"Doorschieten" bij flink kracht zetten
Als de body helemaal verrot is trap je inderdaad in het luchtledige. Maar toen mijn body bijna verrot was had ik ook wel eens het gevoel dat ik doortrapte zoals ook met een slechte cassette gebeurd..
Je binnenblad ziet er inderdaad goed uit. Maar kan het te maken hebben dat je ketting bij het doortrappen erg scheef staat? of gebeurd het bij elke stand achter? Het zou namelijk kunnen dat als je achter derrie niet goed is afgesteld je met een scheve ketting lijn je net dat extra zetje geeft om door te trappen. Maar ik ben geen specialist op dit gebied, wel dor schade en schande armer.
Een kettingmeter kost je de kop niet en is een ideale tool die je in ieder geval verteld of je ketting nog goed is. Bijna een must have voor de beginnende fietser.
Je binnenblad ziet er inderdaad goed uit. Maar kan het te maken hebben dat je ketting bij het doortrappen erg scheef staat? of gebeurd het bij elke stand achter? Het zou namelijk kunnen dat als je achter derrie niet goed is afgesteld je met een scheve ketting lijn je net dat extra zetje geeft om door te trappen. Maar ik ben geen specialist op dit gebied, wel dor schade en schande armer.
Een kettingmeter kost je de kop niet en is een ideale tool die je in ieder geval verteld of je ketting nog goed is. Bijna een must have voor de beginnende fietser.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
ketting en cassette zijn recentelijk vervangen. Dan kan het ook de afstelling zijn die niet helemaal zuiver is. Als je niet zelf weet hoe dat op te lossen, dan zou ik ook niet zelf gaan prutsen. Gewoon naar een FM en als die zijn werk goed doet fiets jij daarna weer met (meer) plezier in de rondte!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Je kan de ketting ook meten met een schuifmaat of lineaal.
http://www.kronowit.com/bicycling/chainstretch.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sheldonbrown.com/chains.html" onclick="window.open(this.href);return false;:
"Measuring Chain Wear
The standard way to measure chain wear is with a ruler or steel tape measure. This can be done without removing the chain from the bicycle. The normal technique is to measure a one-foot length, placing an inch mark of the ruler at the side of one rivet, then looking at the corresponding rivet 12 complete links away. On a new, unworn chain, this rivet will also line up exactly with an inch mark. With a worn chain, the rivet will be past the inch mark. [For accurate measurement, the chain should be held under some tension -- either on the bicycle, or hanging. -- John Allen]
This gives a direct measurement of the wear to the chain, and an indirect measurement of the wear to the sprockets:
If the rivet is less than 1/16" past the mark, all is well.
If the rivet is 1/16" past the mark, you should replace the chain, but the sprockets are probably undamaged.
If the rivet is 1/8" past the mark, you have left it too long, and the sprockets (at least the favorite ones) will be too badly worn. If you replace a chain at the 1/8" point, without replacing the sprockets, it may run OK and not skip, but the worn sprockets will cause the new chain to wear much faster than it should, until it catches up with the wear state of the sprockets.
If the rivet is past the 1/8" mark, a new chain will almost certainly skip on the worn sprockets, especially the smaller ones".
http://www.kronowit.com/bicycling/chainstretch.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://sheldonbrown.com/chains.html" onclick="window.open(this.href);return false;:
"Measuring Chain Wear
The standard way to measure chain wear is with a ruler or steel tape measure. This can be done without removing the chain from the bicycle. The normal technique is to measure a one-foot length, placing an inch mark of the ruler at the side of one rivet, then looking at the corresponding rivet 12 complete links away. On a new, unworn chain, this rivet will also line up exactly with an inch mark. With a worn chain, the rivet will be past the inch mark. [For accurate measurement, the chain should be held under some tension -- either on the bicycle, or hanging. -- John Allen]
This gives a direct measurement of the wear to the chain, and an indirect measurement of the wear to the sprockets:
If the rivet is less than 1/16" past the mark, all is well.
If the rivet is 1/16" past the mark, you should replace the chain, but the sprockets are probably undamaged.
If the rivet is 1/8" past the mark, you have left it too long, and the sprockets (at least the favorite ones) will be too badly worn. If you replace a chain at the 1/8" point, without replacing the sprockets, it may run OK and not skip, but the worn sprockets will cause the new chain to wear much faster than it should, until it catches up with the wear state of the sprockets.
If the rivet is past the 1/8" mark, a new chain will almost certainly skip on the worn sprockets, especially the smaller ones".
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
Okee, hier de laatste poging, en anders gaat ie morgen naar de FM. Ik zou het alleen zo graag zelf oplossen, wil dat soort dingen echt graag leren!
Heb wat foto's gemaakt van de kettingloop in de lichtste versnelling, en van de derailleur in het algemeen. Ziet iemands kenners-oog hier iets vreemds aan? (en zo ja, hoe los ik dat op? )
Heb wat foto's gemaakt van de kettingloop in de lichtste versnelling, en van de derailleur in het algemeen. Ziet iemands kenners-oog hier iets vreemds aan? (en zo ja, hoe los ik dat op? )
Wat je nog zou kunnen bekijken is de kettinglengte: als je de ketting op het buitenste/grootste blad en het kleinste (buitenste) kransje schakelt, dan moeten de derailleur wieltjes in 1 lijn boven elkaar staan.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1799
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Een beetje pielen kan grote gevolgen hebbensuperfrog schreef:Naar FM geweest, ketting opgemeten, cassette bekeken, beetje gepield aan de derailleur...hij zag niets raars! Naja, dit weekend maar weer eens proberen dan..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Ik heb hetzelfde probleem, wanneer ik een beetje kracht zet. In het voorjaar heb ik tijdens een toertocht mijn ketting gebroken. Ik had toen de fiets bij de FM gedaan en die heeft een nieuwe cassette + ketting geïnstalleerd. Ik krijg de achterderailleur ook niet meer perfect afgesteld. Gisteren merkte ij uiteindelijk dat de geïnstalleerde cassette een 9 speed van shimano (CS-HG50-9) is, terwijl ik een campagnolo xenon groep zitten heb (I know, ik ben dringend aan vervanging toe:)). Is die cassette wel compatibel met de derailleur?
Wanneer hij doorslaat , moet je eens je achterwiel blokkeren, en stevig op je trappers drukken, wanneer je dan de ketting iets omhoog ziet komen van het desbetreffende tandwiel, of je voelt een speling, zit het hem in de tandwiel/ketting combinatie. (Zo kwam ik er de eerste keer achter).
Ik denk niet dat het de combinatie ketting/cassette is. Beide zijn nieuw en zeker compatibel (shimano cassette en KMC ketting). Ik vraag mij gewoon af of de indexing van de cassette en derailleur verschilt, waardoor de ketting op sommige kransjes de neiging heeft om te verspringen.