@ swoosh: het gebruik van mijn fiets is voor een fanatieke creatieveling (7000-8000km per jaar), doe geen wedstrijden, ben 190cm en 74kg. Ik hou hard rijden vlak maar vind klimmen ook geweldig dus de fiets moet eigenlijk op elk terrein fijn aanvoelen (behalve het bos
).
Wat betreft de manier waarop ik mij orienteer: Je kan het inderdaad doen zoals jij het aan geeft, eerst naar mijn lichaamsbouw kijken en dan het geschikte frame uitzoeken, maar wellicht kom ik dan op fietsen uit met een geschikte geometrie (op papier) maar die mij niet kan bekoren (bijvoorbeeld Cannondale/Cube/Specialized/Giant, dan heb ik het alleen over de looks). Ik draai het liever andersom, ik ga eerst een selectie maken van de fietsen die ik wel mooi vind en ga dan op basis van mijn lichaamsbouw bepalen welke het meest geschikt is. Zo hoop ik op een fiets uit te komen die ik mooi vindt en mij tegemoet komt in geometrische waarden (als dit uberhaupt correct nederlands is
).
Mijn vriendin heb ik in de kroeg ook op uiterluik beoordeeld en na enkele weken kwamen we er achter dat we ook nog bij elkaar passen
, zo zie ik het ook met het uitzoeken van mijn fiets!
Maar de boodschap is me wel duidelijk, ik moet me meer in de afmetingen van het frame verdiepen, des te meer plezier ga ik er mee hebben.