Racefiets beginneling (de zoveelste!)
Ben vandaag bij Salden langs geweest, ook nog even naar de TCR 0 gekeken, maar als beginner is de Ultegra me niet de meerprijs van 260 euro waard.
Ik ben sinds vanmiddag trotse bezitter van een Giant TCR 1 2011, compleet met mooie klikpedaaltjes en een triple crankstel (wat natuurlijk èèècht niet kan, als ik het forum zo lees! )
Rondje 25km door Z-Limburg gemaakt, lekker geklommen, hééérlijk gefietst! Wat een plezier om met zo'n ding over de holle wegen te touren! Iedereen veel dank voor alle hulp en adviezen!
Wat moet ik nog weten mbt tot onderhoud, zodat ik zo lang mogelijk van mijn fietsje kan genieten?
Ik ben sinds vanmiddag trotse bezitter van een Giant TCR 1 2011, compleet met mooie klikpedaaltjes en een triple crankstel (wat natuurlijk èèècht niet kan, als ik het forum zo lees! )
Rondje 25km door Z-Limburg gemaakt, lekker geklommen, hééérlijk gefietst! Wat een plezier om met zo'n ding over de holle wegen te touren! Iedereen veel dank voor alle hulp en adviezen!
Wat moet ik nog weten mbt tot onderhoud, zodat ik zo lang mogelijk van mijn fietsje kan genieten?
Gefeliciteerd! Je hebt 't volgens mij erg netjes aangepakt dus je gaat er vast en zeker veel plezier van hebben!
Wat betreft onderhoud. Laat je fiets na 300-500km nakijken door de fietsenmaker. Je kabels zullen dan even gesteld moeten worden omdat deze in het begin wat oprekken. Ook checken ze de afstelling van je derri's, of je spaken allemaal wel goed zitten, etc. Gewoon even een check na het eerste gebruik. Bij mij bleken mijn trapassen niet goed op moment te zijn vastgedraaid wat voor getik zorgde.
Let goed op je bandenspanning. De bandjes moeten echt goed hard zijn! Rijdt sowieso fijner (behalve op slecht wegdek...) en dan loop je minder gevaar op stootlekken.
Als je in de regen hebt gereden altijd je ketting en tandwielen GOED schoonmaken zodat al het vuil en zand verwijderd wordt. Smeer daarna je ketting weer goed in zodat alles weer soepel en stil loopt. Het verlengt de levensduur aanzienlijk.
En zo zijn er vast nog wel meer weetjes
Wat betreft onderhoud. Laat je fiets na 300-500km nakijken door de fietsenmaker. Je kabels zullen dan even gesteld moeten worden omdat deze in het begin wat oprekken. Ook checken ze de afstelling van je derri's, of je spaken allemaal wel goed zitten, etc. Gewoon even een check na het eerste gebruik. Bij mij bleken mijn trapassen niet goed op moment te zijn vastgedraaid wat voor getik zorgde.
Let goed op je bandenspanning. De bandjes moeten echt goed hard zijn! Rijdt sowieso fijner (behalve op slecht wegdek...) en dan loop je minder gevaar op stootlekken.
Als je in de regen hebt gereden altijd je ketting en tandwielen GOED schoonmaken zodat al het vuil en zand verwijderd wordt. Smeer daarna je ketting weer goed in zodat alles weer soepel en stil loopt. Het verlengt de levensduur aanzienlijk.
En zo zijn er vast nog wel meer weetjes
Gefeliciteerd met je aankoop, goede keus ( kan ik natuurlijk zeggen niet geheel onbevooroordeeld )Heronimus schreef:Ben vandaag bij Salden langs geweest, ook nog even naar de TCR 0 gekeken, maar als beginner is de Ultegra me niet de meerprijs van 260 euro waard.
Ik ben sinds vanmiddag trotse bezitter van een Giant TCR 1 2011, compleet met mooie klikpedaaltjes en een triple crankstel (wat natuurlijk èèècht niet kan, als ik het forum zo lees! )
Rondje 25km door Z-Limburg gemaakt, lekker geklommen, hééérlijk gefietst! Wat een plezier om met zo'n ding over de holle wegen te touren! Iedereen veel dank voor alle hulp en adviezen!
Wat moet ik nog weten mbt tot onderhoud, zodat ik zo lang mogelijk van mijn fietsje kan genieten?
Wat ik aan onderhoud doe is even een stoffertje eroverheen als het droog is, mocht het nat zijn haal ik de tuinslang erover, geen hoge druk gebruiken ivm vet wat je kan wegspuiten tussen draaiende delen..
