Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrennen en ruitersport, wederzijds onbegrip?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 21 aug 2011 20:03

Voordeel voor mij is dat ik altijd heb paargereden en nu op de fiets zit. Ik minder vaart en houd de benen tijdig stil, dan hoort het paard het tikken van mijn naaf en de ruiter vaak ook. Ik maak ook ruimte hoor, want ik ken paard en ruiter niet en weet niet wat de reactie zal zijn.

Wat ik jammer vind is dat er van die groepjes toerfietsers zijn die maar over de werg willen jakkeren en persee met veertig in het uur thuis willen komen, die remmen niet en roepen raar, het zijn pummels, daar schrik ik ook van als ze me inhalen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 aug 2011 20:07

rbr schreef:Vandaag de volgende ervaring opgedaan:

Met een groep van 11 fietsers passeren we 4 paarden. Onze snelheid zal niet hoger geweest zijn dan 25 km/uur. Voorin wordt er gebeld dat we passeren. Het laatste paard wordt nerveus en begint van zijn rechte lijn af te wijken. Als laatste in de rij zie ik dit gebeuren. Het geluk wat we hebben is dat we niet op het lint rijden en er een gat van een tiental meters is tussen mij en de voorlaatste. Doordat ik anticipeer wordt ik niet van de weg gedrukt of getrapt door het paard wat na onze voorlaatste fietser dwars op de weg staat. Ik sta zo goed als stil op het moment dat de ruiter haar paard weer onder controle brengt, rij de paarden voorbij en de begeleider begint te schelden op die verdomde wielrenners die bellen.
Het moet niet gekker worden.
Nu zijn wij alweer de gebeten hond.
Die lui zitten zelf op de verkeerde weg, een paard moet op de rijbaan niet op het fietspad, en dan zou je nog geen eens mogen bellen.
Nu kan ik allerlei dingen zeggen over slagers en dergelijke maar laten we het maar netjes houden.
Net zoals dus de paardrijders moeten doen als zij te gast zijn op 'ons' fietspad.

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 21 aug 2011 20:47

superrose schreef: Wat ik jammer vind is dat er van die groepjes toerfietsers zijn die maar over de werg willen jakkeren en persee met veertig in het uur thuis willen komen, die remmen niet en roepen raar, het zijn pummels, daar schrik ik ook van als ze me inhalen.
Sorry, hebben we niet gedaan en zullen dat ook niet doen. Ik post dit omdat er ervaringen gevraagd werden door de TS. Eerlijk gezegd kan ik de reactie voorstellen omdat er bij de begeleider vast stress bij kwam kijken. Waar het me vooral omgaat is het generaliseren (alle wielrenners/ruiters zij asociaal) en de korte emotionele reactie van wielrenners/voetgangers/fietsers.

Ik ben echt verbaasd vandaag over de korte lintjes in het deel van nl wat ik vandaag gefietst heb.
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16439
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 21 aug 2011 20:57

De verzuring van onze maatschappij:
- Oude mensen steen te traag de weg over
- Jongeren maken te veel lawaai
- Vrachtwagenchauffeurs houden geen afstand
- Wielertoeristen negeren de verkeersregels
- De politiekers vullen hun zakken
- Op TV is er te veel reclame
- Autochauffeurs houden geen rekening met fietsers en voetgangers
- Voetgangers steken de baan over zonder kijken
- Zels peuters in een dagopvang make te veel lawaai

Iedereen kan deze lijst ongetwijfeld aanvullen.

bekijk het eens van een ander standpunt:
- We zijn allemaal peuter geweest
- We zijn ook voetganger - automobilist - fietser
- Hopelijk worden we allemaal oud

Niemand doet ten allen tijde alles goed.

Een beetje begrip van iedereen doet wonderen.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 21 aug 2011 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 21 aug 2011 21:05

Ik kan deze discussie van drie kanten belichten. 1 Toen ik nog nooit op een racefiets had gezeten maar wel meedeed aan het verkeer (auto/motor), 2 Toen ik begon met paardrijden, 3 Toen ik begon met fietsen.

1. Van de meeste wielrenners heb je geen last als je met de auto rijdt. Maar zodra ze met meer dan 3 zijn hebben ze vaak het gevoel dat ze in een peloton van de tour de France zitten en rijden om het klassement. Naast elkaar blijven plakken, niet willen wijken omdat ze dan moet remmen en uit hun ritme geraken en vooral net doen alsof ze je niet gezien hebben. Vind je het gek dat we zo'n hekel aan ze hebben! Zit je dat met je auto met 35km/h achter terwijl je er 60 mag. Paarden vind je niet zoveel op de weg en heb je doorgaans geen last van.

2. Wielrenners komen met veel te hoge snelheid aan. Paard schrikt, kan weer een paar minuten niet normaal lopen omdat hij spoken ziet. Onee, komt alweer het volgende groepje aan! Ga naar de ardennen of de sportschool, maar niet hier!

3. Auto's geven ons geen voorrang zodat we moeten remmen. Mensen steken zonder te kijken over zodat we moeten remmen. Paarden poepen zodat we uitglijden en lopen altijd in de weg zodat we moeten remmen. Stoplichten heb je altijd tegen zodat we moeten remmen. Waarom houdt niemand rekening met ons!?

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 21 aug 2011 21:23

En Tom, conclusie?
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 21 aug 2011 21:57

tomg88 schreef:.........Paarden vind je niet zoveel op de weg en heb je doorgaans geen last van.
Maar daar horen ze wel.
Sterker nog, als ik hier bij ons door de duinen fiets dan ligt er een mooi ruiterpad naast het fietspad.
Maar helaas ook daar wordt geen gebruik van gemaakt door de (vooral) dames paardbestuurders.

En meer zeg ik er niet meer over.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 aug 2011 21:59

Ik heb nogal een deja vu, volgens mij was hier al eens eerder een discussie n.a.v. de aanmelding van een ruiter. Door de slechte zoekfunctie kan ik 'm zo een-twee-drie niet vinden.

Shirleyp
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2011 00:20

Shirleyp 22 aug 2011 00:27

@ivgh, jammer dat je hem niet kunt vinden, ben benieuwd naar het topic!

@theov, zooo... Jij zit vol frustratie. Jammer, doet afbreuk aan een goed lopende discussie in een zinvol topic. Goed dat je er niets meer over zegt, succes met het beoefenen van je sport. Ik hoop dat wij elkaar nooit te fiets en te paard treffen.

@rbr, vervelend voorval en klinkt onterecht. Wel goed dat je de situatie goed hebt weten in te schatten, daar zou je van de ruiter eerder een compliment voor moeten krijgen dan een grote bek.

@smeule, jij behoort als geen ander te weten dat paarden niet verkeersmak worden geboren. Hoe kan ik nu in een binnenbak ontdekken dat mijn paard een racefietser eng vindt? Natuurlijk moet je over genoeg rijtechniek en een braaf paard beschikken voor je het bos in gaat en kun je veel situaties thuis nabootsen, maar het is niet aktijd logisch te beredeneren waar een paard van schrikt. Een helikopter recht boven je maakt geen indruk, maar dat ene blikje in de berm lijkt ineens levensgevaarlijk. Een paard is niet 100% te controleren.

@Icsmt, helemaal gelijk. Volgens mij doelde ik daar ook op in mijn openingspost, was ik onduidelijk of vul je aan?

@jeroenkuiper, mest op de weg is inderdaad storend. Een poepzak is niet zo'n geweldige oplossing als het lijkt, een stuk galopperen met zo'n ding aan een paardenkont is niet praktisch. Ik probeer mijn paard altijd de berm in te sturen wanneer er kak op komst is. Op en afstijgen vraagt best wat oefening en is niet altijd in rust uit te voeren in het verkeer.

@wvm-rv, goed dat je het vraagt! Met een keer bellen is niets mis, vier keer bellen of roepen jaagt ruiter en dus paard op stress. Ik vind het fijn als er een keer kort wordt gebeld, dan kijk ik om en bepaal ik naar welke kant ik het beste kan om ruimte te maken. Van een keer ping zullen weinig paarden schrikken.

Fijn om te horen dat de meeste fietsers zich bewust zijn van de mogelijke reactie van een paard.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 22 aug 2011 07:40

Als fietser moet ik bekennen dat ik mij vaker erger aan andere fietsers dan aan ruiters, eerlijk gezegd!
(maar laatstgenoemde zijn ook wel minder talrijk, en nemen doorgaans andere wegen...)
Laatst gewijzigd door dario op 22 aug 2011 08:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

tomg88
Forum-lid
Berichten: 129
Lid geworden op: 02 mei 2011 15:55

tomg88 22 aug 2011 08:17

rbr schreef:En Tom, conclusie?
Er is voor iedereens onbegrip wel argumentatie te vinden. Gewoon rekening houden met elkaar.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16439
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2011 09:07

@shirleyp:
Wat jij vooral wil hebben is dat de fietsers maar rekening moeten houden met paard (en ruiter) die niet altijd onder controle te houden zijn :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie