Dura Ace 7900 C24/ Fulcrum Zero of RS-80 C50
-
- Forum-lid
Ik ben nieuw op dit forum hoewel ik al wel lang tijd de postjes lees. Nu mijn eerste eigen post. Hoewel ik over onderstaande wielen veel kan vinden kan ik geen direct vergelijk vinden.
Heb nu wielen die standaard op de fiets zaten toen ik 'm kocht (Gipiemme Equip 020). Echter wil ik nu mijn wielen upgraden. Dit is de shortlist:
Dura Ace 7900 C24 CL
Fulcrum Racing Zero
Shimano RS80- C50
De zero is ongeveer 150 euro duurder dan de andere 2 wielen dus dat moet echt de meerprijs waard zijn. De C24 is het lichtst (1380 gram) en de C50 heeft de looks maar is weer behoorlijk zwaar (1800 gram).
Ik ben 90 kilo en fiets met name op vlak maar zo nu en dan ook een tripje naar Limburg voor een training of een tour.
Wat bevelen jullie me aan? Of wellicht een andere wielset?
Heb nu wielen die standaard op de fiets zaten toen ik 'm kocht (Gipiemme Equip 020). Echter wil ik nu mijn wielen upgraden. Dit is de shortlist:
Dura Ace 7900 C24 CL
Fulcrum Racing Zero
Shimano RS80- C50
De zero is ongeveer 150 euro duurder dan de andere 2 wielen dus dat moet echt de meerprijs waard zijn. De C24 is het lichtst (1380 gram) en de C50 heeft de looks maar is weer behoorlijk zwaar (1800 gram).
Ik ben 90 kilo en fiets met name op vlak maar zo nu en dan ook een tripje naar Limburg voor een training of een tour.
Wat bevelen jullie me aan? Of wellicht een andere wielset?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
Kwalitatief hebben de Dura Ace en Fulcrum wielen de beste naven.
De RS 80 wielen hebben Ultegra naven maar een carbon met alu velg.
Zijn alle drie goede wielsets.
De RS 80 wielen hebben Ultegra naven maar een carbon met alu velg.
Zijn alle drie goede wielsets.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
Dank Icsmt!
Zal ik met klimmen (Limburg Ardennen) verschil merken tussen de C24 en de C50? Of op vlak verschil merken tussen die 2?
Zal ik met klimmen (Limburg Ardennen) verschil merken tussen de C24 en de C50? Of op vlak verschil merken tussen die 2?
Ga je voor de looks dan kies je voor hogere velgen. Als je dat minder belangrijk vindt zou ik voor lagere velgen gaan omdat deze lichter en stijver zijn dan de RS80. Bij de door jou genoemde velgen zou ik gaan voor de Dura Ace of je moet perse een flinke ratel willen; dan pak je de Fulcrum. Je kunt natuurlijk ook nog voor een lage velg voor en een hogere velg achter kiezen.
Cervelo S3 2014 Ultegra 6800; Cosmic Carbon SLS 2014
- Lcsmet
- Forum-lid HC
de DA wielen zijn echte klimwielen.
de RS 80 wielen, waar niets mis mee is, schaf je enkel aan voor de looks en een goed gevoel.
Koop gewoon de wielset die je het mooiste vind en die past in je budget.
de RS 80 wielen, waar niets mis mee is, schaf je enkel aan voor de looks en een goed gevoel.
Koop gewoon de wielset die je het mooiste vind en die past in je budget.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
-
- Forum-lid
Thanx heren!
Ik neig op dit moment naar de C24. Dit door het gewicht, kwaliteit naaf en de klimeigenschappen. Wellicht volgend jaar een hoge velg voor op puur vlak maar dan wel een betere dan de C80 (bijkomend voordeeltje is dat het de 'goedkoopste' set is).
Maar goed....je weet hoe het gaat....morgen kan ik weer van gedachten veranderd zijn . Ik wil dinsdag bestellen.....
90 kg met die c24 zou moeten kunnen toch?
Ik neig op dit moment naar de C24. Dit door het gewicht, kwaliteit naaf en de klimeigenschappen. Wellicht volgend jaar een hoge velg voor op puur vlak maar dan wel een betere dan de C80 (bijkomend voordeeltje is dat het de 'goedkoopste' set is).
Maar goed....je weet hoe het gaat....morgen kan ik weer van gedachten veranderd zijn . Ik wil dinsdag bestellen.....
90 kg met die c24 zou moeten kunnen toch?
Hoge en lage wielen vergelijken is lastig omdat de eigenschappen zo verschillen. Veel mensen hebben hoge wielen 'erbij' omdat het gewoon niet onder alle omstandigheden handig is. Met een beetje wind bijvoorbeeld Door het gewicht van de velg zijn ze ook iets minder wendbaar. Met die Dura Ace wielen zou ik weer niet in de winter willen rijden, enkele ervaringsdeskundigen hebben snelle slijtage van de velg gemeld. Dan is het ook zeker aan te raden om zachte remblokjes te gebruiken (dus niet de standaard Shimano blokken).
-
- Forum-lid
De genoemde Shimano wielen hebben een Scandium velg of remvlak. Deze is zachter dan een 7000 of 6000 alu legering. Om levensduur te verlengen zachte remblokken gebruiken (bijvoorbeeld roze blokken van Koolstop).
Ben je zwaarder (90 kg of meer) dan levert een carbon velg tevens een mogelijke beperkte levensduur op dan een alu veld. Dit heeft trouwens ook te maken met je rijstijl. Een zwaardere explosieve rijder kan sneller problemen krijgen dan een lichte rijder.
Ben je zwaarder (90 kg of meer) dan levert een carbon velg tevens een mogelijke beperkte levensduur op dan een alu veld. Dit heeft trouwens ook te maken met je rijstijl. Een zwaardere explosieve rijder kan sneller problemen krijgen dan een lichte rijder.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look
-
- Forum-lid
Zou iemand de Mavic Cosmic Carbon SL 2011 overwegen boven de bovengenoemde wielsets?
Ik weet dat ze relatief zwaar zijn (altijd nog 200 gr lichter dan mijn huidige set) maar ze schijnen wel stijf te zijn en goed te 'bollen'. Maar of ik deze in Limburg zou willen rijden weet ik niet....
Wat betreft de prijs passen ze in het rijtje.
Ik weet dat ze relatief zwaar zijn (altijd nog 200 gr lichter dan mijn huidige set) maar ze schijnen wel stijf te zijn en goed te 'bollen'. Maar of ik deze in Limburg zou willen rijden weet ik niet....
Wat betreft de prijs passen ze in het rijtje.
het antwoord is simpel, nee. Heb zelf 3 jaar op de Cosmics gereden (onlangs vervangen door FFWD F6R-C), prima wielen, heel stijf en niet kapot te krijgen (zelfs als je met 40km/h op een stoepje rijdt tijdens een wedstrijd), maar als klimwielen zou ik ze niet aanraden (ik woon zelf in Zuid-Limburg overigens, dus spreek uit enige ervaring met het terrein hier). Ze voelen zwaar en ook bij het aanzetten vond ik ze niet echt ideaal. Prima wielen voor lange vlakke stukken, maar voor het klimwerk de c24 of fulcrum zero nemen.Beone Peter schreef:Zou iemand de Mavic Cosmic Carbon SL 2011 overwegen boven de bovengenoemde wielsets?