Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Vuelta 2011

Gebruikersavatar
rbr
Forum-lid
Berichten: 814
Lid geworden op: 24 mei 2008 10:35

Gebruikersavatar rbr 05 sep 2011 11:24

eelcoz schreef:
Superstick schreef:Jeminee, wat een ding was dat zeg! Je zou er maar moeten opfietsen...
Ik kijk al jaren wielrennen, maar ben toch nog redelijk een leek. Echter dacht ik ook meteen aan een te zwaar verzet bij Mollema. 'Schakel nou terug, jongen', schreeuwde ik tegen de televisie. Maar blijkbaar kon dat niet meer... Stond al op z'n lichtst....
Overigens had ik net voor mezelf besloten dat, wanneer ik aan een nieuwe fiets toe ben, er nooit een 'triple' op zou zetten. Blij dat Maarten den Bakker dat met me eens is (al ben ik verre van een professional).
Tja, voor Mollema zou een triple gisteren niet verkeerd zijn geweest. Echt ongelooflijk dat je denkt dat je met 36/28 wel toekomt op de Angliru. Een beginnersfout als je het mij vraagt plus een slapende begeleiding (mechaniekers).
Ducrot had behoorlijk wat commentaar op de compact keuze van velen. Ik snap inderdaad de keus van Molleman niet. Je kunt het zelfs perfect uitrekenen met welk verzet je moet fietsen. Als het dan niet past op je fiets, bouw je hem om of neem je de "reserve". Een ploeg kan zich perfect voorbereiden op deze etappe!

Weet iemand welk verzet Poels had?
Twitter: @rbruijns

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5538
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 sep 2011 11:47

Poels reed volgens mij met een 34*28 als lichtste verzet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 05 sep 2011 11:58

Ook ik heb genoten, gisteren op de Angliru.
Maar kon me ook niet aan de indruk onttrekken dat velen een te zwaar verzet hadden.
Er waren er zoveel aan het harken!
Waar gaat dit over?
Iedereen was toch gewaarschuwd?
Had alleen Cobo zijn huiswerk gedaan?
Waar is de ploegleiding dan voor, zij weten toch ook dat Mortirolo, Zoncolan en Angliru tot de HHC behoort?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat als iedereen een Shimano triple of Sram Apex derrie had gehad met 32 of 34 achter, er niet zo'n slagveld was aangericht.
Afbeelding

pinkman
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 apr 2008 16:17

pinkman 05 sep 2011 13:01

Ik vond met velen van jullie dat er te zwaar gereden werd. Blijkbaar is het toch nog " not done " voor velen om met 34/30 te rijden. Dit wordt aangemoedigd door journalisten als Ducrot die uitspraken doen dat een wielrenner zich moet schamen als hij niet boven kan komen op een 39/25 ! Belachelijke uitspraak voor iemand die constant alles zegt te weten over het " nieuwe wielrennen ".

eelcoz

eelcoz 05 sep 2011 13:07

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 sep 2011 13:18

Angliru was niet het enige dat op 't programma stond voor de dag. Zeker als het er op de voorgaande klim al hard gekoerst wordt dan rijdt een 34 met een 11-32 cassette wel erg vervelend voor een profrenner die gewend is om 39 met 11-23 te rijden. Dat zal wel meegespeeld hebben in de keus voor een 36 voor Mollema.

En met harken kom je ook wel boven. Schumacher reed een paar jaar geleden ook steeds met een groot verzet in de Tour, nu had hij wel wat hulp van Cera. Met 50 omwentelingen naar boven harken is te weinig, maar met 100 omwentelingen naar boven proberen te rijden heeft ook geen zin.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2730
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 05 sep 2011 13:45

Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

eelcoz

eelcoz 05 sep 2011 13:56

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5088
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 05 sep 2011 14:08

eelcoz schreef:Ik weet trouwens dat ik nu iets heel raars ga zeggen, maar waarom er niet gewoon een triple op gooien?
... gewicht...
... minder mooilopende kettinglijn...
... grotere kans misschakelen...
... andere shifters monteren...
... geen porum...

eelcoz

eelcoz 05 sep 2011 14:21

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 20 nov 2011 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13688
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 sep 2011 14:25

kxlight schreef:
eelcoz schreef:Ik weet trouwens dat ik nu iets heel raars ga zeggen, maar waarom er niet gewoon een triple op gooien?
... gewicht...
... minder mooilopende kettinglijn...
... grotere kans misschakelen...
... andere shifters monteren...
... geen porum...
Nou een paar kan je er toch weglaten lijkt me,

Gewicht? die fiets zit er toch ruim onder de 6.8
Misschakelen? ik heb nog nooit misgeschakeld op mijn mtb
Kettinglijn? dat valt te bezien, ik denk bij een prof nog beter omdat het buitenblad iets verder naar buiten staat en ze ook meer op de kleine kransjes rijden
andere schifter monteren? Ja, sterker nog zouden ze een ultegra 3speed bij zich hebben........
Geen porum? mwwaaa zou dat ze boeien voor een beter klassering?

Vind mollema wel goed rijden lekker relaxed, die jongen kan best sturen, zit vaak waar ie moet zitten. prima!

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 sep 2011 14:28

Leve Campagnolo.
Geen andere shifters nodig bij triple.
Mogelijkheid tot 29T achteraan met korteslag derailleur.
Mits goed afgesteld zeer kleine kans op misschakelen.
En net bij een triple heb je altijd een veel mooiere kettinglijn (maar je moet willen schakelen en erop letten, en ja je kan erover discussiëren maar in praktijk is het verschil miniem).

En voor het gewicht en porum zou ik het echt niet laten... Zeker niet als je je fiets kan tweaken tot minder dan 6.8 zonder triple.
Met 30-28 kom je dan uit op hetzelfde verzet als 34-32 wat Cobo had (dus een 29T achter hoefde zelfs niet).
En dan had je nog het voordeel van een 39 of 42 middenblad, en een 52 of 53 buitenblad, tegenover een compact waarbij je vasthing aan 34-50.

José De Cauwer zei het ook al: Met een triple ben je altijd en overal het beste mee.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie