Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Korting op adviesprijs

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 29 sep 2010 11:54

De adviesprijzen van fietsonderdelen en componenten (groepsets, frames, etc.) is informatie die je her en der tegenkomt (en door producenten vaak bekend wordt gemaakt).
Mijn vraag is welke korting je van een goede FM mag verwachten op deze prijzen, zonder hem het vel over de oren te willen trekken (maar ook zonder dief van je eigen portemonnee te zijn). Zelf zat ik te denken aan 15~20%. Let wel, ik ben niet opzoek naar de laagste (internet) prijzen. Dan gebruik ik Google wel. Gaat mij om een faire prijs waar ook FM goed mee kan / van leven.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 sep 2010 12:10

Typisch Nederlandse vraag :D

Denk dat het voor iedere FM anders is. De kosten per FM zijn immers verschillend. Geldt ook voor de inkoopprijzen van de FM. Ik heb wel eens gehoord dat een LBS in België een Campa Record groep inkoopt voor een bedrag dat hoger is dan de verkoopprijs van Hopmans. Nu lijkt mij dat sterk overdreven, maar je snapt mijn punt.

Ook van belang is het serviceniveau dat een FM hanteert. Een sterk service gerichte FM zal in principe niet van de verkoopprijs afwijken.

Tot slot hangt het er ook vanaf hoeveel je koopt. Voor een binnenbandje van een paar euro kun je fluiten naar korting, maar als je een keer voor 1000 euro onderdelen komt halen kan er vast wel wat vanaf.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 sep 2010 12:20

maar geen 15-20%, dan moet je naar Salden en net als in elke branche krijg je waarvoor je betaald....

marsman
Forum-lid
Berichten: 2568
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 29 sep 2010 12:21

havana schreef:Typisch Nederlandse vraag :D

Denk dat het voor iedere FM anders is. De kosten per FM zijn immers verschillend. Geldt ook voor de inkoopprijzen van de FM. Ik heb wel eens gehoord dat een LBS in België een Campa Record groep inkoopt voor een bedrag dat hoger is dan de verkoopprijs van Hopmans. Nu lijkt mij dat sterk overdreven, maar je snapt mijn punt.


Dat laatste is helemaal niet zo overdreven, maar klopt vaak echt. Aan de ene kant logisch, bij een grote inkoop krijg je veel korting. Echter is er ook nog zo iets als het grijze circuit. Partijen als Salden, Hopmans en Vos uit Zwanenburg kopen kun spullen allemaal om de importeurs in. Soms direct bij de fabrikant (ik weet dat Vos af en toe met een trailer naar Treviso rijdt), maar soms kopen ze ook restpartijen op uit het buitenland.

Een antwoord op de vraag van topicstarter. Bij een kleine FM zal de mogelijke korting nihil zijn omdat hij vaak al door zijn lage inkoopvolume lage marges hanteert. Bij de wat grotere is er meer mogelijk, maar ik durf niet te zeggen wat de percentages zijn. Maar als ik kijk wat de kortingen aan het einde van het jaar zijn bij de opruimingen kun je tot soms wel max 40% bedingen. Afhankelijk van het merk, seizoen en jouw wensen zal het ergens daar tussen liggen.
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

svensation
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 dec 2009 22:30

svensation 29 sep 2010 12:34

marsman schreef:Dat laatste is helemaal niet zo overdreven, maar klopt vaak echt.


Sterker nog, ik was bij een FM die vertelde dat hij onderdelen van Shimano goedkoper kon krijgen bij een groothandel, dan bij Shimano zelf.

En ik ben het eens met de eerdere opmerkingen. Hoeveel minder wil je betalen en hoeveel service ben je bereidt hiervoor in te leveren?

rickyb
Forum-lid
Berichten: 374
Lid geworden op: 01 mar 2009 15:15

rickyb 29 sep 2010 12:41

Voorbeeldje van een goede FM in Tilburg:
3T dorico LTD zadelpen, zou +/- €170,- gaan kosten.
Als ik em wilde dan werd 'ie nieuw besteld en mocht hem hebben voor €152,50.
En ik heb niet het idee, dat hij het vel over zijn oren laat trekken.
En voor €3,50 meer dan de internetaanbieders, laat ik em daar graag monteren.

fiets381
Forum-lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 14 feb 2007 20:32

fiets381 29 sep 2010 12:57

dan heb je 12% korting op verkoopadvies. dat kan natuurlijk nog wel.
Maar verwacht geen 12% korting op een complete fiets van 2500 euro. Dat is dan weer niet reeel lijkt me.

danoontje
Forum-lid
Berichten: 1023
Lid geworden op: 31 dec 2006 15:16

danoontje 29 sep 2010 13:50

Misschien een idee om te kijken wat je 'erbij' kunt onderhandelen ipv wat er van de prijs af kan?
Daarnaast schuiven sommige FM's wel heel makkelijk service naar voren als er over de prijs wordt gesproken.
Bedenk hoeveel service je nodig hebt en wat je onder service verstaat.
Anima Sana In Corpore Sano.

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 29 sep 2010 14:48

Als je nagaat dat de winstmarge van een complete fiets tegen de 2.0 zit dan mag je ervan uitgaan dat een korting zonder inruil van 10% geen probleem mag zijn. Ik wil zelfs stellen dat een fietsenmaker die dat niet accepteert geen goed zakenman is omdat de klanten dan weglopen.

jeroennl
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 16 mei 2009 19:02

jeroennl 29 sep 2010 14:51

Redalert schreef:Als je nagaat dat de winstmarge van een complete fiets tegen de 2.0 zit dan mag je ervan uitgaan dat een korting zonder inruil van 10% geen probleem mag zijn. Ik wil zelfs stellen dat een fietsenmaker die dat niet accepteert geen goed zakenman is omdat de klanten dan weglopen.


De brutomarge is 2.0, maar daar moeten ze wel hun pand, personeel, etc... van betalen. De winstmarge op een fiets is zeker geen 50%.

redalert
Forum-lid
Berichten: 545
Lid geworden op: 10 okt 2007 22:31

redalert 29 sep 2010 15:02

Klopt, ik was natuurlijk iets te snel.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 29 sep 2010 23:17

Roger68 schreef:De adviesprijzen van fietsonderdelen en componenten (groepsets, frames, etc.) is informatie die je her en der tegenkomt (en door producenten vaak bekend wordt gemaakt).
Mijn vraag is welke korting je van een goede FM mag verwachten op deze prijzen, zonder hem het vel over de oren te willen trekken (maar ook zonder dief van je eigen portemonnee te zijn). Zelf zat ik te denken aan 15~20%. Let wel, ik ben niet opzoek naar de laagste (internet) prijzen. Dan gebruik ik Google wel. Gaat mij om een faire prijs waar ook FM goed mee kan / van leven.


Ook bij een fm betaal je normaal gesproken geen adviesprijzen.
Een faire prijs komt verder tot stand door de relatie die je hebt opgebouwd met je fm.

Ook moet je weten dat bepaalde onderdelen via inkooporganisaties/importeurs/verdelers gekocht worden die helaas maar al te vaak prijzen kunstmatig hoog houden. Als een FM onder de prijzen gaat zitten van zo'n verdeler dan is die niet meer welkom bij die verdeler. Kleinere FM's zijn vaak gebonden aan die verdelers waardoor ze min of meer vastzitten in dat systeem. Grotere zaken kunnen het zich permiteren via het grijze circuit elders hun spullen te kopen en zo goedkoper aan te bieden.
Afbeelding

Plaats reactie