Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

optisch fenomeen bij eerste keer fiets bril

jackbrown
Forum-lid

Gebruikersavatar jackbrown 29 aug 2011 16:00

henpaden schreef:Heb nog nooit een sport bril op gehad, nu voor de eerste keer.
Twee verschillende brillen gekocht.

Niet te geloven wat ik al fietsend mee maak;
Het lijkt wel of mijn fiets drie meter hoog is, de grond lijkt heel ver van mij vandaan en ik ervaar mij als reusachtig groot...!

Wie heeft nog meer deze ervaring?
zorroi schreef:Yeps, ik heb nog ergens een BBB bril liggen (zou even moeten kijken welk type precies) met hetzelfde probleem. Met dat ding op zou je bijna hoogtevrees krijgen :mrgreen: Dat probleem was 1 van de redenen een paar jaar geleden om die bril niet meer te gebruiken.

Edit: is een BBB Cruiser 2135. Ik heb nu al jaren Rudy Project Ekynox SX en die bevalt prima.

Zo'n 7-8 jaar geleden hetzelfde probleem gehad, ook met een (goedkope) BBB bril. Ik weet alleen niet meer welk model dat was en ik heb die bril dan ook niet lang gebruikt. Ik kreeg er zelfs hoofdpijn van.
"Sometimes when you win, you really lose. And sometimes when you lose, you really win. And sometimes when you win or lose, you actually tie and sometimes when you tie, you actually win or lose."

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 29 aug 2011 16:16

Niet het beschreven maar juist het tegenovergestelde effect ondervond ik met een bril van Nike die mijn zoon me in m'n handen stopte met de mededeling die maar eens op te zetten. De bril waar ik gewoonlijk mee fiets is de gratis Rabo bril (= Hans Anders) die bij diverse evenementen is verloot of uitgedeeld afgelopen seizoenen. Zo ben ik er ook aangekomen toen ik net mijn racefiets gekocht had. De Nike is geen slechte bril hoor, dat niet, maar ten opzichte van de Rabo bril leek het of ik een stuk(je) lager op de fiets zat. Ik heb de Nike bril het vorig seizoen nog een aantal keer geprobeerd maar steeds was datzelfde effect daar. Rijdt nu nog steeds met de blauw/oranje bril maar zou als brildrager met multifocale glazen eigenlijk ook een fietsbril op sterkte willen hebben. De exemplaren die ik daarvoor al op mijn neus gehad heb zitten tot nog toe steeds niet lekker. Tot nu toe kan ik zonder correctie nog voldoende zien, maar iets lezen onderweg wordt een steeds groter probleem.

Het kan natuurlijk zijn dat de Rabo bril ook zo'n vergrotend effect heeft als ik met de Nike bril begonnen zou zijn. Maar rijdt ik helemaal zonder bril, dan lijkt de Rabo het meest natuurlijk te zijn.

tutti
Forum-lid

tutti 29 aug 2011 22:09

lunaton schreef:Het probleem met Lidl en Aldi brillen dat deze weliswaar een eu-certificaat hebben maar dat ze toch een afwijking kunnen hebben, waardoor je dit soort fenomenen krijgt. De glazen zijn niet goed geslepen of hebben een afwijking van de lens. Oplossing: geen cheape bril kopen.
henpaden schreef:Nee, ben niet brildragend, ik zie goed dus die twee brillen waarbij ik dat maffe ervaar zijn niet op sterkte.
Heb een poos getwijfeld of ik aan de sportbril zou gaan. Om te proberen heb ik er een bij de Lidl gekocht voor acht euro en eentje bij de Aldi die afgeprijsd was voor twee "piek".
Afgezien van dat het lijkt alsof ik ijl door koorts als ik naar beneden kijk is het mij gebleken dat ik toch relaxter fiets met bril; geen rode ogen na de rit, geen vliegen en dichtgeknepen oogjes en verbeten gelaatsuitdrukking door de wind. En het ziet er natuurlijk sportiever uit. Nadeel is het extra werk wat je hebt en geplan met brillenglazen verwisselen afhankelijk van het weer, regendruppels op de glazen en iets minder zicht vanwege het montuur.

