Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Scheurtje in helm. Vervangen of repareren? (+foto)

josvtec
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 mei 2009 21:04

josvtec 13 aug 2011 10:01

Nee, niet mee gevallen maar er zit wel een scheur in de helm.
Maar men moet het zelf weten, het is je eigen hoofd en je hebt er maar 1 van.
Ga eens kijken bij een revalidatiecentrum wat er kan gebeuren als je hoofdletstel oploopt, dan
weet je wat je moet doen met deze helm.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 13 aug 2011 19:41

geen ongeval neen, die scheur is er van z'n eigen in gekomen??? of die helm nu alleen van een schap is gevallen, of met de kop van de eigenaar erin op de grond is gestuiterd. Het zal me worst wezen. Een scheur in een helm is een bewijs dat de intactheid niet meer gegarandeerd is. Dus vervangen die handel !

eelcoz

eelcoz 13 aug 2011 19:44

fransoos schreef:geen ongeval neen, die scheur is er van z'n eigen in gekomen??? of die helm nu alleen van een schap is gevallen, of met de kop van de eigenaar erin op de grond is gestuiterd. Het zal me worst wezen. Een scheur in een helm is een bewijs dat de intactheid niet meer gegarandeerd is. Dus vervangen die handel !
Volgens jouw gouden regel was het 1 accident, helm weg.... Dat gaat hier dus niet op en dat is wat Zorro bedoelt.

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 13 aug 2011 22:03

neen, mijn gouden regel is: gelijk welke duidelijke schade, ongeacht welke oorzaak, kan de functie van je helm danig aantasten dat je hem beter kunt vervangen. Maar wat mij betreft blijf je gerust rijden met je scheur of wat dan ook in je helm. Ik doe dat niet. M'n leven is me meer waard dan 50 euro voor een kwalitatieve helm bij de decathlon.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 13 aug 2011 22:13

Er is helemaal geen sprake van een scheur.
Er is slechts sprake van een klein oppervlakkig scheurtje en wel in het tussenmateriaal, niet in de schaal.
Bovendien is het gesitueerd op een bepaalde plaats, een zijflapje is van de helm.
Het is hoogst twijfelachtig tot onwaarschijnlijk dat dit kleine mankementje daadwerkelijk negatief van invloed zal zijn bij de impactabsorbatie ten tijde van een ongeluk.

Er staat voldoende informatie in het topic om tot een evenwichtige beoordeling te komen.
"nuance" en "toleranties" zijn hierbij sleutelwoorden

En toch is men nog steeds in staat om ongenuanceerde, ongefundeerde onzin uit te kramen.
triest . . . . :cry:
Afbeelding

eelcoz

eelcoz 13 aug 2011 23:49

fransoos schreef:neen, mijn gouden regel is: gelijk welke duidelijke schade, ongeacht welke oorzaak, kan de functie van je helm danig aantasten dat je hem beter kunt vervangen.
Zo kan ik ook m'n gelijk halen: Je 'gouden regel' tussentijds aanpassen. In je vorige post had je het toch echt over een 'accident', en niet over 'gelijk welke duidelijke schade, ongeacht welke oorzaak'.

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 14 aug 2011 18:17

De vraag is natuurlijk wat heeft het scheurtje doen ontstaan op die "onbelangrijke plek" en kan hetgeen waardoor dat gekomen is ook een beschadiging veroorzaken in het schuim wat misschien niet zichtbaar is. Ik zou zelf vervangen maar iedereen moet natuurlijk z'n eigen afweging maken.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 15 aug 2011 00:20

Vraag jij je dan niet af als je een nieuwe helm koopt of die onzichtbare beschadigingen heeft? :o
Of jouw huidige helm, heeft die niet toevallig onzichtbare beschadigingen?
Wat doe je eraan? Wekelijks ff laten scannen?

Onzichtbare beschadigingen . . . het is geen ruimteveer . . . :)
Afbeelding

Carrinthe
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 13 jun 2011 16:36

Carrinthe 15 aug 2011 01:16

Ik zie de rede niet om reacties hier meteen in het belachelijke te trekken. Ik neem aan dat het scheurtje niet bij aankoop aanwezig was,... Wat is er in de tussentijd gebeurd dat dat scheurtje is ontstaan? Lijkt me een redelijke vraag.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 15 aug 2011 14:41

ik heb al vaak met leedvermaak naar zinloze scheldreacties zitten kijken op dit forum, maar dit is de eerste keer dat ik er zelf in een ben verzeild geraakt.
Dus voor de duidelijkheid: mocht het mijn helm zijn en die vertoont een scheur in die mate dat ik ze zelf belangrijk genoeg vind om er een topic over te starten (!! het zal dus wel geen flutscheurtje zijn), ik zou MIJN gouden regel (die ik niet verander, ik meende dat het een scheur na een accident was, verkeerdelijk tussen de regels gelezen, maar de oorzaak doet er wat mij betreft dus niet toe) hanteren en dat spel wegzwieren.
Maar nog een keer... het is mijn kop niet, en die van jullie lijkt me al iets meer van kei gemaakt dan de mijne (GRAPJE !!), dus die kan wel tegen een stootje.
Ik kan best begrijpen dat van die pareltjes van een helmpjes duur zijn en hartzeer bezorgen om ze weg te gooien, maar als je het geld niet hebt om zo duur spul te kopen, koop dan een decathlon... Komt prima uit de testen en kun je tenminste om de paar jaar of na een val of andere miraculeuze scheurverschijning vervangen...

I rest my case en incasseer vanaf nu met plezier alle verdere scheldtirades... ik zal ze van m'n Frans wijntje nippend met plezier lezen ;-)

beammeup
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 aug 2010 01:54

beammeup 16 aug 2011 23:25

Ik zou de helm verkopen aan Swoosh. Die gaat je er bijna de nieuwprijs voor geven, let maar op.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 17 aug 2011 00:17

Dit schuim is niet zomaar nutteloos vulmateriaal.... Dit is gewoon onderdeel van hetgeen dat bij een val de klap moet opvangen.

Ik weet toch vrij zeker dat in de gebruiksaanwijzing van mijn helm staat dat deze bij beschadigingen vervangen moet worden. Ook wanneer deze is gevallen en geen zichtbare beschadigingen heeft!!!

Ook op http://www.gebruikjekop.nl" onclick="window.open(this.href);return false; lees je:
Na een val of ongeval geeft je helm onvoldoende bescherming. De klap die wordt opgevangen, maakt de helm onherroepelijk stuk, het piepschuim is vervormd en biedt geen bescherming meer, ook als er aan de buitenzijde geen zichtbare schade is. Koop dus een nieuwe helm na een val.

Persoonlijk zou ik ook niet eens met een beschadigde helm willen rijden. Het idee alleen al dat hij wellicht niet meer optimaal beschermd zou voor mij genoeg zijn om naar de fietsenwinkel te gaan en even een paar tientjes te spenderen aan een nieuwe helm. Maar dat is denk ik al genoeg geroepen in dit topic.

Gesloten