Ik zit met de fijn afstemming van mijn zithouding
Ik heb de zadel nu op de goede hoogte ga ik 2 mm omhoog krijg ik last van de rug ga ik 2 mm omlaag ga ik de knie voelen
dus qua zadelhoogte zit ik nu wel goed.
Enige waar ik nu nog mee worstel is stuur en stuurhoogte
Als ik diep zit dan voel ik na geruime tijd wat last in de zij het lijkt erop of ik te diep zit
Ik heb een 120mm stuurpen is nog gebaseerd om vorige frame die maat kleiner was
Nu is mijn vraag zou ik kortere stuurpen moeten nemen of zou ik al een eind kunnen komen door stuur halve cm omhoog te zetten op de voorvorkbuis heb ik nog 1 cm over
Ik ben benieuwd naar ideeen en ik probeer alle gegeven tips uit
zit afstelling
Het is heel moeilijk om vanaf afstand te kunnen beoordelen of je wel of niet goed zit. Je zou ook een paar fotos kunnen plaatsen van jezelf op de fiets op dit forum. Er zijn genoeg forumleden die je willen adviseren. Meer info over zitpositie zie deze link http://www.rozenbergsport.nl/PDF/THER_b ... g_NTFU.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;drummie71 schreef:Ik zit met de fijn afstemming van mijn zithouding
Ik heb de zadel nu op de goede hoogte ga ik 2 mm omhoog krijg ik last van de rug ga ik 2 mm omlaag ga ik de knie voelen
dus qua zadelhoogte zit ik nu wel goed.
Enige waar ik nu nog mee worstel is stuur en stuurhoogte
Als ik diep zit dan voel ik na geruime tijd wat last in de zij het lijkt erop of ik te diep zit
Ik heb een 120mm stuurpen is nog gebaseerd om vorige frame die maat kleiner was
Nu is mijn vraag zou ik kortere stuurpen moeten nemen of zou ik al een eind kunnen komen door stuur halve cm omhoog te zetten op de voorvorkbuis heb ik nog 1 cm over
Ik ben benieuwd naar ideeen en ik probeer alle gegeven tips uit
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
@body
Dankzij jouw bestand heb ik wat vuistregels nagelopen
en 1 valt bij mij op ik kan mijn voorwielas niet zien als ik onderin de beugels zit
Dus ik ga starten met monteren van kortere stuurpen eerst van een 12 naar een 11 cm
en als dat nioet voldoende is nog iets korter
ik hou jullie iig op de hoogte
Dankzij jouw bestand heb ik wat vuistregels nagelopen
en 1 valt bij mij op ik kan mijn voorwielas niet zien als ik onderin de beugels zit
Dus ik ga starten met monteren van kortere stuurpen eerst van een 12 naar een 11 cm
en als dat nioet voldoende is nog iets korter
ik hou jullie iig op de hoogte
Grappig, ik heb laatst ergens de vuistregel gezien waarbij je met je handen op de shifters je voorwielas juist niet kan zien.drummie71 schreef:@body
Dankzij jouw bestand heb ik wat vuistregels nagelopen
en 1 valt bij mij op ik kan mijn voorwielas niet zien als ik onderin de beugels zit
Dus ik ga starten met monteren van kortere stuurpen eerst van een 12 naar een 11 cm
en als dat nioet voldoende is nog iets korter
ik hou jullie iig op de hoogte
Freude am Fahren
Giant TCR 1 '11
Giant TCR 1 '11
Bij elke afstelling in dat document kun je vraagtekens zetten
Het begint al bij binnenbeenlengte en aanbevolen crancklengte
eerst is er een tabel met lichaamslengte en aanbevolen cranklengte
dan de tweede tabel geeft met binnenbeenlengte + aanbevolen cranklengte
Als je beide tabellen gebruikt klopt er helemaal niets van, lekker misleidend.
Hele ouderwetse tabellen. Die horen helemaal niet thuis in informatie voor de hedendaagse fietser.
Lichten we bijv 175 mm cranks eruit dan passen de binnenbeenlengte en lichaamslengte niet bij elkaar
189 - 195 >> 175 mm crancks
binnenbeenlengte 82 tot 85 >> 175 mm crancks
Zo past een cranklengte van 172,5 past prima bij mensen tussen de 173- 183
82 cm dan adviseert men crancks van 175 mm.
dat zou mijns inziens 170 tot 172,5 mm moeten zijn maar zeker geen 175
Je hebt helemaal niets aan die tabellen en ik vind het bijzonder vreemd dat een sportarts en een bewegingswetenschapper daar niet meer van weten te brouwen
-------------------------------------------------------------
eenvoudige aanwijzingen voor zadelhoogte die wel erg globaal zijn
--------------------------------------------------------------
de achterwaartse stand van het zadel is helemaal afhankelijk van je lengte en lichaamsbouw
--------------------------------------------------------------
het truukje met je stuur is ook discutabel omdat er tal van parameters zijn die een rol spelen
Het zijn allemaal maar zeer globale aanwijzingen die je absoluut niet als vaststaande of meest ideale afstellingen kunt hanteren.
Het begint al bij binnenbeenlengte en aanbevolen crancklengte
eerst is er een tabel met lichaamslengte en aanbevolen cranklengte
dan de tweede tabel geeft met binnenbeenlengte + aanbevolen cranklengte
Als je beide tabellen gebruikt klopt er helemaal niets van, lekker misleidend.
Hele ouderwetse tabellen. Die horen helemaal niet thuis in informatie voor de hedendaagse fietser.
Lichten we bijv 175 mm cranks eruit dan passen de binnenbeenlengte en lichaamslengte niet bij elkaar
189 - 195 >> 175 mm crancks
binnenbeenlengte 82 tot 85 >> 175 mm crancks
Zo past een cranklengte van 172,5 past prima bij mensen tussen de 173- 183
82 cm dan adviseert men crancks van 175 mm.
dat zou mijns inziens 170 tot 172,5 mm moeten zijn maar zeker geen 175
Je hebt helemaal niets aan die tabellen en ik vind het bijzonder vreemd dat een sportarts en een bewegingswetenschapper daar niet meer van weten te brouwen
-------------------------------------------------------------
eenvoudige aanwijzingen voor zadelhoogte die wel erg globaal zijn
--------------------------------------------------------------
de achterwaartse stand van het zadel is helemaal afhankelijk van je lengte en lichaamsbouw
--------------------------------------------------------------
het truukje met je stuur is ook discutabel omdat er tal van parameters zijn die een rol spelen
Het zijn allemaal maar zeer globale aanwijzingen die je absoluut niet als vaststaande of meest ideale afstellingen kunt hanteren.