Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Goede voeding, zoals het zou moeten...

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 19 aug 2011 18:48

Hoe ben je dan zo zwaar geworden?

Ik hoor graag hoe het over twee jaar gaat. Deze eigenwijze praatjes dat het niet mis kan gaan heb ik vaker gehoord. En ik ben van na 1980 en heb inderdaad weleens geen zin. Luisteren naar vermoeidheid is slimmer dan doortrainen.

Qua doorzettingsvermogen durf ik de uitdaging wel met je aan.

Lekker aan het happen ik trouwens

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 21 aug 2011 09:37

Hoe ben je dan zo zwaar geworden?
Werkweken van > 50-60 uur, erg onregelmatig qua tijden en dagen, zieke echtgenote... tja en da blijft er weinig tijd over om gezond te leven...
Ik hoor graag hoe het over twee jaar gaat. Deze eigenwijze praatjes dat het niet mis kan gaan heb ik vaker gehoord. En ik ben van na 1980 en heb inderdaad weleens geen zin. Luisteren naar vermoeidheid is slimmer dan doortrainen.
Geen zin zit er niet in, gaat niet bestaat niet, pijn is fijn en bloed moet... Verder luister ik ook wel voldoende naar mijn lichaam...
Qua doorzettingsvermogen durf ik de uitdaging wel met je aan.
:lol:
An it harm none do what ye will.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 21 aug 2011 14:54

Wat is balans in het leven? Je "stel dat" theorieën komen me allemaal wat "geitenwollig" over en daar hecht ik weinig waarde aan. Uit mijn professionele ervaringen ben ik er inmiddels achter gekomen dat deze soort "wetenschap" allerlei vreemde theorieën erop nahoudt en ik beweer met grote regelmaat dat psychologie eigenlijk niet eens de term wetenschap verdient. Het is in mijn ogen een tak die meer met zelfverrijking en werkverschaffing te maken heeft dan met hulp aan anderen! Ik heb teveel situaties meegemaakt waar psychologen of andersoortige 'gedragsdeskundigen' het helemaal fout hadden en de betrokken mensen dat met dood of zware verwondingen hebben moeten bekopen. (Dat even terzijde over geitenwollen sokken).

Maar ik wil je wel gerust stellen... ;)
In het verre verleden heb ik zowel fysiek als mentaal leren afzien en heb mijn eigen grenzen gevonden. Ik heb geleerd hoe ik omga met stress-situaties en tegenslagen weten op te vangen.
Wat betreft mijn leefstijl: dit is mijn oude gewoonte...
Volgens mij ben jij een soort rambo dan; immuun voor psychologie, immuun voor ouderdom, immuun voor vermoeidheid, immuun voor blessures etc.

Dat je ooit in een ver verleden hebt leren afzien betekend niet dat je na een tijd roken en een paar jaar ouder worden nog steeds dezelfde grenzen hebt.

Normale wielrenners hebben echter wel met "geitewollensokkenpraat" te maken, en voor hen is het koppie bijna net zo belangrijk als de beentjes.
Zo kan het bijvoorbeel zijn dat ze, nadat ze in een rit door de regen een lekke band hebben staan plakken en onderkoeld thuis kwamen, eventjes "geen zin" hebben.

Dat je ongezonder ging leven toen je het zwaar had had trouwens ook niets met psychologie te maken neem ik aan?

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 21 aug 2011 19:25

Ben absoluut geen Rambo, maar heb nu eenmaal weinig last van blessures.
Ik begrijp ook wel dat iedereen de beste bedoelingen heeft en wil waarschuwen, maar ervan uitgaan dat het zeker misgaat als je bezig bent zoals ik is de andere kant. Natuurlijk ben ik ouder geworden en herstel ik daardoor langzamer dan vroeger, maar ik luister naar mijn lichaam.
Als ik me minder fit voel, loop ik in plaatrs van 10 km, maar 5km of pas ik de doeltijd aan.

Ik ben geen wielrenner, maar volgens mij zijn er maar heel wienig wielrenners hier op dit forum. Mensen die uit hobby op de fiets stappen en zich allen hetzelfde kleden als de profs gedragen zich op de weg wel als wielrenners, maar zijn het daarmee nog lang niet. Wielrenners zijn fietsers die daarmee in hun onderhoud kunnen voorzien.
Maar een soortgelijke situatie (o.k. geen lekke band dan) heb ik onlangs in de Dolomieten nog meegemaakt. Tijdens een huttentocht (net tussen twee hutten in) een weersomslag en overvallen worden door regen, storm en sneeuw. In een groep zie je dan altijd mensen die zich door onverwachte situaties uit het veld laten slaan maar er zijn ook altijd mensen die dan het heft in handen nemen en anderen proberen te motiveren om door te blijven gaan. Ik behoor dus niet tot de eerste groep... Dat heeft niets te maken met Rambo maar met mentaliteit.

