Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrennen en ruitersport, wederzijds onbegrip?

ruiter1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2011 14:05

ruiter1 22 aug 2011 14:07

ook ik meld me hier als ruiter zijnde om mee te discussiëren, nav het topic dat shirley op het paardenforum heeft geplaatst

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9127
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 aug 2011 14:36

ruiter1 schreef:ook ik meld me hier als ruiter zijnde om mee te discussiëren, nav het topic dat shirley op het paardenforum heeft geplaatst
Nou, eh, hallo???

Misschien leuk om dan ook een linkje te plaatsen naar het bewuste topic op het paardrij forum? Kunnen "wij" ook bij "jullie" infiltreren! ;-)

Uitgaande van de postings van de ruiters in dit topic zijn paardrijmensen verstandige lui.
Ik heb zelf trouwens he-le-maal niets met paarden. Ik vind ze eng (rij er met max 15 km/u en een zo groot mogelijke boog omheen) en stinken, (ik heb 1 keer op zo'n beest gezeten en had na afloop het gevoel alsof iemand me keihard een trap in mijn kruis had gegeven), maar afgezien van paardestront op de weg heb ik ook niets tegen ruiters of paarden.
't Is toch vooral een kwestie van leven en laten leven lijkt me.

Wat mij eerder opvalt is dat er toch wel onwijs veel eikels op racefietsen rondrijden. Ik vind dat dubbel irritant, want ik heb er rechtstreeks last van, maar bovendien dragen ze bij aan het negatieve imago, zodat ik er, als ik zelf aan het fietsen ben, nogmaals last van heb omdat mensen mij m'n plekje op de weg misgunnen.
(voorbeeldje: "renners" die kop-over-kop over de recreatiepaden van de kennemerduinen aan het raggen zijn. Rot op! Beklim het Kopje 100x als je zo nodig hoogtemeters wilt maken, maar ga niet in een recreatiegebied kinderen en oma's bijna omver rijden)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Shirleyp
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2011 00:20

Shirleyp 22 aug 2011 14:47

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=135&t=1526550&" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij deze de link. Ik ben in dit topic overigens niet actief. Een waarschuwing is wellicht op z'n plaats, niet iedere bokker weet hoe een discussie gevoerd hoort te worden, dus het gaat nogal eens mis. Veroordeel alsjeblieft niet alle paardenmensen door een aantal koekenbakkers op bokt. De discussie op dit forum verloopt vele malen prettiger!

Ben benieuwd wie je bent ruiter1, wat is je naam op bokt?

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 22 aug 2011 15:08

Heb je als ruiter eigenlijk niet meer last van wandelaars en mountainbikers? Of juist niet, aangezien ruiters in bossen vaak een eigen pad hebben?

Shirleyp
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 aug 2011 00:20

Shirleyp 22 aug 2011 15:31

Er zijn helaas niet overal ruiterpaden en wanneer ze er wel zijn rijd je alsnog veel over zandwegen om er te komen. Mountainbikers kom ik regelmatig tegen inderdaad, meestal maakt een paard wel indruk en passeren ze rustig. Wandelaars zijn meestal geen probleem, tenzij ze een loslopende slecht gecorrigeerde hond bij zich hebben. Dier tegen dier zorgt nog wel eens voor vervelende situaties, vooral wanneer de eigenaar te eigenwijs is om het dier even bij zich te roepen. Wandelaars op smalle paden zijn vaak erg grappig. Ze gaan dan achter een boom staan en roepen dat je er langs kunt. Vaak vindt het paard het dan juist eng, omdat hij niemand ziet, maar wel wat hoort. Lief bedoeld, maar ik vraag altijd even of ze zich gewoon zichtbaar willen maken.

Voor mij geldt voornamelijk het rijden langs een 80-weg als lastig. Daar ga ik (lijkt me logisch) niet op de rijbaan, maar op het fietspas of in de berm (mits deze breed genoeg en onvervuild is). Daar tref ik wel eens een wielrenner. Gelukkig rijd ik daar altijd rechts, dus erlangs kan prima, maar de snelheid van het inhalen beangstigt mij soms wel. Als er tegelijkertijd een vogel uit de bosjes schiet heb ik geen tijd om in te grijpen en de wielrenner geen tijd om te anticiperen. Gelukkig hoef ik maar een klein stukje langs deze weg om bij het bos te komen.

Ook op de verharde fietspaden naast zandpaden tref ik vaak wielrenners.

ruiter1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2011 14:05

ruiter1 22 aug 2011 16:03

@shirleyp
mijn boktnaam is carr-friesje.

@ponsteen
wandelaars en mountainbikers heb ik zelf weinig tot geen last van.
Ik rijd met mijn paard buiten in een gebied wat een geliefde route is voor wielrenners en met amper bos in de buurt.
Als ik in het bos wil rijden zal ik zeker een km of 5/6 over de openbare weg moeten (een lange rechte afgelegen weg waar heel hard gereden word, en waar ik dus op het fietspad rijd)
ook moet ik over een brug van ongeveer een km lang, ik moet daar op het fietspad rijden omdat er geen andere moeglijkheid is om de rijn over te komen. (ja de snelweg, of het pondje. maar ik rijd liever over een brug met hekken aan weerszijden dan op een pondje waar m'n paard veel schade aan kan richten als het ineens schrikt. )
mijn ervaring met wielrenners daar is dat ze meestal hun eigen helft + een stuk van 'mijn' helft innemen en inderdaad zo voorbij scheuren zonder wat te zeggen, of inderdaad op het laatste moment vlak voordat ze in het zichtveld van mijn paard komen een brul geven om kenbaar te maken dat ze eraan komen