Ik kan er goed mee zien en net heb ik even gekeken of de glazen verkleinen (groothoekeffect hebben) maar dat is niet het geval.
Misschien moet ik de transparante glazen eens uitproberen, wellicht komt het door het gekleurde glas? Nou ja, heb het effect zowel bij oranje als bij de grijze glazen en bij beide brillen.
Ik kan het fenomeen alsof het lijkt dat je torenhoog op je fiets zit niet verklaren...
r
Wat is het verband tussen een EC certificaat en lenzen die vertekenen?
Better do it right once

farelli
Forum-lid

farelli 29 aug 2011 23:02

Ik heb wat jaren terug ook eens zo'n bril van de Lidl gehad. Naar ik meen met 2 paar extra lenzen. Had niet het genoemde probleem. Het was wel rommel maar dat lag meer aan het totale gebrek aan krasbestendigheid.
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

bertus
Forum-lid

bertus 30 aug 2011 19:29

dit heeft te maken met het feit dat sportbrillen rond het hoofd lopen, en dus een "krom"glas gebruiken. dit geeft hetzelfde effect als dat je door een drinkglas kijkt, de omgeving vervormt.
alleen goede sprtbrillen werken met lenzen waarbij dit effect word opgeheven, niet om het een of ander , maar Oakley heeft het proces van "kromme"lenzen uitgevonden en daarmee het best onde controle!
de eyeshade was immers de eerste echte gecurvde sportbril en al vertekenings vrij.

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 30 aug 2011 19:49

bertus schreef:dit heeft te maken met het feit dat sportbrillen rond het hoofd lopen, en dus een "krom"glas gebruiken. dit geeft hetzelfde effect als dat je door een drinkglas kijkt, de omgeving vervormt.
alleen goede sprtbrillen werken met lenzen waarbij dit effect word opgeheven, niet om het een of ander , maar Oakley heeft het proces van "kromme"lenzen uitgevonden en daarmee het best onde controle!
de eyeshade was immers de eerste echte gecurvde sportbril en al vertekenings vrij.
Reuze bedankt voor de opheldering en je uitleg.
Het is zo dan dat het materiaal niet op alles plaatsen even dik is zoals bij de goedkope sportbrillen maar plaatselijk dikker of dunner, m.a.w. er dus een bepaalde lensvorm toegepast word om hier mee de vertekening op te heffen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

bertus
Forum-lid

bertus 30 aug 2011 22:11

yep

lunaton
Forum-lid

lunaton 31 aug 2011 14:00

tutti schreef:
lunaton schreef:Het probleem met Lidl en Aldi brillen dat deze weliswaar een eu-certificaat hebben maar dat ze toch een afwijking kunnen hebben, waardoor je dit soort fenomenen krijgt. De glazen zijn niet goed geslepen of hebben een afwijking van de lens. Oplossing: geen cheape bril kopen.

r
Wat is het verband tussen een EC certificaat en lenzen die vertekenen?
Het verschil mag er eigenlijk niet zijn. EC gecertificeerde brillen zouden geen vertekening mogen geven of een foute optiek mogen hebben.t.
Helaas is de Europese norm zo soepel dat menig slecht product toch met dat certificaat in de winkel ligt. Het vaakst komt dit voor bij de exemplaren die voor een paar euro bij de prijsvechters en de goedkoopketens liggen.
Je ogen raken gewend aan dat slechte materiaal en als je dan dat ding niet op hebt krijg je ontwenningsklachten zoals hoofdpijn, wazig zien,

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 31 aug 2011 14:32

Dit verschijnsel heb ik niet eerder meegemaakt. Misschien ligt het aan die kwaliteitsbril van de Aldi. Kostte me het geweldige kapitaal van €3,99.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

henpaden
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar henpaden 31 aug 2011 17:27

Na een rit van twee uur met voor het eerst die Lidl bril op draaide thuis met dat ding af alles om mij heen alsof ik dronken was.
Nooit eerder gehad zonder bril. Kan natuurlijk toeval zijn, hoeft niet aan die bril te liggen.
Maar wanneer ik het de volgende keer weer heb dan zal het geen toeval meer zijn lijkt mij.

Het kan er ook mee te maken hebben dat ik nooit zonnebrillen draag en dat dit de reden is dat ik die verschijnselen wél heb en sommige anderen niet bij die goedkope dingen. Dus dat mijn ogen er niet aan gewend zijn.
En ik ben toch echt geen hypochonder, neuroot of zeikerd.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 31 aug 2011 21:35

Ik dacht dat ik hier al op gereageerd had, maar nu zie ik mijnpost niet meer.
Back on topic; de symptomen die jij beschrijft heb ik ook gehad.
Daardoor heb ik een tijd zonder bril gereden.
Ik heb mijn bril toen een tijdje gebruikt als zonnebril in de auto.
Het rare effect had ik daar niet en na een tijdje zette ik hem weer op tijdens het fietsen en toen had ik nergens meer last van.
Waarschijnlijk was het toch een kwestie van wennen.

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 01 sep 2011 10:00

Het ligt dus aan de vorm van de lens. Je zou het dus meteen moeten merken wanneer je de bril op zet.
Kortom: naar de winkel en gewoon een aantal brillen proberen. En vergeet niet dat er nog een wereld aan goede brillen zit tussen € 4,- van de Lidl en € 100,- en meer van Oakley!!!!!
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie