Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

probleem zadelpen specialized venge

scale20
Forum-lid

scale20 21 aug 2011 14:52

Ik heb het volgende probleem met mijn zadelpen op mijn specialized venge.
Na een paar ritjes gereden te hebben met mijn fiets was ik niet echt te vreden met mijn zadel, na mijn zadel wissel moest ik mijn zadel 1,5 cm hoger zetten.
Zadel hoger gezet en zadelpen aangedraaid met moment sleutel van pro op 5,6 nm zoals aangegeven, niets abnormaal opgemerkt.

Enkele ritjes later merk ik tijdens een poetsbeurt barstjes in mijn zadelpen op de hoogte van de vorige postitie van mijn zadel (dit was mij niet opgevallen tijdens het verplaatsen, volgens mij was dit toen nog niet aanwezig of toch niet zo uitgesproken als nu). Ik gebruik steeds een momentsleutel bij werken aan mijn fiets, ik veronderstel dat mijn fietsmaker dit ook doet, dus groot was mijn verbazing als ik deze barstjes zag.

Vorige dinsdag na het verlengde weekend direct naar mijn fietsmaker gebeld, pech hij was in jaarlijks verlof, omdat ik geen zin had om een week zonder fiets te zitten dacht ik ok ik zal de kosten op mij nemen en een nieuwe zadelpen kopen, na wat rond bellen kon ik terecht bij thomacycles in kerkrade (prima service trouwens in deze winkel), na een ritje van 200 km had ik een nieuwe zadelpen, de vorige gedemonteerd, groot mijn verbazing als ik zag dat de pen ook gebarsten was op de nieuwe zadelpositie, ook waren er blaren zichtbaar op de pen.

Ik de nieuwe pen gemonteerd, alles gecontrolleerd, het frame en de zadelklem, niets abnormaal opgemerkt en mijn zadelpen gemonteerd met een een instelling van iets onder de 5 nm op mijn momentsleutel met het gedacht beter iets minder kracht op de pen te zetten, als mijn zadel zou zakken kan ik later nog wat bijdraaien.

Deze morgen een ritje gemaakt van 2 uur, ik had onderweg het gedacht dat mijn zadel een beetje gezakt was, bij thuiskomst direct opgemeten en inderdaad zadel was gezakt, pen gedemonteerd en wat zie ik.......terug barstjes op mijn nieuwe pen en ook weer blaren op de pen.

Nu denk ik dat het de toplaag is die barst en niet de ganse pen.
Dit kan toch niet normaal zijn?
Zijn er andere venge eigenaars hier op het forum die hun pen al eens gecontroleerd hebben?
Morgen naar mijn fietsmaker die terug is uit verlof, ik ben eens benieuwd wat deze gaat zeggen en vooral hoe dit opgelost gaat worden.
Zie hieronder de foto's van de 2 zadelpennen.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door scale20 op 21 aug 2011 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.

roy73
Forum-lid

roy73 21 aug 2011 15:05

Ik heb er zelf geen last van, maar mijn fietsmaatje had laatst ook problemen met z'n zadelpen. Hij kreeg er blaasjes op. Dat lijkt dus hetzelfde probleem als jij hebt. Voor hem wordt een nieuwe zadelpen geregeld via de fm.
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

db87
Forum-lid

db87 21 aug 2011 15:31

Wellicht een andere zadelklem en bij voorkeur een aluminium zadelpen monteren ipv carbon.
Tacx heeft speciale pasta voor monteren van carbon, dit voorkomt dat de zadelpen (te snel) zakt.

Tegen het zakken kun je ook een tweede zadelklem erboven plaatsen, maar dat is meer een 'Parijs-Roubaix' oplossing...

roy73
Forum-lid

roy73 21 aug 2011 15:49

andere zadelpenklem monteren zal niet werken, de Venge heeft namelijk een speciale zadelpenklem. Carbon montagepasta helpt inderdaad tegen het zakken.
Specialized Tarmac Sworks SL4, Specialized Sworks ht, Project 346 Basman en een opoefiets.....

