Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Advies gevraagd

marcmn
Forum-lid

marcmn 28 sep 2010 11:18

Omdat ik niet zo heel veel post en helemaal nog niet in dit gedeelte zal ik me eerst even voorstellen; Ik ben Marc, 30 jaar woon in Hillegom ZH. Heerlijk centraal gelegen als fietsliefhebber en maak ook heel wat km's in de wijde omgeving.

Tot op heden doe ik dit op een Cube racefiets. Voorheen ging ik buiten "het seizoen" naar de sportschool, maar ik wil het seizoen dit jaar verlengen. Kortom; ik wil eigenlijk door blijven fietsen het hele jaar maar daar ook een andere fiets bij aanschaffen. Ik vind het simpelweg te gevaarlijk, zeker nu met alle bladeren etc. op de fietspaden. Ik twijfel nog tussen een crosshybride en MTB. Ik houd wel van snelheid maar weet nog niet of een crosshybride de stabiliteit en zekerheid geeft tov een MTB.

Nu kan ik van mijn broer een Giant XTC4 / Deore LX / Axel Manitou vork overnemen, hij heeft de fiets in '03 of '04 gekocht en alleen een paar keer de ATB route in Noordwijkerhout gedaan. De fiets heeft nog niet eens z'n tweede beurt gehad, kortom hij is nauwelijks gebruikt en na elke rit zorgvuldig schoongemaakt. Zondag wezen "testen", wat een stabiel gevoel geeft deze fiets! Er zitten Hutchinson banden op met (in mijn ogen dan) zéér grof profiel maar je hoeft werkelijk nergens op te letten wat er op de weg ligt. Dit is enerzijds wat ik zoek. Ik wil ook zo veel mogelijk woon/werk ermee doen en dan kom ik vaak door bossige wegen met veel vuil en bladen. Anderzijds mis ik snelheid...

Maar nu de vraag; ik ben 1.85mtr met 86cm binnenbeenlengte, wat een framemaat 19" oftewel M (Giant) aangeeft. Ik ben vrij fors gebouwd, ca. 95 kg (niet dik) De XTC4 is M en ik merk wel dat het frame niet te groot is maar heb toch een goede zitpositie en vind de wendbaarheid ook erg fijn. Maar nu zag ik zondag na de rit en gistermiddag weer (ik kan uit mijn werk de ATB route even meepakken) dat de zadelpen helemaal kromgeboden is! Hij zit welliswaar op het randje maar steekt wel 2-3 cm onder de lassen in het frame (ik heb gelezen dat dit vereist is om het kader niet te laten scheuren).

Is de fiets te klein waardoor ik het zadel te hoog moet zetten? Of is de zadelpen van de eerste afmontage misschien niet van de juiste kwaliteit?

Ben benieuwd of iemand me kan helpen!

Gr.Marc

perik
Forum-lid

perik 28 sep 2010 11:43

Bedoel je met kromgebogen dat de zadelpen verbogen is, ook als je niet op het zadel zit? Of bedoel je dat hij wat doorbuigt/meeveert als je erop zit? In het eerste geval moet je hem direct vervangen. Ik zou kiezen voor een stevige zadelpen van 40cm lang, bij voorkeur van Thomson o.i.d. Dat moet kunnen.

marcmn
Forum-lid

marcmn 28 sep 2010 12:50

Nee hij is echt al doorgebogen dus heb hem maar even laten staan vanmorgen. Waar moet ik aan denke qua kosten denk je? Ik zal iig een nieuwe kopen, ongeacht ik de fiets overneem.

Maar zou het frame toch iets te klein zijn? (of moet ik nog meer fietsen en lichter worden háhá??)

kempenaar
Forum-lid

kempenaar 28 sep 2010 22:22

Voor zo'n 30 euro kom je al een eind voor een zadelpen. 'Te koop' rubriek op dit forum checken; kom je vaak zadelpennen tegen
Heb zo'n beetje dezelfde maten als jij en rijd ook 19". Gaat prima. Belangrijkste is natuurlijk dat jij vind dat je comfortabel zit en geen klachten krijgt omdat de maat te klein/groot is.

mbl
Forum-lid

mbl 29 sep 2010 00:23

Je hebt zadelpennen van diverse lengtes. Zowel 30, 35 als 40 cm zo ff uit mijn hoofd.
Als de pen van 40 cm nog te kort is dan is het frame te klein. Op de pen zelf staat altijd een aanduiding van de maximale hoogte. Als je daar onder blijft is het goed.
Een pen kost vanaf 30 euro tot meer dan 100 voor de carbon versies. Let wel heel goed op de maat als je een nieuwe koopt. Er zijn veel diktes in omloop. 27.2, 30.9, 31.6 zijn de meest gangbare maten. Beste is om je oude pen even mee te nemen naar de winkel.
En nog een tip. Draai de klem niet te vast. 6 of 7 Nm is al voldoende. Door te strak klemmen kan een pen ook gaan knikken.
Cervelo R3 / Campa Chorus / Easton EC90

marcmn
Forum-lid

marcmn 29 sep 2010 00:30

Ik zal het in de gaten houden! Ik zit prima op de fiets maar moet misschien ook wel wennen aan de andere houding tov mijn racefiets. Ik heb vanmiddag proefgereden op een crosshybride, Specialized Cross Comp. Dit is voor dagelijks gebruik toch beter/comfortabeler en onderhoudsvriendelijker ben ik achter. De Giant doet op onverhard echt precies wat hij moet doen maar met de donkere dagen in het vooruitzicht zal ik buiten de weekenden daar toch niet veel komen.

Dus... er moet nog wat onderhandeld worden maar eigenlijk wil ik ze allebei!

Plaats reactie