groepen
Ik zou voor 105 gaan. Mogelijkerwijs (lees: ikzelf) koop je een fiets om de 3 of 4 jaar. De opbrengst bij inruil of verkoop met een betere afmontage zal ook hoger zijn. Als je dit prijsverschil afhaalt van de meerprijs die je nu betaalt zul je voor ongeveer 100 euro meer 3 of 4 jaar meer plezier hebben. Uiteraard is dit alibi-argumentatie waarmee ik voor mezelf een aankoop rechtlul.
http://www.wix.com/markihuana/allstars" onclick="window.open(this.href);return false;
Het verschil is er natuurlijk, of het voelbaar is als alles goed afgesteld is ....betwijfel ik. Maar er zit ook veel 'emotie' in de manier waarop er naar de 2 types gekeken wordt het gaat zelden daadwerkelijk om prijs/kwaliteit. Het is de gangbare gedachte om alles onder 105 af te doen als ongeschikt. Als je echter diverse bladen erop na leest wordt er vaak aangegeven dat Tiagra prima kan voldoen. Er wordt vaak gereageerd door mensen die allemaal hele hoge eisen stellen aan het materiaal. Dat is terecht als je elke week honderden kilometers fietst of wedstrijden fietst en dus gaat voor gewichtsbesparing en efficiency maar dan valt ook 105 alweer af. Ik durf wel te beweren dat 80% van de Nederlandse racefietsen voorzien is van materiaal wat de gebruiker eigenlijk helemaal niet nodig heeft(althans niet in die prijsuitvoering). Net als amateur voetballers allemaal op glimmende schoenen willen lopen met schubben maar amper een bal recht kunnen trappen, willen heel veel fietsers er als pro's bijlopen terwijl ze gemiddeld slechts ritjes van 50 km per keer maken door de polder. Als je dus graag alleen wat gaat touren is Tiagra in principe van voldoende kwaliteit en je bespaart mooi wat centen. Echter door de algehele tendens om Tiagra als inferieur af te doen zal je bij toekomstige doorverkoop van je fiets mogelijk nadeel ondervinden van het feit dat hij 'slechts' tiagra afgemonteerd is.
Will the world end in the daytime ?
.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Hebben de Tiagra shifters niet zo'n lullig klein 'flubbertje' om mee af te schakelen ipv een fatsoenlijke handel? Zou voor mij een reden zijn om 1 groep 'hoger' te gaan. Ben het met profoundo ('lekkere' avatar!) eens dat de meeste fietsers hun materiaal strikt genomen niet nodig hebben (% zou ik zelfs gokken op 95%), maar heb wel het idee dat de sprong in kwaliteit van tiagra naar 105 best wel groot is, en dat de verschillen daarna steeds kleiner worden tussen steeds 'hogere' groepen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid HC
Wanneer je een fiets met 105 zou kopen en dezelfde fiets is er ook in tiagra, dan is het prijsverschil meestal kleiner dan dat je de groepen los zou kopen. Dan zou ik voor de 105 gaan. Het verschil tussen de 2 groepen is nauwelijks merkbaar, met beide doe je een goede koop.
Het verschil dat je zult merken is dat je met 105 blijer zult zijn, omdat de groep mooier is. Overigens ebt dat gevoel in de loop van de tijd weg. Tegen die tijd zul je jezelf de vraag stellen wat het verschil tussen 105 en Ultegra is...
Er worden hier naar mijn idee een aantal goede antwoorden gegeven
- 105 is mooier (Tiagra heeft bijvoorbeeld nog van van die waslijnen)
- 105 levert bij verkoop meer op (maar zeker minder dan het verschil bij nieuwkoop)
- 105 is beter (echter marginaal)
- het "tussen de oren effect" (moet je niet onderschatten)
Dit was voor mij reden genoeg om zelf voor een nieuwe met 105 te gaan. Rijd je echter nu op Tiagra en wil je upgraden/vervangen maar is dit eigenlijk nog helemaal niet nodig dan zou ik zeker niet voor de 105 gaan maar gewoon lekker met Tiagra blijven rondrijden.
- 105 is mooier (Tiagra heeft bijvoorbeeld nog van van die waslijnen)
- 105 levert bij verkoop meer op (maar zeker minder dan het verschil bij nieuwkoop)
- 105 is beter (echter marginaal)
- het "tussen de oren effect" (moet je niet onderschatten)
Dit was voor mij reden genoeg om zelf voor een nieuwe met 105 te gaan. Rijd je echter nu op Tiagra en wil je upgraden/vervangen maar is dit eigenlijk nog helemaal niet nodig dan zou ik zeker niet voor de 105 gaan maar gewoon lekker met Tiagra blijven rondrijden.
Mijn FM raadt momenteel steeds minimum een 105 aan, gewoon omdat die 105 net iets beter aanvoelt en er mooier uitziet. Het oog wil ook wat... Er zal natuurlijk ook wel héél wat "tussen de oren" afspelen, zoals MooMoo al zei.
Cube Aerial - volledige 105 groep