Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

carbon wielen lakken met poederlak

the_coereur
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00

the_coereur 05 mei 2011 19:26

Dag

Ik heb de stickers van mijn carbon tubewielen gewreven en deze moeten nu natuurlijk een nieuwe lak laag hebben. Ik heb de mogelijkheid om dit te doen met poederlak. Nu vraag ik mij echter af of mijn carbon wielen -+ 30 min in de oven mogen op -+ 168 graden.

Alvast bedankt

angelo
http://www.achielle.be" onclick="window.open(this.href);return false;

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5231
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 05 mei 2011 19:34

Nee, poedercoaten can niet met carbon!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40187
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 mei 2011 19:47

Gewoon blanke lak. Dan krijg je de mooie glanzende carbonstructuur te zien op je wielen.
Less is bore

the_coereur
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 nov 2006 22:00

the_coereur 05 mei 2011 19:57

Ok bedankt voor de vlugge reacties.

dacht wel dat het niet zou mogen maar ik was niet zeker.


Angelo
http://www.achielle.be" onclick="window.open(this.href);return false;

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 05 mei 2011 20:07

Heeft niets met mogen te maken, poedercoaten kan enkel met metalen omdat deze het procede met elektriciteit mogelijk maken en carbon niet.
Natlak kan en ook daar heb je weer meerdere mogelijkheden in waarbij de enige echt houdbare versie een 2 k lak is.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 mei 2011 20:10

En je wielen om 168 graden in de oven doen is nu ook niet bepaald aan te raden, dan komen ze er gesmolten uit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 06 mei 2011 00:41

idd, volgens mij (zo uit mijn blote hoofd) wordt carbon gebakken bij zo'n 70 graden.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 06 mei 2011 00:43

70 maar? Moet je dan ook al uitkijken als je fiets in de auto in de zon staat?

surfzeeuw
Forum-lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 04 jun 2010 18:10

surfzeeuw 06 mei 2011 14:37

Amclassic-fan schreef:En je wielen om 168 graden in de oven doen is nu ook niet bepaald aan te raden, dan komen ze er gesmolten uit.


Een thermoharder kan niet smelten.

Wel is het mogelijk dat de epoxyhars onder hoge temp. degradeert en dat daardoor de sterkte sterk achteruit gaat.
Maar of dat al bij 170 graden zal zijn.....?
BeOne Pro Pearl
http://www.deboezemvrienden.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mei 2011 17:13

Surfzeeuw schreef:
Amclassic-fan schreef:En je wielen om 168 graden in de oven doen is nu ook niet bepaald aan te raden, dan komen ze er gesmolten uit.


Een thermoharder kan niet smelten.

Wel is het mogelijk dat de epoxyhars onder hoge temp. degradeert en dat daardoor de sterkte sterk achteruit gaat.
Maar of dat al bij 170 graden zal zijn.....?


Smelten is het technisch gezien niet het goede woord, maar ik denk dat het de TS meer zegt dan de Glass transition temperatuur. De epoxy wordt zacht en gaat vloeien als de temperatuur hoog genoeg is. Op het moment dat de boel afkoelt wordt de epoxy weer hard, de eigenschappen zijn alleen dan wel aanzienlijk slechter geworden.

@Iemand anders. De Prepreg's die voor fietsonderdelen gebruikt worden laten ze meestal uitharden bij een temperatuur rond de 120 graden. Het proces is zeer kritisch qua temperatuur, hoe dichter bij een bepaalde grens (afhankelijk van de epoxy gebruikt in de prepreg) des te beter de eigenschappen van de composiet en des te eerder het spul uitgehard is. (Kan je de mal weer opnieuw vullen en dus sneller produceren). Iets te warm en de epoxy degradeert door de te hoge temperatuur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie