jouw budget.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

belgiumman
Forum-lid

belgiumman 12 aug 2011 12:20

goed zoeken en u niet opjagen.

heb mijne fiets 2dehands gevonden

fiets was 1,5 jaar ( factuur ), met shimano 105 groep voor amper 350euro

Denzel
Forum-lid

Denzel 12 aug 2011 15:22

Dank jullie wel voor de reacties. Ik zal die ene links laten liggen.

Kom net terug van een FM. Hij had een tweedehands fiets staan, bijna niet gebruikt volgens hem. De fiets was net binnen en had nog geen beurt gehad. Ik mocht hem meenemen voor een weekend om proef te rijden. Dus hij heeft hem op hoogte zet, alleen moet er een ander stuur op volgens de verkoper. De afstand tot de rem is te groot, de rem zit ver voorbij de vooras.

De vraagprijs zou €500,- zijn. Dit lijkt mij aan de hoge kant. Wat vinden jullie?

Coppi Mythical Pro Team
Campangolo Veloce
Centour FB 10 speed

http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e452a ... 030878.JPG
http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e452a ... 030880.JPG
http://www.imgdumper.nl/uploads4/4e452a ... 030882.JPG

merlaida
Forum-lid

merlaida 12 aug 2011 15:38

Ik zou deze zeker niet kopen

Denzel
Forum-lid

Denzel 12 aug 2011 15:40

Oké, waarom niet? Wat is er niet goed aan? Het merk was ik nog niet op deze site tegengekomen, dat zal misschien genoeg zeggen? B-merk? Ik kan nu in ieder geval wel een stuk fietsen en kijken of het wat voor me is.

/Edit.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 12 aug 2011 16:01

Een tweedehands fiets voor €500,- in goede staat is zeker wel te doen. Een maand geleden heb ik een Cannondale CAAD 3 gekocht met extra wielset en volledig shimano 105 voor €500,- . Zeker geen miskoop, ik rijd er elke week m'n wedstrijden op.

Wat betreft de framemaat zal je met jouw lengte op zo'n 56 cm uitkomen.Dit ligt ook een beetje aan je beenlengte, maar dat kan je verder prima instellen dmv schuiven met je zadel, zadelpen etc. Gewoon geduldig marktplaats in de gaten houden, en voor jezelf een aantal voorwaarden stellen waar de fiets aan moet voldoen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

farelli
Forum-lid

farelli 12 aug 2011 16:12

Deze Coppi is nieuw verkrijgbaar voor minder dan €700. Dan is deze vraagprijs gewoon te hoog.
Verder is Coppi van vroeger uit een fantastisch merk. Ze hebben erg mooie en goede fietsen gemaakt in staal en alu. Maar nu lijken ze met dit soort fietsen een beetje de weg kwijt. Bijna de onderkant van de markt.
Ik wil niet zeggen dat je hierop niet kunt fietsen en er geen plezier aan kunt hebben. Maar te duur.
En als je er echt plezier aan gaat krijgen wil je er van af. Zoek daarom een andere (mooie) 2e hands.
Succes.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Denzel
Forum-lid

Denzel 12 aug 2011 16:21

Dank jullie wel.

Ik ken alle merken nog niet. :) Zo dadelijk even een rondje doen en morgen terug brengen. En hopelijk kan ik het dan op brengen om te wachten op een goede tweedehands. Ik ben soms een beetje te impulsief :)

Kan je mij zeggen waarom deze fiets de onderkant van de markt is? Waar kan ik dat aan zien?

farelli
Forum-lid

farelli 12 aug 2011 16:57

Dit is niet de onderkant van de markt. Maar, vergeleken met de geschiedenis van het merk, komen ze er in de buurt.
Hier zie je de onderkant van de markt:
http://italiaanseracefietsen.wordpress. ... iets-e199/
En ook daarop kun je met plezier fietsen.
Maar het spul is wat zwaar, bewegende delen draaien wat minder soepel en zijn wat onderhoudsgevoeliger.
Maar om te beginnen? Niks mis mee. Overigens met die start-Bianchi ook niet imho. Wel onderhandelen over de prijs. :)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Plaats reactie