baanwielen
Ik ben op zoek naar een setje wielen voor mijn baan koga. Nu ben ik eens wat aan het neuzen geweest op de voor de hand liggende plekken en vind ik het toch wel moeilijk worden.
Ik wil eigenlijk geen Miche pistards. Simpelweg omdat dat volgens mij het meest standaard wiel is dat er te krijgen is. Ik snap dat dat een reden heeft, maar het liefst wil ik dus iets anders.
Het liefst wil ik ook een wat hogere velg.
Hiervoor kom ik met mijn budget (zo'n 200 euro) dus op ebay terecht. Daar heb ik wel wat setjes zien staan die me erg aanspreken, maar die wegen ruim 2kg! Is dat normaal? Of zit ik dan te kijken naar setjes die speciaal voor straatfixies zijn?
M.a.w. wat is een normaal gewicht voor een setje baanwielen en heeft iemand nog andere suggesties dan de Miche pistards, die binnen mijn budget blijven?
Ik wil eigenlijk geen Miche pistards. Simpelweg omdat dat volgens mij het meest standaard wiel is dat er te krijgen is. Ik snap dat dat een reden heeft, maar het liefst wil ik dus iets anders.
Het liefst wil ik ook een wat hogere velg.
Hiervoor kom ik met mijn budget (zo'n 200 euro) dus op ebay terecht. Daar heb ik wel wat setjes zien staan die me erg aanspreken, maar die wegen ruim 2kg! Is dat normaal? Of zit ik dan te kijken naar setjes die speciaal voor straatfixies zijn?
M.a.w. wat is een normaal gewicht voor een setje baanwielen en heeft iemand nog andere suggesties dan de Miche pistards, die binnen mijn budget blijven?
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience
Mijn Campa pista's zitten ook rond de 2 kg, en dat zijn best wel hele goede wielen
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Waar zit dat extra gewicht in? Ik had eigenlijk juist verwacht dat baanwielen lichter zouden zijn door het ontbreken van een body.
Ik zat net te zoeken en de pistards wegen als set idd ook 2kg.
Ik zat net te zoeken en de pistards wegen als set idd ook 2kg.
Don\'t argue with fools, they\'ll drag you down to their level and then beat you with experience
Wat dacht je van alu velgen van 50mm hoog? Verder weegt een as + baanmoeren ook een stuk meer dan een quick release systeem en zijn de spaken ook niet de lichtste. Bij baanfietsen draait alles om stijfheid. Ik was bijvoorbeeld erg verbaasd dat de toen voor Theo Bos ontwikkelde Kimera niet het UCI minimum van 6.8 kg haalde.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat klinkt allemaal idd wel logisch.
Mooi, dan weet ik dat ik gewoon kan blijven kijken naar setjes van rond de 2kg.
Heeft iemand ervaring met origin8 en velocity?
Vind de Velocity B43 wel erg mooi en betaalbaar. De origin8's zijn zelfs nog iets voordeliger en hebben dezelfde looks, maar het moet wel rijden natuurlijk.
Had ook een set Weinmann deep V's gezien, maar daar lees ik toch geen fantastische verhalen over en daarbij lijken die specifiek voor straatfixies te zijn.
Mooi, dan weet ik dat ik gewoon kan blijven kijken naar setjes van rond de 2kg.
Heeft iemand ervaring met origin8 en velocity?
Vind de Velocity B43 wel erg mooi en betaalbaar. De origin8's zijn zelfs nog iets voordeliger en hebben dezelfde looks, maar het moet wel rijden natuurlijk.
Had ook een set Weinmann deep V's gezien, maar daar lees ik toch geen fantastische verhalen over en daarbij lijken die specifiek voor straatfixies te zijn.
-
- Forum-lid
Velocity maakt hoge kwaliteit velgen, zoals de Deep V's en B43. De Weinmann DP18 velgen zijn in feite Deep V-lookalikes. Ik rijd er ook op met mijn fixie, prima velgen, maar ze halen het niet bij Deep V's qua looks en kwaliteit. De B43 velgen zijn nog een stuk sterker (en zwaarder) dan de Deep V's, daarom worden ze veel gebruikt door freestyle rijders die van trappen af springen en dergelijke. Ik weet trouwens niet of Velocity velgen uberhaupt op de baan gebruikt worden. Als gewicht een issue is, kies dan de Deep V's. Zo niet, dan zijn de B43's wel heel gaaf.
Wat Origin8 betreft, niet kopen! Het is een merk wat voornamelijk zijn stickers plakt op chinese rotzooi. Met uitzondering van de naven, die komen van Formula. Ik rijd op straat met hun baannaven, prima spul. Maar over de rest van het assortiment heb ik niks dan slechts gelezen. Zoals afbrekende sturen... Zou er dus vanaf blijven.
Wat Origin8 betreft, niet kopen! Het is een merk wat voornamelijk zijn stickers plakt op chinese rotzooi. Met uitzondering van de naven, die komen van Formula. Ik rijd op straat met hun baannaven, prima spul. Maar over de rest van het assortiment heb ik niks dan slechts gelezen. Zoals afbrekende sturen... Zou er dus vanaf blijven.
Built for speed and driven by passion
Ik rijd met H+son 42mm hoge (alu)velgen. Ze zijn inderdaad zwaar, maar dat is niet echt een big issue. Ze zijn wel zwaarder dan miche pistards of mavic elipse, maar die hebben dan ook een lage alu velg.
Overigens ga ik ze binnenkort wellicht verkopen, want er komt een mooi nieuw setje voor in de plaats.
Overigens ga ik ze binnenkort wellicht verkopen, want er komt een mooi nieuw setje voor in de plaats.
-
- Forum-lid
Mooie wielen, ik heb ze in het zwart met Phil Wood naven :p
Dat zijn mooie wielen zeg, zeker in het wit. Zouden perfect staan in mijn Koga.
Hebben jullie geen last van het hogere gewicht? Niet met op gang brengen van de fiets en het op gang houden?
Hebben jullie geen last van het hogere gewicht? Niet met op gang brengen van de fiets en het op gang houden?
ik zie dat je uit apeldoorn komt.. dus je zal wel niet op de baan in amsterdam rijden, anders had je er best wel ff mee mogen rijden hoor.. misschien dat ik een dezer weken een dernyavondje pak in apeldoorn.... dan kan je eens met dit soort wielen rijden.. ik weet niet of je er haast bij hebt...
tja, wat is haast, op dit moment ben ik wielloos, maar daar is wel een mouw aan te passen. Voorlopig ben ik nog zoekende dus, ik heb geen haast, maar sta open voor veel.
Mijn grootste probleem is budget. Ik wil niet veel meer dan 200 euro vrij maken voor een set omdat ik me al te buiten ben gegaan aan een set voor de buitenracer
Moeilijkheid is dan natuurlijk, welke set geeft je de 'biggest bang for the buck'. Daarnaast ben ik redelijk gevoelig voor looks. Dus een hoog setje heeft de voorkeur.
Als ik dit allemaal zo lees, word ik moe van mezelf
Mijn grootste probleem is budget. Ik wil niet veel meer dan 200 euro vrij maken voor een set omdat ik me al te buiten ben gegaan aan een set voor de buitenracer
Moeilijkheid is dan natuurlijk, welke set geeft je de 'biggest bang for the buck'. Daarnaast ben ik redelijk gevoelig voor looks. Dus een hoog setje heeft de voorkeur.
Als ik dit allemaal zo lees, word ik moe van mezelf