Mocht je aandrijflijn of fiets erg veel vuil op zitten, zand ed... dan was ik de fiets met een sopje, gewoon afwasmiddel en een oude afwasborstel...
Ik sop dan de ketting,tandwielen ed.. goed in, spoel het af met de tuinslang en droog alles na met een doek..
Je zal over het smeren van de ketting heel veel kunnen lezen op het forum en ook heel veel verschillende manieren, ik geef nadat de ketting goed droog is elk schakeltje een druppeltje olie ( met zo`n simpel fietsolie flesje ) , laat dit goed intrekken, en veeg hierna met een doek alle olie van de buitenkant van de ketting ( ketting zo droog mogelijk, trekt het ook geen zand aan )
Ben geen voorstander van kettingolie/vet in een spuitbus, want dit komt vaak op plaatsen waar je het niet wilt hebben ( je remvlak op de velg, de tandwielen )
Het valt allemaal reuze mee met de racefiets, als ik mountainbike dan ben ik eigenlijk elke keer als ik fanatiek gefietst heb drie kwartier bezig met schoonmaken en smeren van alles, met de racefiets hoef je dit veel minder te doen omdat er nou eenmaal minder zand en vuil omhoog komt als op de MTB
Na elke rit haal ik een droge zachte doek over het frame ed. (rij alleen met droog weer). Een keer in de paar ritten, beetje afhankelijk van de afstanden, probeer ik mijn ketting en tandwielen zo goed mogelijk af te nemen met een doek en spuit ik de ketting opnieuw in. Ik gebruik wel zo'n spuitbus en hou er gewoon een doekje onder, waardoor niet alles onder komt te zitten. Het voordeel van zo'n spuitbus vind ik namelijk dat je een hoop vuil en zand van de kettingen spuit terwijl je je ketting invet. Dit laat ik vervolgens intrekken en voordat ik de volgende keer ga fietsen maak ik m'n ketting droog.
Daarnaast heb ik na 1.000 kilometers mijn fiets uitgebreid gesopt en ketting en dergelijke goed schoongemaakt en opnieuw ingevet. Merkte wel verschil, aangezien ik vlak daarvoor regenrit had gehad en er aardig wat zand tussen m'n ketting zat.
Het voornemen om mijn fiets op deze manier bij te houden en elke 1.000 km een uitgebreide schoonmaakbeurt te geven hou ik er nog even in.
Daarnaast heb ik na 1.000 kilometers mijn fiets uitgebreid gesopt en ketting en dergelijke goed schoongemaakt en opnieuw ingevet. Merkte wel verschil, aangezien ik vlak daarvoor regenrit had gehad en er aardig wat zand tussen m'n ketting zat.
Het voornemen om mijn fiets op deze manier bij te houden en elke 1.000 km een uitgebreide schoonmaakbeurt te geven hou ik er nog even in.
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Goeie tips hier, ga ik zeker onthouden!
Heb er ondertussen 75km opzitten, en heb na mijn rit van vandaag mijn fiets met een licht vochtig doekje even helemaal afgenomen, maar veel vuil is er nog niet te bekennen. Als het regent ga ik waarschijnlijk wel gewoon fietsen, dus dan zal ik daarna mijn ketting voorzichtig met een sopje moeten schoonmaken en opnieuw invetten. Nog kwaliteitsverschil tussen verschillende soorten olie?
Ik moet in ieder geval wel zeggen dat ik mijn fiets iedere euro waard vind. Prachtig ding, superstrak afgewerkt qua onderdelen en ontwerp en hij schakelt echt als een zonnetje. Die klikpedalen zijn ook geniaal, nooit eerder mee gereden, ondanks dat ik ook regelmatig mountainbike.
Heb er ondertussen 75km opzitten, en heb na mijn rit van vandaag mijn fiets met een licht vochtig doekje even helemaal afgenomen, maar veel vuil is er nog niet te bekennen. Als het regent ga ik waarschijnlijk wel gewoon fietsen, dus dan zal ik daarna mijn ketting voorzichtig met een sopje moeten schoonmaken en opnieuw invetten. Nog kwaliteitsverschil tussen verschillende soorten olie?
Ik moet in ieder geval wel zeggen dat ik mijn fiets iedere euro waard vind. Prachtig ding, superstrak afgewerkt qua onderdelen en ontwerp en hij schakelt echt als een zonnetje. Die klikpedalen zijn ook geniaal, nooit eerder mee gereden, ondanks dat ik ook regelmatig mountainbike.