Dat ongezonder leven had inderdaad niets te maken met psychologie, maar zoals ik als schreef: geen tijd hebben om te sporten, hele lange werkdagen maken en uitgeput zijn na je werk, een sociaal leven over willen houden met ruimte voor familie en vrienden, maar vooral met (door het werk) verplicht te zijn om niet te eten of soms vaker te eten. (Ik ga hier verder niet op in omdat ik niet wil en kan uitwijden over dat werk, maar ga ervan uit dat je daarvoor mentaal erg stabiel moet zijn).

Verder is gaat dit wel heel erg off-topic worden, zeker als ik ook nog zou gaan reageren op de hokjes-theorie dat te zware mensen altijd in mentale onbalans zijn...

Om even on-topic door te gaan:

De nieuwe fiets bevalt uitstekend en heb meteen na aflevering een klein rondje gemaakt van 40 km en was aangenaam verrast van de gemiddelde snelheid die ik in dit landschap op deze fiets gehaald heb. Er is een wereld voor mij open gegaan... :)
Een helm is op zulke fiets inderdaad geen overbodige luxe, evenals een echte fietsbroek, dat ga ik dan ook morgen eerst halen!

Vandaag heb ik de fiets laten staan en heb een rondje gerend, na een kleine 10 km. bleek de luchtvochtigheid te hoog en de temperatuur te snel op te lopen om gezond bezig te zijn.

Morgen wil ik in ieder geval een echte fietstocht gaan maken en denk aan een afstand tussen de 50 en 80 km. Voor een beginner lijkt me dat wel voldoende, zeker omdat ik dinsdag ook nog lekker wil gaan.
An it harm none do what ye will.

pierre92
Forum-lid
Berichten: 577
Lid geworden op: 10 jan 2009 20:00

pierre92 21 aug 2011 19:40

' Vandaag heb ik de fiets laten staan en heb een rondje gerend, na een kleine 10 km. bleek de luchtvochtigheid te hoog en de temperatuur te snel op te lopen om gezond bezig te zijn.'

Ik wil je verder niet te veel prikkelen, maar zo warm was het nou toch ook weer niet?

Overigens: op dit forum zitten wel degelijk mensen die misschien niet hun brood verdienen met wielrennen, maar met meer talent dat wel hadden kunnen doen.
Met andere woorden: mensen die weten wat hard trainen is.

Laat me weten wanneer je je eerste rustdag gepland hebt.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 21 aug 2011 22:53

pierre92 schreef:Ik wil je verder niet te veel prikkelen, maar zo warm was het nou toch ook weer niet?
De warmte was ook niet zozeer het probleem maar de gevoelstemperatuur door de hoge reletieve luchtvochtigheid.
Laat me weten wanneer je je eerste rustdag gepland hebt.
Wat versta je onder een rustdag? Ik neem aan dat een wandelingetje van een uurtje of zo, geen probleem is?

Deze week dacht ik als volgt te doen:
MA: Fietsen en lichte fitnesstraining;
DI: Fietsen en hardlopen (klein rondje van 8-10 km);
Wo: rustdag, wandelingetje;
DO: Hardlopen
Vrij: Fitness en looptraining
ZAT: Rustdag of Fietsen
ZO: Afhankelijk vd zaterdag: Fietsen of rustdag met wandeling.
An it harm none do what ye will.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 22 aug 2011 10:44

Dat zijn al zes trainingen minder dan in je openingspost.............. (wandelen als training meegeteld).

Daarbij vind ik nog steeds dat dit teveel is op jouw leeftijd/conditie/verleden, tenzij je heel makkelijk werk doet of vrij hebt.

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 22 aug 2011 12:57

Ja, ik heb de openingspost nog eens gelezen... Als ik het zo lees begrijp ik de ophef... Het staat er idd een beetje lullig, maar ik ga nog iedere dag wandelen, maar aangezien mijn ega ook begint met hardlopen, gaan we vier keer per week ipv wandelen, hardlopen. Ik loop dan het rondje in haar tempo mee. Het iedere dag wandelen moet je dus eigenlijk lezen als 3x wandelen en 4x hardlopen. Het komt echter voor dat ik dan twee keer per dag ga hardlopen: één keer op de loopband in het fitnesscentrum en één keer met mijn ega in de buitenlucht.
Deze week, op Ma, Do en Zat, staat de wandeling er idd niet bij, maar dat komt ook omdat het een vast iets is en ik het niet als echte inspanning zie omdat de HF tussen de 110-120 blijft. Op de rustdag staat ze wel erbij.

De 2-3x per week dat ik wil gaan fietsen komen in plaats van iets anders, want ja: ik wil ook nog wat tijd over houden voor een sociaal en maatschappelijk leven... :)
Wat betreft mijn werk: ik werk nu gewoon 36 u/w, dus hou idd tijd genoeg over. :lol:
De zwaarte varieert nogal van licht tot matig inspannend, waarbij vooral op piekmomenten fysieke en mentale inspanningen geleverd moeten worden.

