Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe tweedehands racefiets of hybride.

DutchF
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2011 14:48

DutchF 04 sep 2011 16:08

Hoi mensen.

Ik zit al een tijdje mee te lezen opt forum hier, maar nu heb ik toch een vraagje.
In mijn vrije tijd zou ik heel graag gaan fietsen. Ik zit alleen zwaar te twijfelen tussen een racefiets en een crosshybride. Ik zou liever een echte volwaardige racefiets kopen, maar ik vraag me af of dat dat wel een goed idee is met mijn formaat. Op zich is het geen probleem icm mijn conditie, die is gewoon voldoende, maar ik zit echt te twijfelen of dat racefietsen mijn gewicht wel aankunnen. over mijn gewicht gesproken. Ik ben 1,88 meter lang en ik weeg tegen de 130 kilo. Ik wil onder andere gaan fietsen om wat beter af te kunnen vallen.

Wat denken jullie ervan? Zou ik voor een racefiets kunnen gaan of kan ik beter kiezen voor een croshybride fiets.
Ik heb op marktplaats al een crosshybride Gazelle Torrente 7000 pro gezien voor €350. Die ziet er goed uit: schijfremmen voor en achter, verende voorvork en zadelpen En hij is Shimano Deore XT afgemonteerd.
Maar zoals al vermeld ik zou indoen mogelijk liever een racefiets aanschaffen.
Het budget ligt rond de €350 tot €450 voor een tweedehands fiets. Mocht dat echt te weinig zijn dan zijn andere fietsen die niet heel gek veel duurder zijn ook goed, alleen dan moet ik wat langer doorsparen.


Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en ik wil de gene die meehelpen met mijn zoektocht alvast hartelijk bedanken!



Alvast bedankt.

DutchF
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2011 14:48

DutchF 05 sep 2011 21:54

Hey,

Ik heb nog wat rond zitten neuzen op sites van dealers en op sites als marktplaats.
Hieruit ben ik 3 (goeie?) fietsen tegengekomen die mij wel aantrekkelijk lijken.
Te beginnen met een Cube SL Cross comp

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=2&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Vervolgens heb ik nog zitten zoeken op een Gazelle Torrente
En uit de advertenties die daar uit naar voren kwamen leek dit mij de beste en mooiste.

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=6&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als laatste heb ik tohc ook nog voor racefietsen gekeken en de Bulls Harrier lijkt mij ook wel wat, omdat die naar verhouding nogal een hoog stuur schijnt te hebben. Wat het comfort imo ten goeden komt.
Dat is deze:

http://fietsen-brommers.marktplaats.nl/ ... ind=4&fs=1" onclick="window.open(this.href);return false;


De fietsen zijn over het hele land verspreid, maar ik ben wel bereid om ver te reizen.
Als het de fiets dan ook wel daadwerkelijk waard is natuurlijk. Ik vind luxemburg alleen wel wat ver en Drente, Groningen en Friesland liggen ook wel erg ver weg.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 05 sep 2011 22:32

Ik kan je wel wat advies geven als het gaat om racefietsen. Hybride heb ik helemaal geen ervaringen mee.

Ikzelf was vorig jaar nog 135 kilo. Met dat gewicht op een racefiets stappen is geen heel groot probleem. Het frame kan dat wel hebben, mits je een beetje een kwaliteits frame hebt. Het grote probleem zit bij de wielen... Veelal worden fietsen geleverd met een simpel setje wielen. De wielen die bijvoorbeeld op die Bulls fiets zitten bijvoorbeeld een goedkoop setje Shimano wielen. Deze gaan het niet lang volhouden met 130 kilo... Eigenlijk de enige (betaalbare) optie is een setje goede handgespaakte 36 spaaks wielen. Een van de meest bekende opties is de Mavic CXP33 velg. Hier heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Die droegen mijn 135 kilo zonder enkel probleem, ik heb 5000km gereden op een tweedehands setje en hebben in die tijd geen krimp gegeven. Ze hangen nu in de schuur als reserveset voor mijn net nieuw gekochte fiets. Ook over de Rigida DP18 hoor ik goede verhalen, maar naar ik begrepen heb zijn deze iets minder comfortabel.