Twitter Facebook

scale20
Forum-lid

scale20 21 aug 2011 16:01

Op de nieuwe zadelpen zaten geen blazen, deze zijn er op gekomen na montage en één ritje en kan je pas zien als je de zadel pen demonteerd (zitten op het gedeelte in het frame)

Ik denkt als ik het juiste aanhaal moment respecteer dat de zadelpen niet zakt (dat probleem had ik toch niet met mijn eerste pen), bij mijn 2 de pen had ik het aanhaalmoment lager ingesteld omdat ik extra voorzichtig wou zijn.

roy73
Forum-lid

roy73 21 aug 2011 16:41

De mijne zakte het eerste ritje ook terwijl ik het juiste aanhaalmoment had aangehouden. Daarna heb ik wat carbon montagepasta gebruikt en was het probleem over.

Twitter Facebook

bas78
Forum-lid

bas78 21 aug 2011 16:49

roy73 schreef:Ik heb er zelf geen last van, maar mijn fietsmaatje had laatst ook problemen met z'n zadelpen. Hij kreeg er blaasjes op. Dat lijkt dus hetzelfde probleem als jij hebt. Voor hem wordt een nieuwe zadelpen geregeld via de fm.
Ik heb hier ook last van met mijn Venge. Ik krijg een nieuwe pen deze week maar ik of deze echt anders is dan mijn huidige pen betwijfel ik. Ik vermoed dat Specialized een ''major problem'' heeft met deze onvolkomenheid.

skimons
Forum-lid

skimons 22 aug 2011 12:16

balen zeg

het lijkt erop dat de coating / lak niet goed hecht aan het carbon van de pen. carbon pasta gaat dat nauwelijks voorkomen. als je wil weten of de klem goed functioneert, kun je een andere pen monteren (met bijv een clear coat). wel carbon pasta en altijd met momentsleutel vastzetten. als de pen niet verzakt, is het dus duidelijk de pen. specialized zal ongetwijfeld actie ondernemen, waarschijnlijk met een alternatieve pen, want dit lijkt me niet acceptabel voor zo'n dure combinatie frame/pen/vork

scale20
Forum-lid

scale20 22 aug 2011 19:16

Ik heb vandaag de foto's doorgestuurd naar mijnFM en hem even opgebeld.
Voor hem was dit probleem nieuw, hij vertelde mij dat hij verschillende venge's afgeleverd heeft en nog niet van problemen gehoord heeft.
Het is ook zo dat als je de pen niet demonteerdje het probleem niet vaststeld, ik vermoed dan ook dat er verschillende rond rijden met hetzelfde probleem zonder dat dit geweten is.

Ik ben eens benieuwd met welke oplossing specialized voor de dag gaat komen en op welke termijn, ik bezit momenteel als 2 pennen met hetzelfde probleem.

Ik denk wel dat ik ermee kan fietsen als het enkel de coating zou zijn die loskomt, maar is het aangeraden om de fiets aan de kant te laten staan of er toch maar mee verder fietsen?

scale20
Forum-lid

scale20 23 aug 2011 07:36

eerste reactie van specialized aan FM.

"heeft de klant de fietspen zelf gemonteerd?, wij hebben twijfels bij het hanteren van het juiste aanhaal moment"

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 aug 2011 08:00

Inkoppertje :D
Less is bore

sharkman113
Forum-lid HC

sharkman113 23 aug 2011 09:08

Dat was inderdaad een inkoppertje. Specialized heeft hier voor een hele goedkope oplossing gekozen om te voorkomen dat imperfecties in het carbon zichtbaar blijven. M.a.w. de pen is eerst mat zwart gelakt en daand van de witte cijfers voorzien.
Ziet er heel mooi uit als het nieuw is maar na één keer klemmen is het mooie eraf (de zwarte lak blijft echt niet zitten). Moraal van het verhaal is dat specialized een pen heeft geleverd die eenmalig kan worden ingesteld en daarna dus nooit meer. Oplossing is een ander merk pen of opnieuw lakken (want onder de toplaag zit zoals het zich laat aanzien echt geen schade).
Alternatief is dat de Specialized klem niet naar behoren werkt maar daar moet je bij zo'n duur frame maar niet aan denken.

Plaats reactie