Het zijn inderdaad veel trainingsmomenten, maar zo lang het allemaal goed gaat en ik nergens last van heb, lijkt het mij geen probleem. Bovendien komt langzaam maar zeker de winter er weer aan en dan zullen de trainingsmomenten toch minder gaan worden in mijn geval. Ik leef me nu nog even lekker uit om in goede vorm de winter in te gaan. Dan wordt het een kwestie van de conditie vast houden naar het voorjaar. Voor 2012 staat een halve marathon op mijn programma en als dat een beetje redelijk gaat wellicht nog een kwart triathlon of andersom. Niet om een toptijd neer te zetten (want dat gaat idd niet meer op mijn leeftijd) maar wel een goede tijd voor mezelf. Wat die tijd is, laat ik afhangen van de conditie die ik heb als ik het winterseizoen inga.
An it harm none do what ye will.

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 22 aug 2011 13:04

qua leeftijd kun je nog hele behoorlijke prestaties neerzetten met duursport. Ik zie veel triatleten juist super goed presteren na hun 40ste.

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 23 aug 2011 14:05

Ik sta wat te kijken van de felheid van deze discussie. Ik krijg ook een beetje dat "kijk nou uit en bouw het geleidelijk op" gevoel bij TS, maar als hij dit fluitend kan, waarom niet. Ik kies voor een meer geleidelijke weg en aanpassing van mijn eetpatroon. Maar dat duurt wel langer. Overigens is psychologie gewoon de leer der menselijke geest, en geen geitenwollensokkengedoe (al is daar ook niks mis mee, if itworks for some, why not).

Succes, en zorg dat je het goede vasthoud.
You should see me go downhill...

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 24 aug 2011 00:20

"Eerlijk gezegd zijn veel mensen in mijn omgeving die zeggen dat ik doorgeslagen ben, maar ik ervaar dat zelf niet zo. Ik voel me, sinds mijn nieuwe leefstijl geweldig: fit, gezond en vooral vitaal!"

Jouw verhaal doet mij denken aan mijn eigen ervaring. Obesitas, 20 jaar roken en dan het licht zien. Ik heb echter het idee dat je inderdaad een beetje veel hooi op je vork neemt en dt het niet gezond is. (opbouwende kritiek ;-) )
Mijn ervaring is dat ik om mijn gewicht te houden (69 KG afkomstig van 107KG) ik mij elke dag minimaal drie kwartier moet inspannen. In de regel houdt dit een dagelijkse wandeling van 5KM in waarbij het tempo iets hoger ligt.
Daarbij fiets ik 4 tot 5 keer in de week - nu het kan - circa 350KM totaal. In de winter circa 200. Daarnaast wat dagelijkse buik en borstspier oefeningen en dan het belangrijkste; bewust zijn van je voeding.
Mijn dieet (leefwijze dus niet tijdelijk!) is afgestemd op mijn inspanningen. Op rustdagen eiwitrijk en met mate, op trainingsdagen (meervoudig)koolhdraatrijk. Behalve pindakaas bij het ontbijt, ben ik erg spaarzam met vetten.
k maak geen gebruik van een dieetist maar heb vel gelezen over voeding in combinatie met sport.

Om even terug te komen op jouw inspanningen; ik zie echt geen logica in hardlopen en fietsen op één dag. Sterker nog, je zou beter wat doelen kunnen stellen. Als je kijkt naar wielrennen, dan zul je zien dat het helemaal geen zin heeft om vijf of zes dagen in de week hard te trainen, dit werkt averechts.

Van de vijf ritten die ik nu wekelijks doe, zijn er maximaal twee van een oge inspaning (hoge D2 of lage D3) twee van lage inspanning (D1) en één hertseltraining waarbij ik twee uurtjes rustig fiets met hartlag 125 - 130. Het gevolg is dat mijn gemidelde snelheid is toegenomen, mijn duurvermogen is gestegen en mijn basisconditie sterk verbeterd is.

Wat overigens het gevolg is van durtraining, is dat je lichaam makelijker vet gaat aanwenden voor verbranding en aanlevering van energie. Hierdoor ga je ook makkelijker vet opslaan en neemt je gewicht weer iets toe! In mijn geval met twee kilo.

Zover even mijn ervaringen. Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat het goed is om en drang tot sporten te hebben, maar doe ook dit in een gezonde verhouding waarbij je ook vooruitgang kunt boeken.

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Forum-lid
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 aug 2011 09:30

Gebruikersavatar Peatsmoke 24 aug 2011 16:58

De felheid van de discussie verbaasde mij ook wel...
Eigenlijk kan ik me helemaal vinden in de antwoorden van Zweef en Focus.
Het schema dat ik nu heb, hou ik ook niet vast, maar voorlopig voldoet dit voor mij prima en ik voel me iedere dag beter erbij.
Het fietsen bevalt prima dat ik er nu bij doe, alleen moet ik (net als de meeste anderen hier) wennen aan het zadel en het lange zitten.

Over een paar maanden kom ik hierop terug en zal ik mijn ervaringen weer delen!
An it harm none do what ye will.

Plaats reactie