Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Goede voeding, zoals het zou moeten...

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 18 aug 2011 08:41

Op het forum lees ik veel over mensen die (net als ik) allerlei pogingen hebben ondernomen, of zijn aan het ondernemen, om overtollige kilo's lichaamsvet kwijt te raken.
Een paar jaar geleden ben ik bij de stichting Vivob terecht gekomen en heb destijds mijn eerste kennismaking gehad met de filosofie achter voeding, zoals die zou moeten zijn. Om welke oorzaken dan ook, heb ik destijds nog niet voldoende het licht gezien en ben na een tijdje weer vervallen in mijn oude leefpatroon, waardoor ik weer behoorlijk aan het gewicht was.
Toen ik tijdens de feestdagen op de weegschaal ging staan en zag dat ik weer op 117 stond (schoon aan de haak :lol: ) wist ik dat het tijd was om mijn leven te veranderen.
Ik heb mijn leefstijl radicaal omgegooid en ben weer begonnen met eten van gezonde voeding, gestopt met roken en (na 20 jaar) weer begonnen met sporten.
Behalve dat ik een fitnesscentrum bezoek (ong. 3x/week afhankelijk van werktijden een dagen), loop ik iedere dag een wandelingetje van een kleine 10 km (in 7 km/u) en ga ik 3-4x per week hardlopen (hetzelfde rondje of gelijkwaardig aan de wandeling).
A.s. zaterdag kan ik mijn nieuwe fiets (Stevens Strada 800) gaan ophalen bij de handelaar en wil ik er ook nog een keer of 2-3 per week een rondje van 35-50 km op gaan fietsen.

Eerlijk gezegd zijn veel mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik doorgeslagen ben, maar ik ervaar dat zelf niet zo. Ik voel me, sinds mijn nieuwe leefstijl geweldig: fit, gezond en vooral vitaal!

Ik heb geen enkel belang in de stichting Vivob (http://www.vivob.nl" onclick="window.open(this.href);return false;), maar zou mensen die al allerlei pogingen hebben ondernomen om af te vallen eens willen wijzen op het boek "Zoals Voeding voor u moet zijn" (ISBN: 978-90-902 2240-0) van de auteur R. van Wankum. Deze diëtist is o.a. verbonden aan een obisitaskliniek (CO-eur) en aan diverse professionele sporters (bijvoorbeeld voetbalclubs Roda en Racing Genk). Het boek is eigenlijk een must voor iedereen die wil afvallen of aan topsport doet.
De eetstijl zoal beschreven in dat boek garandeert gewichtsverlies zonde hongergevoel en zonder voedingstekorten, betere sportprestaties en een gezonder gevoel.
An it harm none do what ye will.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 aug 2011 09:05

If it sounds like a duck, walks like a duck, flies like a duck ....spam iemand?
:winkthumb:

bmjw
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2011 15:45

bmjw 18 aug 2011 11:00

Hmmmm, dat zijn dus zo'n 16 traininkjes per week.
De kilo's moeten er afvliegen.
Succes en veel plezier met je nieuwe fiets.

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 18 aug 2011 11:05

Als je het als spam wil zien, dan vind ik dat prima, maar dan kun je heel veel berichten hier als spam zien.
Het is als tip voor mensen bedoelt, verder begrijp ik de opmerking van die duck niet in deze context, want mi lijkt het bericht niet eens spam.
An it harm none do what ye will.

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 18 aug 2011 11:20

bmjw schreef:Hmmmm, dat zijn dus zo'n 16 traininkjes per week.
De kilo's moeten er afvliegen.
Succes en veel plezier met je nieuwe fiets.
Die zijn er al vanaf, ik ben er weer 30 kwijt, nu is het een kwestie van gezond door leven en eten.
Blijf nu aardig op gewicht, maar moet heel wat eten om niet verder af te vallen.
Uitgaande van de handvatten die ik gebruik: <8% vet, geen geraffineerde suiker en zorgen dat je bloedsuiker op peil blijft, is het ook niet gek dat ik veel moet eten...
An it harm none do what ye will.

remkko
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:39

remkko 18 aug 2011 11:25

Dat zijn inderdaad een behoorlijk aantal trainingen. Hopelijk neem je de tijd om je ook te verdiepen in trainingsleer. Ik zie best een behoorlijke kans dat je over een paar maanden overtraint bent en de trainingsarbeid niet meer kan verzetten.
Top dat je het "licht" hebt gezien maar hopelijk trap je nu niet in een andere valkuil

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 18 aug 2011 13:11

Peatsmoke schreef:Als je het als spam wil zien, dan vind ik dat prima, maar dan kun je heel veel berichten hier als spam zien.
Het is als tip voor mensen bedoelt, verder begrijp ik de opmerking van die duck niet in deze context, want mi lijkt het bericht niet eens spam.
Beste Mark, als het geen spam is dan is het natuurlijk niet aardig/ leuk om zo weggezet te worden. En dan bied ik daarvoor mijn welgemeende excuses aan.

