Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

ik ben 1.88 m en 108 kg,kan ik een aluminium racefiets kopen

qlubtempo
Forum-lid

qlubtempo 13 aug 2011 22:57

goedenavond,

ik wil graag een racefiets kopen, ik ben 1.88 m lang en weeg 108 kg. ik ben niet dik maar gewoon groot van bouw.

is het mogelijk om een aluminium racefiets te kopen? kunnen deze fietsen dat tegenwoordig aan?

alvast bedankt, mvg

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 13 aug 2011 22:59

Ja,
Elke kwaliteits aluminium fiets kan jouw gewicht aan.

Belangrijker zijn de wielen.
Kijk maar eens rond op dit forum.
I know myself like no one else
Nothing to defend

qlubtempo
Forum-lid

qlubtempo 13 aug 2011 23:05

dank je lcsmt,

ik wil zeker wel gaan rondkijken op dit forum, ik moet je wel vertellen dat ik een totale leek ben op fietsgebied.

dus ik weet ook niet waar ik moet beginnen om erachter te komen waar mijn wielen minimaal aan moeten voldoen.

misschien dat je mij een stap in de goed richting kan geven. thanks, mvg

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 13 aug 2011 23:29

Kan prima hoor!

Ik ben zelf ook 1.88 m en tussen de 100 en 105 kg (heb geen weegschaal ;) ) Rij al bijna 1.000 km rond met de standaard bij mijn fiets geleverde velgen en heb daar geen problemen mee, die houden het prima. Volgend seizoen wil ik wel mijn velgen upgraden naar velgen die als wat stijver en steviger bekend staan (bijv Fulcrum, DT Swiss).

Mocht je echt voor zekerheid gaan, dan kan je altijd aan de handgespaakte wielen.

Zie bijv ook dit topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... ilit=swiss
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

qlubtempo
Forum-lid

qlubtempo 13 aug 2011 23:46

thx bmw power

mda1
Forum-lid

mda1 14 aug 2011 13:02

gewoon veel spaken (36) en het liefst handgespaakt. Maar een eenvoudig wiel als een Fulcrum 7 kan dat ook al prima aan...

MVH-76
Forum-lid

MVH-76 15 aug 2011 09:45

Ik zit ook in jouw gewicht en lengteklasse. Heb net een (alu) Eddy Merckx AMX-2 gekocht, waar standaard Fulcrum 7 wielen in zitten. Hier keek de fietsenmaker ook naar. Nog geen krimp gegeven de eerste ritten.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 15 aug 2011 10:18

Zoals lcsmt zegt de wielen zijn belangrijker, over het frame hoef je je geen zorgen te maken.
Rijd zelf (met mijn 100 kg) al bijna drie seizoenen op een alu Jan Janssen Eclypse. Geen problemen gehad met het frame maar wel met de wielen.
Met de wielen die er standaard onder zaten had ik een aantal keren spaakbreuk gehad. Heb toen een handgespaakte wielset gekocht en daar rijd ik dit seizoen probleemloos op rond. Zoek inderdaad maar eens rond op het forum.

spook
Forum-lid

spook 15 aug 2011 10:59

Iedere instap racefiets (waar ik op zou mikken als ik nog een leek zou zijn op fietsgebied) beschikt over een frame en wielen die zogezegt "bombproof" zijn. Over welke wielen, al dan niet handgespaakt, zou ik me dus ook niet druk maken.

Koop een leuk en niet al te duur fietsje bij een goede fietsemaker die jou fatsoenlijk op de fiets kan zetten. Ga daarbij uit van wat je mooi vindt en als het fietsen je bevalt, koop je over een tijd een betere fiets. Waarschijnlijk zie je tegen die tijd de bomen in het bos, ken je het verschil tussen de merken en de weet je beter wat wel en wat niet.

Veel plezier!
'I have too many bikes', said no cyclist ever.

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 15 aug 2011 11:09

spook schreef:Iedere instap racefiets (waar ik op zou mikken als ik nog een leek zou zijn op fietsgebied) beschikt over een frame en wielen die zogezegt "bombproof" zijn. Over welke wielen, al dan niet handgespaakt, zou ik me dus ook niet druk maken.

Koop een leuk en niet al te duur fietsje bij een goede fietsemaker die jou fatsoenlijk op de fiets kan zetten. Ga daarbij uit van wat je mooi vindt en als het fietsen je bevalt, koop je over een tijd een betere fiets. Waarschijnlijk zie je tegen die tijd de bomen in het bos, ken je het verschil tussen de merken en de weet je beter wat wel en wat niet.

Veel plezier!
Daar zat ik ook al aan te denken.. Ik vind het fietsen echt helemaal super en zit al in mijn gedachte van: als ik dit zo leuk blijf vinden koop ik na volgend seizoen misschien wel een betere / mooiere fiets. Maar als je zo zwaar bent, rond de 100 kg, dan kan je volgens mij niet zo heel extreem doen, omdat duurdere (lees carbon) modellen volgens mij niet geschikt zijn voor hogere gewichten? Dus je zal altijd bij alu blijven en dat betekent dat enkel upgrade van groep nog een optie blijft. Of zie ik dit verkeerd?
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Ridley-Wilier
Forum-lid

Ridley-Wilier 15 aug 2011 11:25

De racefietsen van Rose Versand (Duitsland) zijn zeer stijf en de prijs is subliem. Een aluminium model met Ultegra afmontage kun je al krijgen voor +- 1500,-. Met een setje stevige wielen (Easton?) is dit een zeer goede fiets voor deze gewichtsklasse.
Niet zeuren, gewoon doorfietsen

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 15 aug 2011 11:35

bmwpower schreef:Maar als je zo zwaar bent, rond de 100 kg, dan kan je volgens mij niet zo heel extreem doen, omdat duurdere (lees carbon) modellen volgens mij niet geschikt zijn voor hogere gewichten? Dus je zal altijd bij alu blijven en dat betekent dat enkel upgrade van groep nog een optie blijft. Of zie ik dit verkeerd?
Hangt van het frame af. Er zijn echt wel carbon frames die dat gewicht aankunnen. Daarnaast is het ook heel belangrijk hoe je (wilt) fietsen. Als je keihard over de kasseien wilt knallen wordt het waarschijnlijk een probleem. Rustig toeren over goede paden levert heel wat minder belasting op voor de fiets en stelt minder hoge eisen aan het frame.

Plaats reactie