Mijn advies is dus, reserveer een bedrag voor een stevig setje wielen! Een setje CXP33 velgen met Shimano 105 naven kost overigens bij Rose slechts 178 euro... Voor een wielset is dat helemaal niet veel geld.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 05 sep 2011 22:35

Overigens is die Bulls uit die advertentie uitgerust met een verstelbare stuurpen. Dat klinkt heel erg mooi en handig, maar het is wel een stuk minder stevig. Die zou ik dus zeker even vervangen.

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1779
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 05 sep 2011 22:58

fietsen om af te vallen gaat heel prima. Wat dan heel goed werkt is het fietsen zoveel mogelijk integreren in je dagelijks leven, als dat mogelijk is. Een crosshybride lijkt dan het meest geschikt, maar ik zou niet voor een Gazelle Torente gaan, maar voor een fiets met een vaste voorvork (vering kost nou eenmaal energie die niet voorwaarts gebruikt kan worden), zoals de cube. maar die zit rond de 56 cm en mijn gevoel zegt dat, dat wat aan de krappe kant is voor iemand van 188.

Zou je iets meer van je fietsplannen willen onthullen? dan kunnen we je denk beter adviseren.
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

DutchF
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2011 14:48

DutchF 06 sep 2011 00:01

Ten eerste vet bedankt voor de reacties :)

Ik rijd voor mijn dagelijkse fietswerk op een stadsfiets met 8 versnellingen.
Een Gazelle Montreux ltd. 2011 (heb ook op de 2010 gereden, maar die is gestolen)
Hiermee rijd ik naar school en weer terug natuurlijk, naar mijn werk en sport. Eigenlijk doe ik alles op de fiets want ik heb (nog) geen rijbewijs en ook geen brommert of scootert.
Als ik alles bij elkaar op zou tellen kom ik op ruim 3000km aan gefietste kilometers per jaar uit.
Verder wil ik dus eigenlijk de fiets die ik ga kopen voor erbij. Maar het kan ook voorkomen dat ik hem af en toe gebruik om naar school te fietsen.
Qua fietsplannen. Eehm ik ga echt geen toertochten rijden als je dat bedoeld. Dat kan later altijd nog komen, als ik het echt erg leuk ga vinden en het ook wat langer doe.
Voorlopig wil ik gewoon gaan fietsen hier in de omgeving (Zwijndrecht). Ik wil ook zeker op de weg blijven. De keuze tussen een racefiets of crosshybride is dan ook niet bedoeld om te bepalen of ik wel of niet van de weg af zou willen, maar puur om wat beter voor mij zou zijn, qua stevigheid e.d.

Ik heb mijn binnenbeenlengte opgemeten en die komt op 82 cm uit. Niet echt bijzonder lange benen geloof ik xD
Daarom moet een 56 frame ook wel passen denk ik. (correct me if i'm wrong, ik heb ook iets gelezen over de hoogte van het balhoofdhuis dat dat belangrijker zou zijn dan de hoogte van het frame)

Als jullie zeggen dat de fiets geen probleem hoeft te zijn maar dat ik wel beter andere wielen kan kopen kan ik het budget wel opschroeven naar €500 of echt maximaal €600, maar dan wel inclusief de wielset die ik dan nodig zou hebben.
En qua fietsen van de richting van €400(ex wielset). Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, in de richting van afmontage en welke merken ik zou moeten kiezen of juist vermijden?
Mij lijkt een Bulls echt geweldig, maar dat is na het lezen van eenstuk of 4/5 topics erover, dus ja ik heb nou niet echt een professionele onderbouwing waarom ik voor een Bulls moet gaan of niet.(ik denk trouwens ook dat een Bulls met mijn budget ook wel lastig gaat worden, maar dat terzijde. Gewoon goed zoeken en dan lukt het wel)

Kortom, ik sta open voor alle feedback over merken, afmontage en al het andere waar ik nog vast en zeker een hoop over kan leren. :mrgreen:

