eerste single speed project
Hallo,
Ik ben net begonnen met mijn eerste single speed project. Als oefen-fiets gebruik ik mijn oude stadshybride een Norta energy (low -budget )
Ik heb hem helemaal gestript. Enkel de trapas is een eigenaardig beestje.
Weet iemand wat voor een trapas dit is en hoe ik die eruit krijg/ of beter laat zitten... ?
Nog een vraagje betreft mijn achterwiel. Nu staat er een shimano cassette op, opnieuw zie ik niet hoe ik die eraf zou krijgen ondanks de vele tutorials en filmpjes op het internet.
Groeten!
Brecht
Ik ben net begonnen met mijn eerste single speed project. Als oefen-fiets gebruik ik mijn oude stadshybride een Norta energy (low -budget )
Ik heb hem helemaal gestript. Enkel de trapas is een eigenaardig beestje.
Weet iemand wat voor een trapas dit is en hoe ik die eruit krijg/ of beter laat zitten... ?
Nog een vraagje betreft mijn achterwiel. Nu staat er een shimano cassette op, opnieuw zie ik niet hoe ik die eraf zou krijgen ondanks de vele tutorials en filmpjes op het internet.
Groeten!
Brecht
volgens mij heb je een cassette met freewheel die je erop moet schroeven. om hem los te krijgen heb je een tooltje nodig dat je in een bankschroef klemt. ik ben ermee naar de fietsenmaker gegaan. Sheldon Brown kan je prima uitleggen hoe je hier dan een singlespeed van maakt.
http://sheldonbrown.com/singlespeed.html
http://sheldonbrown.com/singlespeed.html
Is inderdaad een schroefpignon. Kortste klap is even met het wiel langs je lokale fm gaan, die schroeft hem er zo af, zeker als je daar ook je single speed freewheel haalt. Je trapas is een systeem met vaste lagers die de as 'opsluiten'. Je haalt hem eruit door de as er met lager en al uit te meppen en dan het lager dat er nog inzit er van de andere kant uit te slaan. Als het een en ander nu nog goed draait zou ik hem mooi zo laten zitten. Beetje vet op de kogels, stofkapjes er weer op en klaar is kees.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
Ok, hierbij een snelle cursus achterwielen en hun tandwielen.
Voor achterwielen bestaan vaste tandwielen, freewheels/pignons en cassettes.
Vaste tandwielen vind je terug op baanfietsen(fixed gears/fixies);
niets meer dan een tandwiel dat op het schroefdraad van een naaf wordt gedraaid
en met een lockring wordt vastgezet.
Met een freewheel wordt meestal een enkel tandwiel bedoeld met een lagerwerkje
(hierdoor kan je de benen onder het fietsen stilhouden).
Dit wordt in zijn geheel op de achternaaf geschroefd d.m.v. schroefdraad.
Dit kunnen ook meerdere tandwielen wezen, dan worden ze vaker pignons genoemd; doch 'tzelfde principe.
Echter bij meerdere tandwielen is het zo dat de grootste tandwielen op het lagerwerkje worden geschoven
en de/het laatste tandwiel(/en) schroeven het zaakje in het geheel vast op het lagerwerk.
(wat vervolgens dus zoals eerder genoemd in het geheel op de naaf gezet wordt.)
Het losmaken van dergelijke tandwielen van het lagerwerk gebeurt inderdaad met 2 kettingzwepen en vaak wat brute kracht.
Maar!
Ouderwetse pignons waren erop gemaakt om de tandwielen te kunnen wisselen(per parcours of om slijtage te ondervangen).
Nieuwere zijn veelal minder duurzaam en vooral gemonteerd op goedkope fietsen als wegwerpartikel.
En het vinden van degelijke tandwieltjes die het de boeite van loshalen rechtvaardigen loont de moeite niet.
Nu kan je er wel met een 'freewheel'-tool en een bahco(+mogelijk een pijp) het hele zaakje van de naaf schroeven
om er een enkel freewheeltje op te schroeven, echter zullen je tandwielen dan niet in 1 lijn komen te staan
en ik vermoed dat je nog geen kaas hebt gegeten van wielen spaken(ik kan het fout hebben); da's dus geen reëele optie
Optie 1) Kies het tandwieltje op je achterwiel welke netjes in 1 lijn staat met het voortandwiel.
Bepaal op basis daarvan een goed voorblad/crankstel te kiezen; let wel simpeler is niet altijd goedkoper of mooier.
Wat ons brengt bij de optie voor het cassettesysteem.
Dit is het moderne systeem; het lagerwerk waardoor je benen stil kan houden zit al op de naaf gemonteerd.
Er hoeven alleen tandwielen op te worden geschoven en met een lockring wordt 't zaakje vastgezet,
dit betekent dat je alleen 1 tandwieltje aan hoeft te schaffen.
(shimano DX is hiervoor goed geschikt maar een tandwiel uit een cassette voldoet ook prima.)
En verder nog wat opvulringen uit wat versleten cassettes(om dat je maar 1 tandwiel ipv 7/8/9/10 tandwielen gebruikt).
Dit kost je waarschijnlijk ook niets; koop bij de fietsenmaker een binnenbandje/stuurlint(dit om de beste man te vriend te houden)
en vraag om wat versleten cassettes(waar de ringen tussen de tandwielen zitten).
Kom een paar dagen later terug, koop een binnenbandje(zie bovenstaande reden) en vraag of 'ie de lockring even wilt aandraaien.
(speciaal gereedschap is vereist; zelf kopen á 7,5 euro is natuurlijk ook mogelijk.)
Optie 2) Een compleet achterwiel met een cassettenaaf kost de kop niet(marktplaats, 20/30 euro en een beetje geduld of iets meer en dan nieuw),
Dat ziet er strakker uit en er is geen geëtter met kettinglijn en omspaken van het wiel; je wilt immers fietsen.
Ik zou in dit geval gaan voor optie 2, mede omdat je achteras krom lijkt.
(wellicht door de hoek van de foto maar een pignonsysteem met veel tandwielen staat bekend om kromme assen)
Bij vragen, stel ze.
/Voor mensen met meer knowhow uniglide systeem en event. campa gebeuren bewust achterwege gelaten.
Voor achterwielen bestaan vaste tandwielen, freewheels/pignons en cassettes.
Vaste tandwielen vind je terug op baanfietsen(fixed gears/fixies);
niets meer dan een tandwiel dat op het schroefdraad van een naaf wordt gedraaid
en met een lockring wordt vastgezet.
Met een freewheel wordt meestal een enkel tandwiel bedoeld met een lagerwerkje
(hierdoor kan je de benen onder het fietsen stilhouden).
Dit wordt in zijn geheel op de achternaaf geschroefd d.m.v. schroefdraad.
Dit kunnen ook meerdere tandwielen wezen, dan worden ze vaker pignons genoemd; doch 'tzelfde principe.
Echter bij meerdere tandwielen is het zo dat de grootste tandwielen op het lagerwerkje worden geschoven
en de/het laatste tandwiel(/en) schroeven het zaakje in het geheel vast op het lagerwerk.
(wat vervolgens dus zoals eerder genoemd in het geheel op de naaf gezet wordt.)
Het losmaken van dergelijke tandwielen van het lagerwerk gebeurt inderdaad met 2 kettingzwepen en vaak wat brute kracht.
Maar!
Ouderwetse pignons waren erop gemaakt om de tandwielen te kunnen wisselen(per parcours of om slijtage te ondervangen).
Nieuwere zijn veelal minder duurzaam en vooral gemonteerd op goedkope fietsen als wegwerpartikel.
En het vinden van degelijke tandwieltjes die het de boeite van loshalen rechtvaardigen loont de moeite niet.
Nu kan je er wel met een 'freewheel'-tool en een bahco(+mogelijk een pijp) het hele zaakje van de naaf schroeven
om er een enkel freewheeltje op te schroeven, echter zullen je tandwielen dan niet in 1 lijn komen te staan
en ik vermoed dat je nog geen kaas hebt gegeten van wielen spaken(ik kan het fout hebben); da's dus geen reëele optie
Optie 1) Kies het tandwieltje op je achterwiel welke netjes in 1 lijn staat met het voortandwiel.
Bepaal op basis daarvan een goed voorblad/crankstel te kiezen; let wel simpeler is niet altijd goedkoper of mooier.
Wat ons brengt bij de optie voor het cassettesysteem.
Dit is het moderne systeem; het lagerwerk waardoor je benen stil kan houden zit al op de naaf gemonteerd.
Er hoeven alleen tandwielen op te worden geschoven en met een lockring wordt 't zaakje vastgezet,
dit betekent dat je alleen 1 tandwieltje aan hoeft te schaffen.
(shimano DX is hiervoor goed geschikt maar een tandwiel uit een cassette voldoet ook prima.)
En verder nog wat opvulringen uit wat versleten cassettes(om dat je maar 1 tandwiel ipv 7/8/9/10 tandwielen gebruikt).
Dit kost je waarschijnlijk ook niets; koop bij de fietsenmaker een binnenbandje/stuurlint(dit om de beste man te vriend te houden)
en vraag om wat versleten cassettes(waar de ringen tussen de tandwielen zitten).
Kom een paar dagen later terug, koop een binnenbandje(zie bovenstaande reden) en vraag of 'ie de lockring even wilt aandraaien.
(speciaal gereedschap is vereist; zelf kopen á 7,5 euro is natuurlijk ook mogelijk.)
Optie 2) Een compleet achterwiel met een cassettenaaf kost de kop niet(marktplaats, 20/30 euro en een beetje geduld of iets meer en dan nieuw),
Dat ziet er strakker uit en er is geen geëtter met kettinglijn en omspaken van het wiel; je wilt immers fietsen.
Ik zou in dit geval gaan voor optie 2, mede omdat je achteras krom lijkt.
(wellicht door de hoek van de foto maar een pignonsysteem met veel tandwielen staat bekend om kromme assen)
Bij vragen, stel ze.
/Voor mensen met meer knowhow uniglide systeem en event. campa gebeuren bewust achterwege gelaten.
Capt. Obvious to the rescue
merci voor de complete uitleg captain obvious
De titel van mijn topic is echter niet helemaal correct ik wil een single speed ja, maar ook fixed. Ik vermoed dat een nieuw achterwiel met cassettenaaf hoe dan ook freewheel is
Kan ik mijn cassettesysteem er niet afhalen en de as vervangen door een fixed gear as? (bv Surly fixxer) om dan een tandwiel + lockring te monteren op 1 lijn met voorblad.
Ik heb idd nog geen kaas gegeten van wielen spaken, maar dat kan nog komen. Men moet ergens beginnen nietwaar?
De titel van mijn topic is echter niet helemaal correct ik wil een single speed ja, maar ook fixed. Ik vermoed dat een nieuw achterwiel met cassettenaaf hoe dan ook freewheel is
Kan ik mijn cassettesysteem er niet afhalen en de as vervangen door een fixed gear as? (bv Surly fixxer) om dan een tandwiel + lockring te monteren op 1 lijn met voorblad.
Ik heb idd nog geen kaas gegeten van wielen spaken, maar dat kan nog komen. Men moet ergens beginnen nietwaar?
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
Hoi,
Deze naaf ombouwen naar fixed gear is mogelijk... maar ik denk de moeite niet waard is.
- Een Surly fixxer gaat niet werken; dat is een vervangend onderdeel voor een wiel met een cassettenaaf.
In plaats van een lagerwerkje(waar de tandwielen worden opgeschoven) wordt een massief onderdeel ingeschroefd.
Jouw achterwiel heeft een schroefdraad waar het pignon opgeschroefd zit.
De as zelf staat hier dus los van het schroefdraad zit op de naaf zelf.
Wanneer je het pignon simpelweg zou vervangen door een vast tandwieltje zonder lagerwerk(en tevens het wiel zo spaakt dat de tandwielen in lijn zitten)
is er altijd de reëele kans dat het zaakje simpelweg weer losdraait zodra je de benen stil probeert te houden.
(Dit is uiteraard levensgevaarlijk:D)
Bij een naaf voor baanfietsen/fixedgears wordt eerst het tandwiel erop geschroeft en vervolgens een 'lockring'.
Deze lockring heeft een kleinere binnendiameter en wordt in tegengestelde richting op de naaf gedraaid.
Er zitten dus 2 verschillende schroefdraden naast elkaar op de naaf.
Wanneer je dan je benen stilhoudt draait het tandwiel de lockring alleen maar strakker vast.
Simpelweg een lockring op een naaf als die van jou plaatsen wordt ook wel gedaan,
maar dat zou ik persoonlijk niet wagen; omdat ze alsnog beiden los kunnen komen.
