Achterpad richten op een carbon frame
Een achterpad richten op een alu frame kan met behulp van een padrichter maar hoe doe je dit bij een carbonframe (cervelo R3 in dit geval) met een alu pad.
Meet je dan de afwijking met de padrichter en dan de pad demonteren in de bankvijs en richten of hoe doe je dit zonder het frame te beschadingen?
Meet je dan de afwijking met de padrichter en dan de pad demonteren in de bankvijs en richten of hoe doe je dit zonder het frame te beschadingen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Das een goede vraag
Ik zou denken:
Carbon valt niet te richten, dus als het met een nieuw padje scheef zit is je frame niet goed gefreesd (of het nieuwe padje krom), dus je zou dan een nieuw frame moeten krijgen.
Ik zou denken:
Carbon valt niet te richten, dus als het met een nieuw padje scheef zit is je frame niet goed gefreesd (of het nieuwe padje krom), dus je zou dan een nieuw frame moeten krijgen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 373
- Lid geworden op: 24 apr 2006 18:35
- Locatie: Wilnis
Meten > demonteren > richten > monteren > meten en ga zo maar door.
Of je neemt het risico dat je de pad richt en je scheurt wat.
Of je neemt het risico dat je de pad richt en je scheurt wat.
"Keihard door de bochten, aan snelheid gewend"
Dit is dus juist het probleem blijkbaar bij fietsen met carbonnen dropouts, heb al op verschillende forum (cervelo,weightweenies), gelezen dat de pad in sommige gevallen gericht moet worden in het frame.tomg88 schreef:Richten kan, maar waarom zou je het risico nemen dat hij bij flink aanzetten of een andere plotselinge stoot afbreekt? Zo'n pad kost niet veel en is makkelijk te vervangen.
Lijkt mij ook erg vreemd want dat wil zeggen dat je dus soms de pad scheef moet richten om de derailleur recht in het frame te krijgen..... dus hopelijk heb ik het mis.
Maar wat ik wel al gemerkt heb is dat als je de QR van een Cervelo R3 vastzet de dropouts of pad erg naar binnen bewegen.
Heeft iemand een idee of deze "flex" komt door de dropouts of de originele achterpad van Cervelo want dan zou het mss een oplossing zijn om deze te vervangen door eentje van Wheels Manufacturing.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is dus het hele probleem wat ik schets. Als je op een carbon frame een nieuwe hanger monteert en hij staat niet recht is je frame niet goed gefreesd. Daarom zeg ik, volgens mij gewoon een nieuw frame onder garantie.brummi schreef:Dit is dus juist het probleem blijkbaar bij fietsen met carbonnen dropouts, heb al op verschillende forum (cervelo,weightweenies), gelezen dat de pad in sommige gevallen gericht moet worden in het frame.tomg88 schreef:Richten kan, maar waarom zou je het risico nemen dat hij bij flink aanzetten of een andere plotselinge stoot afbreekt? Zo'n pad kost niet veel en is makkelijk te vervangen.
Lijkt mij ook erg vreemd want dat wil zeggen dat je dus soms de pad scheef moet richten om de derailleur recht in het frame te krijgen..... dus hopelijk heb ik het mis.
Maar wat ik wel al gemerkt heb is dat als je de QR van een Cervelo R3 vastzet de dropouts of pad erg naar binnen bewegen.
Heeft iemand een idee of deze "flex" komt door de dropouts of de originele achterpad van Cervelo want dan zou het mss een oplossing zijn om deze te vervangen door eentje van Wheels Manufacturing.
Tuurlijk komt bij het inklemmen het pad naar binnen das bij een alu frame ook zo, raar als het niet zo zou zijn, want dan zou je het wiel er in moeten slaan.
Kan me wel voorstellen dat bv het ene wiel net een ietsje langer of kortere as heeft, een half mm verschil geeft onder aan de derrie een behoorlijke afwijking.
Misschien kunnen de experts hier wat van zeggen, Sharkman???
Idd, Sharkie ik had ook stiekem op een reactie van jou gehoopt want dit heb ik al op alle Cervelo R3's gezien, die grote flex (@wasbeer2006, is absoluut niet te vergelijken met de flex die een alu frame of een carbon frame met alu dropouts heeft)
Om even duidelijk te zijn het is alleszins niet de bedoeling om een nieuw frame te krijgen, het is reeds mijn derde R3 frame (gekende garantie bracket) dus daar heb ik het wel even mee gehad.
@Diogenes, een pad richten in een carbon frame met een parktool was volgens Sharkman niet echt meer van deze tijd omdat het risco om het frame te beschadigen te groot was
Om even duidelijk te zijn het is alleszins niet de bedoeling om een nieuw frame te krijgen, het is reeds mijn derde R3 frame (gekende garantie bracket) dus daar heb ik het wel even mee gehad.
@Diogenes, een pad richten in een carbon frame met een parktool was volgens Sharkman niet echt meer van deze tijd omdat het risco om het frame te beschadigen te groot was
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Precies, doordat carbon meegeeft moet je zo verschrikkelijk gaan richten en een pad buiten je frame richten is wel een hele lastige zaak.
ja kan het soweiso slecht richten met je wiel erin en dat wil je natuurlijk wel.
Komend maand heb ik uitsluitsel of ik het alleen denk en dat het ook zo is van een nieuw frame. (Buiten dat ik daar ook niet perse op zit te wachten)
ja kan het soweiso slecht richten met je wiel erin en dat wil je natuurlijk wel.
Komend maand heb ik uitsluitsel of ik het alleen denk en dat het ook zo is van een nieuw frame. (Buiten dat ik daar ook niet perse op zit te wachten)
> een pad richten in een carbon frame met een parktool was volgens Sharkman niet echt meer van deze tijd omdat het risco om het frame te beschadigen te groot was
Ik heb het fietsenmakers vaker zien doen. Wellicht bestaat er (theoretisch?) een risico, maar als dan 1 op de zoveel frames beschadigt, dan is dat goedkoper voor de fabrikant en FM dan zomaar nieuwe frames te geven. Ze zullen altijd proberen toch eerst de pat te richten. Lukt dat niet of breekt er iets, dan zal je vast een voorstel krijgen van de FM. Een goede reden om het niet zelf te doen, maar het de FM te laten doen als hij dit voorstelt, want anders accepteert hij natuurlijk nooit de verantwoordelijkheid.
Ik heb trouwens ook al heel veel carbon vorken gezien die niet echt vormvast waren. Ook heb ik al eens een FM met een stalen hamer op een pijp zien rammen om een geïntegreerd lager in de bracketpot van een carbon frame te krijgen.
Ik heb het fietsenmakers vaker zien doen. Wellicht bestaat er (theoretisch?) een risico, maar als dan 1 op de zoveel frames beschadigt, dan is dat goedkoper voor de fabrikant en FM dan zomaar nieuwe frames te geven. Ze zullen altijd proberen toch eerst de pat te richten. Lukt dat niet of breekt er iets, dan zal je vast een voorstel krijgen van de FM. Een goede reden om het niet zelf te doen, maar het de FM te laten doen als hij dit voorstelt, want anders accepteert hij natuurlijk nooit de verantwoordelijkheid.
Ik heb trouwens ook al heel veel carbon vorken gezien die niet echt vormvast waren. Ook heb ik al eens een FM met een stalen hamer op een pijp zien rammen om een geïntegreerd lager in de bracketpot van een carbon frame te krijgen.
Velgenfluisteraar
Florezido
Florezido