Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Aankoop Eerste racefiets.

gerundium
Forum-lid

gerundium 05 sep 2011 18:30

Hallo allemaal,

Ik heb de afgelopen tijd dit forum eens grondig doorgespit en meegelezen met de topics die gepost worden. Ik ben altijd een groot volger geweest van de wielerkoersen op TV, en deze zomer ben ik dan ook eindelijk zelf maar eens opgestapt. Ik heb een mooie retro bianchi kunnen lenen via een kennis waar ik mijn eerste kilometers op heb weggetrapt. Aangezien ik het erg leuk vind heb ik nu besloten dat ik graag zelf een nieuwe fiets wil kopen, de bianchi is denk ik iets te groot, toch wel erg oud en het schakelsysteem op de buis niet erg ideaal. Ik ben student dus ik heb beperkte middellen maar door goed te sparen heb ik toch een totaal bedrag van 1200 euro bijeen weten te schrapen voor de aankoop. Hiervan moet ik de fiets, pedalen en schoenen kopen. Kleding komt uit een ander potje en is op korte termijn geregeld (mijn vader en ik zijn bijna exact hetzelfde gebouwd).
Ik ben natuurlijk een beginner op wielren gebied en ik zoek dan ook naar advies van jullie voor deze aankoop. Ik heb zelf al wat onderzoek gedaan naar fietsen maar een forumvraag is altijd handig omdat er suggesties gedaan worden die ik zelf anders over het hoofd zou hebben gezien.

Ik wil de fiets gebruiken voor in eerste instantie recreatief fietsen. Ik ga waarschijnlijk lid worden van de locale studentenwielrenvereniging, dus ik ga er solo en in groepen mee rijden in nederland. Als ik op vakantie ga volgend jaar wil ik hoogstwaarschijnlijk mijn fiets ook meenemen om het eens in de bergen (lees: alpen) te proberen. Als het allemaal erg lekker gaat en ik bouw een goede conditie op dan denk ik erover na om volgend jaar of misschien het jaar daarop een klein wedstrijdje te gaan rijden via de vereniging, aangezien ik student ben zou ik daarvoor niet graag een nieuwe fiets willen aanschaffen.
Gezien die voorwaarden en mijn budget denk ik dat ik moet kijken naar fietsen die afgemonteerd zijn met shimano 105 onderdelen (of vergelijkbare groepsets van andere fabrikanten, alhoewel ik daar niet erg veel onderzoek naar heb gedaan eerlijk gezegd), kwalitatief goede groep en voor zover ik gelezen heb is het ook voor eventueel racegebruik goed genoeg. Dan twijfel ik alleen nog over wat ik moet doen in de trand van mijn verzetten / crank. Ik ben toevallig even binnen gelopen bij EPbike in zeist (goede service, ik liep daar beetje random naar binnen omdat ik toch in zeist was en werd goed geholpen) en die raadde me aan om eerder een tripple crankstel te nemen dan een compact als je er ook mee de bergen in wilt. Dit aangezien een compact vaak gepaard gaat met een groter bereik op je achter cassette, wat vervelend kan zijn door de grote stappen tussen de achterste tandwielen. Ik twijfel dus eigenlijk het meest tussen een dubbel en dan als ik naar de alpen ga een andere cassette erbij kopen om erop te laten zetten of gewoon gaan voor een triple crankstel waardoor ik een redelijk compact cassette bereik kan behouden en toch de bergen mee in kan.
Voor de zit van de fiets ga ik voor een redelijk sportieve zit. Ik ben jong, redelijk flexibel en eerlijk gezegd stiekem wel een beetje fanatiek.

Voor de maten heb ik me opgemeten via de site van competitive cyclist (hier te vinden link), daar kwamen de volgende maten uit:

inseam: 80 cm (binnen been lengte)
trunk: 59 cm
forearm: 35 cm
arm: 63 cm
thigh: 61 cm
lower leg: 51.7 cm
sternal notch: 140 cm
total length: 174 cm

dit alles bij een totaal gewich van: 75 kg

de frame geometrie die ik via deze calculator geadviseerd kreeg heb ik even een screenshot van gemaakt:

Afbeelding
direct link: http://i.imgur.com/6Xtrj.png" onclick="window.open(this.href);return false;

ik heb zelf nanar de geometrie zitten kijken en voor zover ik het interpreteer heb ik een redelijk korte bovenbuis maat nodig. Ik weet alleen niet in hoeverre de meting die ik gedaan heb betrouwbaar is en hoeveel speling je hebt.

Zoals ik al zei ben ik even binnen gelopen bij EPbike in zeist waar ik erg goed werd geholpen, en die noemde de Felt F75 als een mogelijkheid (ik noemde de TCR1 die ik gevonden had en hij schatte dat ik zo ongeveer een M nodig zou hebben van die fiets). Hij was compleet shimano 105 afgemonteerd (wel een FSA crank) maar toch wel enigzins aan de prijs voor 1299. Ik heb verder hier op de site een aantal fietsen langs zien komen die ik er erg mooi uit vond zien en die ook in het budget passen. Dat zijn de volgende fietsen die ik al als mogelijkheden heb:

Bianchi via nirone 105
Giant TCR 1 (2011)
Felt F75

Ik vroeg me alleen af, ik kan geen geometrie lijst vinden van de giant heeft iemand een link daarvoor?

Nu zou ik van jullie graag advies willen voor eventuele andere fietsen die in mijn budget passen. De metingen zijn een richtlijn maar ik ga natuurlijk bij de fietsenmaker langs om me te laten opmeten en een proefritje te maken met mijn mogelijke fietsen.

Alvast bedankt voor je reactie en tijd, het is wat langer geworden dan verwacht :)

EDIT:

als het gaat om pedaaltypes is daar nog iets aan te raden? Ik heb gelezen dat er eigenlijk of gekozen word voor MTB type pedalen, SPD geloof ik, waarbij het lopen op de schoenen iets makkelijker is of dat er voor specifieke wielren schoenen word gekozen waarbij lopen eigenlijk niet erg goed gaat. Ik denk dat ik dan ga voor de racefiets specifieke pedalen, wat geloof ik SPD-SL? heet. Voor de rest draait de keus neem ik aan grotendeels om het comfort van de schoen of niet?

aangezien de post enigzins lang is en ik een aantal views zie en geen reacties zal ik nog even kort samenvatten:

budget: 1200 euro (voor fiets+schoenen+pedalen)
type fiets: racefiets
maten: 1.75m 75kg BBL: 80 cm
gebruik: in eerste instantie recreatief (toeren), volgend jaar evt bergen en lange termijn evt. racen.
groepsets die ik op het oog heb: shimano 105 of vergelijkbaar
gevonden fietsen:
felt F75
bianchi via nirone 105
Giant TCR 1
wat zou ik willen weten: andere fietsen binnen dit budget, opmerkingen op de geometrie en tips waarop ik een aankoop van pedalen + schoenen kan baseren.

robin84
Forum-lid

robin84 05 sep 2011 20:20

hey,
de Trek 2.1 (adviesprijs 1.199€) of 2.3 (1.399€) zijn mss ook nog 2 opties, heb zelf de 2.3 gekocht als beginnersfiets, al altijd vree content van geweest (en nog altijd)
mss dat je nu met het oog op de nieuwe modellen 2012 ergens een mooie korting krijgt.

Plaats reactie