Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9210
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
24 aug 2011 17:24
whocares schreef:Hoe gemakkelijk zou het zijn om het pedaalsysteem van Garmin te stelen ?? Ook een punt om over na te denken bij aanschaf .
Vrij gemakkelijk lijkt me, ik denk dat je aan een 8mm inbus genoeg hebt. Maar iemand die de moeite neemt om de pedalen eraf te schroeven zal er denk ik eerder met fiets en al vandoor gaan. Niet echt een argument voor mij.
Is er ergens info beschikbaar over de betrouwbaarheid van power2max in vergelijking met SRM? Met de SRM zijn diverse wetenschappelijke validatiestudies gedaan, met gunstige uitkomst weet ik. Nadeel van power2max blijft natuurlijk dat je vast zit aan 1 crank (dus gebruik op 1 fiets), dat de keuze in crankstellen beperkt is (alleen cranks met verwijderbare spider) en dat er geen info over links-rechts verschillen is.
Vraag me trouwens wel af of Garmin van plan is om een klokje bij de Vectors te leveren, of dat ze er van uit gaan dat je al een (ANT+ compatible) km-teller hebt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
ajhoff
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54
ajhoff
24 aug 2011 18:08
Garmin heeft een kleine fabrikant overgenomen die bezig was met de ontwikkeling van deze pedalen. Het grote geld van Garmin heeft de ontwikkeling flink versneld. Polar/Look hebben in ieder geval een grote achterstand (als het ooit nog komt, link:
http://www.polar.fi/en/about_polar/news ... wer_pedals). Het idee (meten op pedalen) is natuurlijk ook niet erg vernieuwend, de ontwikkelde technologie wel.
Daarnaast heeft Amclassic-fan een goed punt. ANT+ is momenteel de de facto standaard. Polar heeft het met W.I.N.D. op dit moment verloren.Het schijnt dat ze wachten op een nieuwe open standaard (Low Power Bluetooth). ANT+ is natuurlijk geen open standaard, dus ik kan me ergens wel voorstellen dat ze niet graag op de relatief gesloten standaard overgaan van hun grootste concurrent. Overgaan op ANT+ vergt een totaal redesign van hun meters/horloges. Daarnaast schijnt ANT+ ook niet altijd 100% compatibel te zijn indien er geen Garmin apparatuur gebruikt wordt. Blijkbaar houdt Garmin nog wat specs achter de hand of is het moeilijk om volledig compatibel te zijn.
Kortom, het zijn weer eens interessante tijden, maar de keuze voor Garmin lijkt de veiligste op dit moment.
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
24 aug 2011 18:18
ANT+ vergt ze enkel een redesign in de software van de microcontrollers. De hardware zou waarschijnlijk gewoon 't zelfde kunnen blijven. LP Bluetooth kan gewoon op dezelfde 2.4 GHz radio's als bijv Ant draaien. In veel SonyEricsson telefoons zitten bijv radio's van TI die na een firmware update (afgelopen maanden online gekomen) ook ANT+ data kunnen ontvangen en verzenden.
Crankstel lijkt mij de veiligere plaats om vermogen te meten dan de pedalen. Als je bijv te lang doortrapt in een bocht krijgt het pedaal een enorme hoop oplawaai op de as. De kracht die nog op de spider van de crank komt te staan is veel kleiner. Daarnaast is een crankstel waarschijnlijk sneller gewisseld dan deze pedalen van Garmin.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
Zorro
- Forum-lid HC
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
- Locatie: Almere
Zorro
24 aug 2011 18:23
amclassic-fan schreef: Als je bijv te lang doortrapt in een bocht krijgt het pedaal een enorme hoop oplawaai op de as. De kracht die nog op de spider van de crank komt te staan is veel kleiner. Daarnaast is een crankstel waarschijnlijk sneller gewisseld dan deze pedalen van Garmin.
Die volg ik even niet en dan voornamelijk je eerste punt (in red).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
ajhoff
- Forum-lid
- Berichten: 414
- Lid geworden op: 11 aug 2009 18:54
ajhoff
24 aug 2011 18:25
amclassic-fan schreef:ANT+ vergt ze enkel een redesign in de software van de microcontrollers. De hardware zou waarschijnlijk gewoon 't zelfde kunnen blijven.
Ook zonder de Garmin chips te gebruiken? Ik had begrepen dat dat een vereiste was (maar ik heb geen verstand van soft- en hardware op dat niveau). In dat geval snap ik het product design beleid van Polar niet als ze zowel ANT+ als W.I.N.D. kunnen ondersteunen met de bestaande hardware. Maar ja, ik snap momenteel niets van hun ontwikkel beleid (soft en hardware), dus dat is niet eens zo raar.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9210
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
24 aug 2011 20:46
zorroi schreef:amclassic-fan schreef: Als je bijv te lang doortrapt in een bocht krijgt het pedaal een enorme hoop oplawaai op de as. De kracht die nog op de spider van de crank komt te staan is veel kleiner. Daarnaast is een crankstel waarschijnlijk sneller gewisseld dan deze pedalen van Garmin.
Die volg ik even niet en dan voornamelijk je eerste punt (in red).
Ik neem aan dat amclassic bedoelt dat je waarschijnlijk een probleem hebt als je de grond raakt met je vector pedaal. Dat zou ze meteen ongeschikt maken om te koersen (iig voor mij, 't zou niet de eerste keer zijn...) Gevoelsmatig zou ik ook denken dat een sensor in de spider hier beter tegen moet kunnen.