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 06 sep 2011 10:35

met een budget van echt max 600Euro moet je misschien beter naar 2dehandsfietsen kijken, los van het type fiets wat je zoekt. De goedkopere nieuwe fietsen zijn vaak mager afgemonteerd en daar vallen absoluut ook de wielen onder. Ik weet niet precies hoeveel een handgespaakte set kost maar die kan je vast ook ergens 2dehands kopen.
Dan het merk, Bulls, Cube, Trek, allemaal prima prijs-kwaliteit verhouding en ik zou me er ook niet op blindstaren.
Maat: dat is een moeiljk punt en het verschilt vaak per merk of een fiets klein of groot valt. Je hebt een vrij lange romp waardoor je moet zoeken naar een wat langer frame, let dus ook op de lengte van de bovenbuis. Het belangrijkste is dat je lekker op de fiets zit. Een verstelbare stuurpen zou in het begin niet eens zo'n slecht idee zijn, naarmate je fitter wordt en een beetje afvalt kan je vaak ook makkelijker wat dieper gaan zitten en eventueel daarna een nieuwe pen kopen.
Dan de keuze tussen crosshybride of race.Je geeft al aan niet onverhard te gaan rijden dus heb je geen vering of bredere banden/velgen nodig. Ik zou in jou geval eerder twijfelen tussen een racer of een fitness fiets (dus wel race afgemonteerd maar je zit iets meer rechtop door het rechte stuur)

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 06 sep 2011 10:43

Even een korte zoektocht leverde dit op:
http://link.marktplaats.nl/480773750

58cm, klinkt wat hoog, maar Koga meet de zitbuis center-top. Volgens mij maakt Koga ook frames met een redelijk lange bovenbuis, wat gezien je lange bovenlichaam weer gunstig kan zijn.

Dit fietsje is op zich niet een van de nieuwste meer, maar wel een stevige wielset en ik denk dat hij qua budget ook interessant is... Dan houd je nog wat over voor een helm, zadel en wellicht stuur (die laatste 2 zaken zijn erg persoonlijk namelijk).

DutchF
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 01 sep 2011 14:48

DutchF 06 sep 2011 17:58

@ Bibske: Ik zocht al naar een 2e handsje :)
En ik zal ook zeker kijken naar een fitness fiets. Nog nooit van gehoord namelijk.

Toen ik die advertentie van de Koga zag dacht ik meteen aan de oude fiets van mijn vader.
In de zin van dat hij frame schakeling heeft. Maar als ik een fiets koop wil ik dat wel per se aan het stuur hebben ;)
Ik heb ook al gekeken om zijn fiets op te (laten) knappen. Maar met een paar goeie tubes eronder ben ik dan al gauw 100/150 euro kwijt. Mocht het niet meer zijn. En dan heb ik liever een nieuwe/2e hands.

StefanJ
Forum-lid
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 aug 2011 10:13

StefanJ 06 sep 2011 19:02

DutchF schreef:@ Bibske: Ik zocht al naar een 2e handsje :)
En ik zal ook zeker kijken naar een fitness fiets. Nog nooit van gehoord namelijk.

Toen ik die advertentie van de Koga zag dacht ik meteen aan de oude fiets van mijn vader.
In de zin van dat hij frame schakeling heeft. Maar als ik een fiets koop wil ik dat wel per se aan het stuur hebben ;)
Ik heb ook al gekeken om zijn fiets op te (laten) knappen. Maar met een paar goeie tubes eronder ben ik dan al gauw 100/150 euro kwijt. Mocht het niet meer zijn. En dan heb ik liever een nieuwe/2e hands.
Die Koga heeft STI verstellers (schakelen met de remgrepen)...

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 06 sep 2011 19:09

Even terug komen op die torrente. Ik heb het idee dat alleen de achterderri van XT is. Meestal is de rest gewoon Deore.
Gr Roos

bibske
Forum-lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 04 dec 2008 15:08

bibske 06 sep 2011 20:42

DutchF schreef:@ Bibske: Ik zocht al naar een 2e handsje :)
En ik zal ook zeker kijken naar een fitness fiets. Nog nooit van gehoord namelijk.
Sorry! Ik was niet helemaal scherp :oops:

Plaats reactie