Wat ook gedaan en verkocht wordt(ik kan zo gauw geen link vinden) zijn kransjes met een brede basis met voorgeboorde gaten.
Dit tandwiel vervolgens op de naaf schroeven, goed aantrappen door een klein stukje te fietsen en dan gaten aftekenen.
Vervolgens tandwiel verwijderen, de gaatjes voorboren en alles weer monteren.
In de gaten worden vervolgens zelftappende schroefjes gemonteerd.
Dit lijkt een 'redelijk' systeem te zijn, immers schijfremmen op een mtb worden ook op een dergelijke manier gemonteerd.
maar veel ervaringen heb ikzelf er niet over gehoord.
Deze optie in combinatie met een lockring, een borgring van ouderwetse trapassen met losse lagerschalen,
is nog de meest veilige van de 'aparte' opties.
Daar tegenover staat dat de optie tot het aanschaffen van een echte fixedgearnaaf in de breedtemaat van jouw frame.
(baanfietsen zitten op 110 mm tussen de uitvaleinden; oude racefietsen met 6 versnellingen vaak op 125 en moderne op 130)
Op een oud wiel de velg verder naar links spaken levert soms problemen op met de spaaklengte(aan de aandrijfzijde te kort en vice versa)
wat kan resulteren in het omwisselen van spaken van links naar rechts. Dat is grofweg evenveel werk als een nieuw naafje inspaken.
3de optie is in combinatie van moeite en geld ook nog te overwegen;
Een fixed wieltje op marktplaats op de kop tikken.
Persoonlijk zou ik, bij een degelijke velg, voor optie 2 gaan, lekker leren spaken;
met geduld kom je een eind en het maakt je weer wat onafhankelijker.
Deze naaf ombouwen naar fixed gear is mogelijk... maar ik denk de moeite niet waard is.
- Een Surly fixxer gaat niet werken; dat is een vervangend onderdeel voor een wiel met een cassettenaaf.
In plaats van een lagerwerkje(waar de tandwielen worden opgeschoven) wordt een massief onderdeel ingeschroefd.
Jouw achterwiel heeft een schroefdraad waar het pignon opgeschroefd zit.
De as zelf staat hier dus los van het schroefdraad zit op de naaf zelf.
Wanneer je het pignon simpelweg zou vervangen door een vast tandwieltje zonder lagerwerk(en tevens het wiel zo spaakt dat de tandwielen in lijn zitten)
is er altijd de reëele kans dat het zaakje simpelweg weer losdraait zodra je de benen stil probeert te houden.
(Dit is uiteraard levensgevaarlijk:D)
Bij een naaf voor baanfietsen/fixedgears wordt eerst het tandwiel erop geschroeft en vervolgens een 'lockring'.
Deze lockring heeft een kleinere binnendiameter en wordt in tegengestelde richting op de naaf gedraaid.
Er zitten dus 2 verschillende schroefdraden naast elkaar op de naaf.
Wanneer je dan je benen stilhoudt draait het tandwiel de lockring alleen maar strakker vast.
Simpelweg een lockring op een naaf als die van jou plaatsen wordt ook wel gedaan,
maar dat zou ik persoonlijk niet wagen; omdat ze alsnog beiden los kunnen komen.
Wat ook gedaan en verkocht wordt(ik kan zo gauw geen link vinden) zijn kransjes met een brede basis met voorgeboorde gaten.
Dit tandwiel vervolgens op de naaf schroeven, goed aantrappen door een klein stukje te fietsen en dan gaten aftekenen.
Vervolgens tandwiel verwijderen, de gaatjes voorboren en alles weer monteren.
In de gaten worden vervolgens zelftappende schroefjes gemonteerd.
Dit lijkt een 'redelijk' systeem te zijn, immers schijfremmen op een mtb worden ook op een dergelijke manier gemonteerd.
maar veel ervaringen heb ikzelf er niet over gehoord.
Deze optie in combinatie met een lockring, een borgring van ouderwetse trapassen met losse lagerschalen,
is nog de meest veilige van de 'aparte' opties.
Daar tegenover staat dat de optie tot het aanschaffen van een echte fixedgearnaaf in de breedtemaat van jouw frame.
(baanfietsen zitten op 110 mm tussen de uitvaleinden; oude racefietsen met 6 versnellingen vaak op 125 en moderne op 130)
Op een oud wiel de velg verder naar links spaken levert soms problemen op met de spaaklengte(aan de aandrijfzijde te kort en vice versa)
wat kan resulteren in het omwisselen van spaken van links naar rechts. Dat is grofweg evenveel werk als een nieuw naafje inspaken.
3de optie is in combinatie van moeite en geld ook nog te overwegen;
Een fixed wieltje op marktplaats op de kop tikken.
Persoonlijk zou ik, bij een degelijke velg, voor optie 2 gaan, lekker leren spaken;
met geduld kom je een eind en het maakt je weer wat onafhankelijker.
Capt. Obvious to the rescue
@ Capt.Obvious: Dank voor de uitgebreide uiteenzetting van de freewheels, pignons, etc! Precies informatie die ik ook nodig heb momenteel
Begrijp ik het goed dat als ik dus bij een oud wiel de pignon verwijder, hier een freewheel met enkel tandwiel op kan schroeven voor m'n singlespeed? Wellicht met een paar vulringen?
Begrijp ik het goed dat als ik dus bij een oud wiel de pignon verwijder, hier een freewheel met enkel tandwiel op kan schroeven voor m'n singlespeed? Wellicht met een paar vulringen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19
Wanneer het pignon in zijn geheel(dus inclusief het lagerwerkje) wordt verwijderd en wordt vervangen door een enkel freewheel kan je niets met vulringen.
Het beschikbare schroefdraad is vaak nog geen 2 cm breed; het is dus niet mogelijk om het freewheeltje ver naar buiten te plaaten
Deze optie zorgt er dus nagenoeg zeker voor dat je naaf meer naar rechts op de as moet plaatsen,
immers aan de aandrijfzijde steekt nog een flink stuk as uit om ruimte te bieden aan meerdere tandwielen.
Het opschuiven kan door de busjes op de as van de aandrijfzijde naar de andere kant te brengen.
Vervolgens moet de velg weer naar links gespaakt worden.
Je kan pas gebruik maken van vulringen wanneer je het lagerwerk van het pignon op de naaf laat zitten en alleen de tandwielen verwijderd.
Dit kan dus door het kleinste tandwiel tegen de klok in te draaien met een kettingzweep en met een andere kettingzweep een groter tandwiel vast te houden.
Vulringen voor pignons verschillen echter veelal van diameter, een stukje plastic pijp van de bouwmarkt helpt hier wel bij.
Mogelijk moet je wel het kleinste tandwiel gebruiken om het geheel van 'vulringen' en het tandwiel weer vast te zetten.
Let er wel op dat er het kleinste tandwiel het laatste is wat op het pignon geschroefd zit.
Bij o.a. goedkopere shimano pignons zit er nog een losse ring tegenaan als borging, in dat geval moet die ring er eerst af.
Het beschikbare schroefdraad is vaak nog geen 2 cm breed; het is dus niet mogelijk om het freewheeltje ver naar buiten te plaaten
Deze optie zorgt er dus nagenoeg zeker voor dat je naaf meer naar rechts op de as moet plaatsen,
immers aan de aandrijfzijde steekt nog een flink stuk as uit om ruimte te bieden aan meerdere tandwielen.
Het opschuiven kan door de busjes op de as van de aandrijfzijde naar de andere kant te brengen.
Vervolgens moet de velg weer naar links gespaakt worden.
Je kan pas gebruik maken van vulringen wanneer je het lagerwerk van het pignon op de naaf laat zitten en alleen de tandwielen verwijderd.
Dit kan dus door het kleinste tandwiel tegen de klok in te draaien met een kettingzweep en met een andere kettingzweep een groter tandwiel vast te houden.
Vulringen voor pignons verschillen echter veelal van diameter, een stukje plastic pijp van de bouwmarkt helpt hier wel bij.
Mogelijk moet je wel het kleinste tandwiel gebruiken om het geheel van 'vulringen' en het tandwiel weer vast te zetten.
Let er wel op dat er het kleinste tandwiel het laatste is wat op het pignon geschroefd zit.
Bij o.a. goedkopere shimano pignons zit er nog een losse ring tegenaan als borging, in dat geval moet die ring er eerst af.
Capt. Obvious to the rescue