Die power2max cranks zijn inderdaad wel aantrekkelijk geprijsd. Ik vraag me alleen wel af of al het moment via de sensor van de cranks op de spider overgebracht wordt (zoals bij SRM). Snel wisselen gaat natuurlijk alleen op als beide fietsen hetzelfde bracket systeem hebben.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
Zorro
- Forum-lid HC
- Berichten: 6746
- Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
- Locatie: Almere
Zorro
24 aug 2011 21:04
Ah, op zo'n fiets. Ik begreep het echter niet zoals het er geschreven stond.Tja, Metrigear/Vector is natuurlijk wel gevoeliger voor valpartijen e.d. Ik zou er als niet pro (lees als je zelf alles moet betalen) idd niet mee gaan koersen. Daar staat de flexibiliteit tegenover.
Je kunt ze ook op een spinner monteren in de winter.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
amclassic-fan
25 aug 2011 12:40
ajhoff schreef:Ook zonder de Garmin chips te gebruiken? Ik had begrepen dat dat een vereiste was (maar ik heb geen verstand van soft- en hardware op dat niveau). In dat geval snap ik het product design beleid van Polar niet als ze zowel ANT+ als W.I.N.D. kunnen ondersteunen met de bestaande hardware. Maar ja, ik snap momenteel niets van hun ontwikkel beleid (soft en hardware), dus dat is niet eens zo raar.
Garmin maakt geen chips. De 1e ANT chips werden gemaakt door Nordic Semiconductors, op dit moment maakt iig ook TI ANT chips.
Polar heeft gegokt en verloren met WIND. De 10 jaar voorafgaand ging 't steeds goed met hun eigen protocollen, waardoor je al je accessoires ook bij Polar moest kopen.
@Andere, een HT2 crank wisselen tussen 2 fietsen is niet meer dan een paar minuten werk. Mij te veel werk om 3x per week te doen, maar zo nu en dan wisselen tussen de ene of de andere fiets is prima te doen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9210
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
25 aug 2011 12:53
amclassic-fan schreef:@Andere, een HT2 crank wisselen tussen 2 fietsen is niet meer dan een paar minuten werk. Mij te veel werk om 3x per week te doen, maar zo nu en dan wisselen tussen de ene of de andere fiets is prima te doen.
OK, eens, maar dan moeten beide fietsen dus wel over hetselfde soort bracket systeem beschikken (dus niet 1-tje met ISIS, ultra-torque, square taper, etc etc).
Waar ik nieuwsgieriger naar ben is de gebruikte technologie in het apparaat (zal wel rekstrookjes zijn, maar hoe zitten die bevestigd, hoeveel, etc). Is er niemand die daar meer over weet?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
jorn
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 30 sep 2008 17:39
jorn
25 aug 2011 14:32
Zie de FAQ op de site van Power2max:
* How does power2max work?
The operation of our sensor is comparable to established systems. power2max replaced the Spider and measures power between the crank and chainrings. We use 4 straingauges, thus achieving an accuracy of +/-2%.
* How accurate is power2max?
In the production we test and calibrate power2max with a calibrated torque sensor that has an own accuracy of +/-0.1%. In the context of all relevant so-called "parasitic" influences a maximum error of +/-2%.
* How "old" are the power values?
The values are about 2 seconds old and are updated every second.
* How can I calibrate the power2max sensor by myself?
Calibration of the sensor two main things to consider: zero point and slope.
The zero offset is automatically compensated / calibrated. A manual calibration of the zero point is possible.
The bigger issue is the slope. Here isn’t a calibration by the user required and provided. There are two main factors: the temperature and the aging drift. Compensation of the temperature drift, we stored with the zero point correction.
The aging drift has several causes: The biggest impact here has certainly the "incorporation" of the mechanical interfaces to the crank and the chainrings. Here, we have succeeded by means of extensive static and dynamic tests to find solutions that will compensate for this. All other aging effects of metallurgical point of view and in terms of the electronics are negligible by careful selection and specification of all components. Of course it is possible to check the calibration at the factory from time to time. In our view, this isn’t necessary.
If you still do not trust the readings, you can compare the sensor, for example, with a professional ergometer CYCLUS 2. This should be after a running time of 10 min of the max. difference at 200 Watts nominal output of 8 watts. Both systems have a possibility of error of +/-2%. The 8 Watt are therefore a worst case. Even with complete accuracy should power2max slightly more power than to the CYCLUS 2, since some power is lost in transmission.
-
53x11
- Forum-lid HC
- Berichten: 9210
- Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38
53x11
25 aug 2011 15:40
Die FAQ had ik zelf nog niet gevonden, dank voor het posten. Zo op het eerste gezicht lijkt dit heel erg overeen te komen met SRM. Zou een ex-werknemer voor zichzelf begonnen zijn? (Power2max is ook Duits namelijk). Het enige dat ik niet begrijp is dat er een software correctie op de temperatuur drift nodig is. Meestal wordt dit opgelost m.b.v. een zgn 'wheatstone-bridge'.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
ericpeters
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
ericpeters
28 aug 2011 20:05
Een power2max crank makkelijker te verwisselen is dan pedalen?, dan moet je me toch eens leren hoe je een crank zo snel kan wisselen.
Power2max is natuurlijk een veel goedkopere optie dan SRM of zelfs Cinqo maar met de nieuwe prijzen kom je bij Powertap aan advies prijs in de usa al voor onder de 550 Euro uit en uit ervaring weet ik dat daar zeer snel nog een 150 dollar vanaf gaat waardoor je onder de 500 euro een ANT+ powernaaf hebt. Maar goed dan moet je wel in de USA durven te bestellen en iets op de bon regelen om de import tax te omzeilen.