Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

SPD pedaal goed voor op racefiets beginner ?

Snuf
Forum-lid

Gebruikersavatar Snuf 30 aug 2011 09:36

Ik rijdt zelf al jaren met SPD SL en ik vind het een heel fijn systeem. Voor een beginner die niet gewend is aan klikpedalen zal het even wennen zijn, vooral het inklikken zal in het begin wat lastig kunnen zijn omdat je je plaatje in de voorkant van het pedaal moet "haken". Je kan de veerspanning op SPD SL ook instellen, voor de eerste ritjes geen slecht idee. Loopcomfort op SPD-SL is inderdaad niet fantastisch en je moet oppassen met gladde tegelvloertjes en trappen etc. Maarja, je gaat per slot van rekening fietsen en niet wandelen ;)

altarofsacrifice
Forum-lid

altarofsacrifice 03 sep 2011 16:40

Even een vraag: als je zoekt naar pedalen/pedaal-plaatjes met maximale speling (heb nogal brakke knieen en blessures wil ik zoveel mogelijk voorkomen), waar kom je dan op uit? Rij nu met ouderen LOOK pedalen met rode shimano plaatjes. Merk vaak dat ik speling wil tijdens het rijden; en met het huidige systeem op m'n fiets kom ik daar niet echt op uit.
Let me take you to the herding ground

cannae
Forum-lid

Gebruikersavatar cannae 03 sep 2011 22:05

SPD of SPD-SL, ik gebruik beide sinds een paar maanden daarvoor reed ik altijd SPD.

Het nadeel van SPD was voor mij dat de druk onder de voet onvoldoende verdeeld werd en ik tijdens lange tochten op de racefiets brandende voeten kreeg in mijn sidi's (SPD uit de deore XT lijn). Sinds ik met SPD-SL fiets heb ik hier geen last meer van met de zelfde schoenen. SPD-SL kan dus op termijn comfortabeler zijn omdat de race schoenen en SPD-SL pedalen beter op elkaar afgestemd zijn.
enjoy the ride

eelcoz

eelcoz 03 sep 2011 22:09

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:02, 2 keer totaal gewijzigd.

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 04 sep 2011 13:36

Welke pedalen zijn het uiteindelijk geworden?
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 sep 2011 14:47

altarofsacrifice schreef:Even een vraag: als je zoekt naar pedalen/pedaal-plaatjes met maximale speling (heb nogal brakke knieen en blessures wil ik zoveel mogelijk voorkomen), waar kom je dan op uit? Rij nu met ouderen LOOK pedalen met rode shimano plaatjes. Merk vaak dat ik speling wil tijdens het rijden; en met het huidige systeem op m'n fiets kom ik daar niet echt op uit.

speedplay is dan goed, overigens geven de gele shimano plaatjes al meer speling, maar bij speedplay gaat dat soepeler en is de beweging daardoor natuurlijker.

Het in en uitklikken is even wennen met speedplay en het kost wat.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

nr071
Forum-lid

nr071 04 sep 2011 16:11

Ik heb eerst spd gebruikt (M520). Ben er van afgestapt omdat ik last van mn knieën kreeg. Met Speedplay nergens last van. In- en uitklikken is ook fijner met Speedplay. Nadeel: er mee lopen kun je wel vergeten (je waggelt als een dronken pinguïn). Maar zoals al opgemerkt:m we hebben het over fietsen, niet over lopen :-).

altarofsacrifice
Forum-lid

altarofsacrifice 04 sep 2011 17:07

superrose schreef:
altarofsacrifice schreef:Even een vraag: als je zoekt naar pedalen/pedaal-plaatjes met maximale speling (heb nogal brakke knieen en blessures wil ik zoveel mogelijk voorkomen), waar kom je dan op uit? Rij nu met ouderen LOOK pedalen met rode shimano plaatjes. Merk vaak dat ik speling wil tijdens het rijden; en met het huidige systeem op m'n fiets kom ik daar niet echt op uit.

speedplay is dan goed, overigens geven de gele shimano plaatjes al meer speling, maar bij speedplay gaat dat soepeler en is de beweging daardoor natuurlijker.

Klinkt heel goed, maar net even de prijzen bekeken en ik denk dat dat voorlopig nog even buiten het budget valt :( Misschien eens de gele plaatjes uitproberen in dat geval.
Let me take you to the herding ground

nr071
Forum-lid

nr071 04 sep 2011 18:17

Begrijpelijk. Speedplay is ronduit duur. Maar bedenk: het gaat er niet om wat het kost, maar wat het oplevert. Misschien is even verder sparen wijzer. Iets aanschaffen wat voor je gevoel "second best" is, omdat het goedkoper is, is meestal penny wise, pound foolish. Rond rijden met wat je echt wilt, is gewoon fijner, verhoogt de pret aanmerkelijk. Rationeel gezien slaat het nergens op, maar het is (in mijn beleving toch), wel zo. Om met een derde dooddoener af te sluiten: wat je voor iets betaald hebt vergeet je, aan de kwaliteit wordt je dagelijks herinnerd.

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 04 sep 2011 18:38

Paar mooie teksten voor op een tegeltje nr071 ;)
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 04 sep 2011 19:04

altarofsacrifice schreef:
superrose schreef:

Klinkt heel goed, maar net even de prijzen bekeken en ik denk dat dat voorlopig nog even buiten het budget valt :( Misschien eens de gele plaatjes uitproberen in dat geval.
probeer een tijdje de gele plaatjes en dan ondertussen sparen voor speedplay, mocht het niet meer nodig zijn omdat de gele plaatjes de truuk doen, kan je dat geld wat je gespaard hebt mooi gebruiken voor iets anders :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Bas1969
Forum-lid

Bas1969 05 sep 2011 19:06

Inmiddels twee tochtjes gemaakt met de SPD pedalen. Onwennig, maar het is mij meegevallen. Soms wat traag weg bij stoplichten door het lastige inklikken, maar ook dat gaat steeds beter. Ik ben totaal bevangen door het fietsvirus. :shock:

Plaats reactie