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 22 aug 2011 16:45

@ruiter1: Ik ben er niet van om het gedrag van anderen goed te praten, maar als ik het wel heb heeft de wetgever het expliciet verboden om met een paard op een fietspad te komen. Daar heeft de wetgever goed over nagedacht. Net als de wetgever er goed over heeft nagedacht dat fietsers doorgaans niet op de openbare weg mogen, en agrarische voertuigen idem)

Als je daar willens en wetens niet aan houdt, zal jij je (net als die boer die het raadzamer lijkt om de dorpskern te meiden met zijn landbouwvoertuig, of het peloton renners dat het fietspad mijdt) heel erg goed van bewust zijn dat wat je doet niet mag, en dat medeweggebruikers daar niet blij mee zijn. Hoe verstandig je beslissing in eigen optiek ook is, de wet is bedoelt ter bescherming van die weggebruikers die je nu met je aanwezigheid confronteert.

Ik snap je overwegingen, maar je moet volgens mij in dergelijke gevallen altijd een extreem nederige positie innemen. Jij mag er formeel niet komen, dus is het niet meer dan fair dat je alles in het werk stelt om niemand tot last te zijn. Maar zoals gezegd, wellicht moeten we als verkeersdeelnemers ook wat relaxter op elkaar reageren.

ruiter1
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 aug 2011 14:05

ruiter1 22 aug 2011 17:10

in die situatie heb ik inderdaad geen andere keus, en ja ik ben me er van bewust dat ik illegaal op het fietspad rijd, en rijd dan ook altijd stapvoets zo ver mogelijk aan de zijkant van het fietspad, en als er mensen om wat voor reden dan ook niet durven te passeren, zal ik ook gewoon even stilstaan of desnoods even afstappen.
maar dan nog vind ik het associaal om op dat fietspad met een heel peloton voorbij te scheuren, ook voorbij fietsers, want er is daar al amper ruimte om elkaar te passeren.

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 22 aug 2011 17:38

@ruiter1: zoals gezegd, ik praat hun gedrag niet goed. Racen doe je niet op de openbare weg, niet op het fietspad, niet in de stad, niet op de snelweg. Als je wilt racen vraag je een vergunning aan en indien nodig sluit je in overleg met de (locale) overheid een deel van de weg af (of gebruik je een circuit).

Maar zij dachten wellicht hetzelfde: Wat doet die malloot met z'n paard op het fietspad. Asociaal gewoon!

Het vingertje van "zij" doen het fout, en ik doe het goed past niet. Jou niet, heen niet, mij niet. Het draagt niet bij aan het zo goed mogelijk gezamenlijk gebruik maken van de openbare ruimte/weg.

In het hier aangehaalde topic op het paardenforum beklaagde iemand zich over MTB-ers die roekeloos naar beneden zouden rijden en geen rekening hielden met zijn/haar (geestelijk beperkte) kind dat naar lieveheersbeestjes zat te kijken.Roekeloos MTB gedrag is ten alle tijde niet acceptabel, maar je moet als ouder natuurlijk ook je kinderen niet meer bewegingsvrijheid geven dan verantwoord is: een kind dat voor zichzelf niet kan inschatten of het gevaar loopt in de openbare ruimte, moet je niet zoveel ruimte geven dat hij/zij zichzelf in gevaar kan brengen.

We moeten proberen niet de ander te veroordelen (daar hebben we de wetgevende macht voor). En we mogen (nee moeten!) vooral kritisch blijven op ons eigen gedrag. Was mijn actie wel zo verstandig? Kwam mijn communicatie wel relaxt over, of klink ik toch wat opgefokt als ik strak sta van de adrenaline? Had ik die slecht sturende puber niet eerder moeten zien opdoemen, had ik niet beter dat fietspad moeten mijden waar zoveel ouderen en kinderen fietsen? Heb ik wel wat te zoeken in de duinen als daar ook veel mensen hun hond uitlaten?

Ik ben overtuigd atheïst, maar hier en daar is iets uit mijn opvoeding blijven hangen. Zoals deze: hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16439
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 22 aug 2011 17:47

+1 voor Corniel
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 22 aug 2011 17:58

Ook al mogen ruiters officieel niet op een fietspad, mij boeit het niet als ze het wel doen. Het moet alleen geen veredeld ruiterpad worden. In geval ik ruiters op mijn weg, hetgeen weinig voorvalt hier in Flevoland, tref knijp ik altijd de remmen in.
Paarden kunnen schrikken van kleine dingen en zo vaak gebeurd het niet dat ik een ruiter op mijn pad zie. Kleine moeite om even rekening te houden met ruiter en paard.
Ik heb veel meer moeite met mensen die honden maar los laten lopen (en je weet nooit wat ze gaan doen.....agressief of niet) of aan een lange lange lijn dwars over het fietspad. Dan heb ik het niet eens over mede fietsers die zo ongeveer blind lijken te fietsen. Amai, wat een ramp is die laatste categorie.

Het is allemaal niet zo moeilijk als men maar nadenkt en rekening houdt met.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 22 aug 2011 18:59

Honden zijn sowieso erger dan paarden!! Levensgevaarlijk..
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Plaats reactie