Maar als ik je bericht lees dan is het eerste gevoel wat mij bekruipt een soort van tell sell ervaring, deze beginnen steevast met "wow mike, moet je kijken wat mij is gelukt met [vul product naar keuze in]". In jouw geval vivob, daarna breng je een in mijn optiek wat onrealistisch trainingsschema naar voren. Iedere dag een kleine 10 km wandelen, 3 keer per week fitnessen en 3 tot 4 keer in de week hardlopen, en ook nog 2-3 keer per week willen gaan fietsen, daarna kom je tot slot met de aanrader om producten te kopen van een persoon gelieerd aan een stichting waarvan je uitdrukkelijk benadrukt geen belang in te hebben.

Het komt bij mij allemaal een beetje gekunsteld en niet echt over en je probeert een product aan de man te brengen ==> De uitdrukking, "if it sounds like a duck, walks like a duck and flies like a duck... " moet nog afgemaakt worden met de zinsnede "it is a dcuk", waarbij "duck" in dit geval als metafoor voor spam gebruikt is.
Laatst gewijzigd door hendrikjan op 18 aug 2011 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
:winkthumb:

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 18 aug 2011 14:04

Hebben ze bij vivob ook verteld over een balans in je leven? Mensen zijn heel snel geneigd om te fluctueren. Als je te snel wilt veranderen, is de kans groot dat je bij een klein tikje een enorme terugval krijgt.
Kijk bijvoorbeeld naar cold-turkey therapieen, die heel vaak een relapse veroorzaken.
Zo kan het bij jou ook gaan; je denkt nu dat je het licht hebt gezien, maar wat nou als je jezelf overtrained, en daardoor een tijdje niet kunt sporten?
Dan zit je ineens thuis, jezelf te vervelen, en moet je nog minder gaan eten, omdat je er ook niets afsport.
Ik zou daar heel erg voor uitkijken, want dat zijn de momenten waarop je heel hard kunt terugvallen in je oude gewoontes.

Mijns inziens moet je alles rustig op- en afbouwen, om jezelf psychologisch de tijd te geven om te wennen aan een veranderende situatie.

Mooi dat je je leven veranderd hebt, maar draaf niet door.

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 19 aug 2011 08:11

remkko schreef:Dat zijn inderdaad een behoorlijk aantal trainingen. Hopelijk neem je de tijd om je ook te verdiepen in trainingsleer. Ik zie best een behoorlijke kans dat je over een paar maanden overtraint bent en de trainingsarbeid niet meer kan verzetten.
Dat klopt wel, maar werd in het begin goed begeleid door een fysiotherapeut die mijn frequentie weliswaar erg (idd iets te ) ambitieus vond, maar zag dat het geen problemen opleverde. Verder combineer ik sommige zaken door bijvoorbeeld van- en naar het fitnesscentrum te rennen of op de loopband mijn looptraining te doen.
hendrikjan schreef: Beste Mark, als het geen spam is dan is het natuurlijk niet aardig/ leuk om zo weggezet te worden. En dan bied ik daarvoor mijn welgemeende excuses aan.

OK vergeet het! :)
hendrikjan schreef: Maar als ik je bericht lees dan is het eerste gevoel wat mij bekruipt een soort van tell sell ervaring, deze beginnen steevast met "wow mike, moet je kijken wat mij is gelukt met [vul product naar keuze in]". In jouw geval vivob, daarna breng je een in mijn optiek wat onrealistisch trainingsschema naar voren. Iedere dag een kleine 10 km wandelen, 3 keer per week fitnessen en 3 tot 4 keer in de week hardlopen, en ook nog 2-3 keer per week willen gaan fietsen, daarna kom je tot slot met de aanrader om producten te kopen van een persoon gelieerd aan een stichting waarvan je uitdrukkelijk benadrukt geen belang in te hebben.
Het komt bij mij allemaal een beetje gekunsteld en niet echt over en je probeert een product aan de man te brengen ==> De uitdrukking, "if it sounds like a duck, walks like a duck and flies like a duck... " moet nog afgemaakt worden met de zinsnede "it is a dcuk", waarbij "duck" in dit geval als metafoor voor spam gebruikt is.
Dat je duck als metafoor bedoelde, begreep ik en ik kan me voorstellen dat het als een Tell-Sell verhaal kan overkomen. Als je er zo naar kijkt, kan ik me er iets bij voorstellen, maar het is gewoon een echte ervaring. Op TS willen ze ook 'ervaringen' vertellen maar dat is verkooptechniek.

Zelf ben ik eerst behoorlijk afgevallen en ben na ongeveer 15 kg afgevallen te zijn, begonnen met sporten (wandelen en een beetje fitness). Tijdens onze actieve vakantie in de bergen heb ik gezond gegeten en natuurlijk veel bewogen. Na de vakantie heb ik mijn bewegingspatroon uitgebreid en mijn gezond leefpatroon weten vast te houden (ik zou ook niet anders meer willen). Met sport heb ik doelen gesteld en die haalde ik allemaal veel sneller dan gedacht. Ben mijn tijden op de 10 km hardlopen nu aan het verbeteren en begin zelfs te denken aan een halve marathon uit te lopen binnen de 2 uur of zelfs aan een 1/8 of 1/4 triathlon...
Het afvallen heb ik dus niet alleen te danken aan het eten, maar aan een combinatie van eet en leefpatroon en meer bewegen!
De verwijzingen zijn bedoelt om mensen opmerkzaam te maken op deze vorm van eten. De auteur/diëtist stelt ook duidelijk dat dit geen dieet is, daarom is het ook geschikt voor sporters. Sporten en diëten gaan eigenlijk ook niet samen, maar dat is mijn opvatting.
Kort gezegd komt het erop neer dat je door meer te eten gaat afvallen. Doordat je afziet van vetten, suiker en geraffineerd voedsel moet je lichaam arbeid verrichten om het eten te verwerken. Verder moet je zorgen dat je genoeg gezonde zaken eten om te voorkomen dat je 's avonds zin krijgt in ongezonde zaken (maar dat is wel erg beknopt).
vermeulen schreef:Hebben ze bij vivob ook verteld over een balans in je leven? Mensen zijn heel snel geneigd om te fluctueren. Als je te snel wilt veranderen, is de kans groot dat je bij een klein tikje een enorme terugval krijgt.
Kijk bijvoorbeeld naar cold-turkey therapieen, die heel vaak een relapse veroorzaken.
Zo kan het bij jou ook gaan; je denkt nu dat je het licht hebt gezien, maar wat nou als je jezelf overtrained, en daardoor een tijdje niet kunt sporten?
Dan zit je ineens thuis, jezelf te vervelen, en moet je nog minder gaan eten, omdat je er ook niets afsport.
Ik zou daar heel erg voor uitkijken, want dat zijn de momenten waarop je heel hard kunt terugvallen in je oude gewoontes.

Mijns inziens moet je alles rustig op- en afbouwen, om jezelf psychologisch de tijd te geven om te wennen aan een veranderende situatie.

Mooi dat je je leven veranderd hebt, maar draaf niet door.
Wat is balans in het leven? Je "stel dat" theorieën komen me allemaal wat "geitenwollig" over en daar hecht ik weinig waarde aan. Uit mijn professionele ervaringen ben ik er inmiddels achter gekomen dat deze soort "wetenschap" allerlei vreemde theorieën erop nahoudt en ik beweer met grote regelmaat dat psychologie eigenlijk niet eens de term wetenschap verdient. Het is in mijn ogen een tak die meer met zelfverrijking en werkverschaffing te maken heeft dan met hulp aan anderen! Ik heb teveel situaties meegemaakt waar psychologen of andersoortige 'gedragsdeskundigen' het helemaal fout hadden en de betrokken mensen dat met dood of zware verwondingen hebben moeten bekopen. (Dat even terzijde over geitenwollen sokken).

Maar ik wil je wel gerust stellen... ;)
In het verre verleden heb ik zowel fysiek als mentaal leren afzien en heb mijn eigen grenzen gevonden. Ik heb geleerd hoe ik omga met stress-situaties en tegenslagen weten op te vangen.
Wat betreft mijn leefstijl: dit is mijn oude gewoonte...
An it harm none do what ye will.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 19 aug 2011 08:25

hoogmoed komt voor de val....


je gaat volgens mij veel te snel en veel te veel doen. psychologische terugval (geen zin) of fysieke blessures, achillespees bijvoorbeeld vinden het niet prettig als je vanuit het niets 20 uur per week gaat sporten.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 19 aug 2011 14:56

Het valt nou ook wel weer mee hoor. Maar voor een beginneling veels te veel!
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 19 aug 2011 18:32

mj schreef:hoogmoed komt voor de val....
je gaat volgens mij veel te snel en veel te veel doen. psychologische terugval (geen zin) of fysieke blessures, achillespees bijvoorbeeld vinden het niet prettig als je vanuit het niets 20 uur per week gaat sporten.
Was nicht Tötted, Härtet ab... ;)
Geen zin bestaat niet... dat is iets voor een bouwjaar van > 1980 8-)
An it harm none do what ye will.

Plaats reactie