Balhoofdlager valt uit elkaar
Goedemiddag,
Bij het sleutelen aan mijn fiets probeerde ik het balhoofd uit elkaar te halen (1 1/8 - 1 1/5 geïntegreerd). De onderste lager zat erg vast. Na wat wrikken schoot hij uit het frame; hierbij viel deze echter uit elkaar. Dus losse ringetjes, rubbers en een ring met de balletjes.
Ik probeerde het boeltje weer in elkaar te drukken maar dit gaat niet zo gemakkelijk. Ik heb reeds geprobeerd het binnenste deel te koelen en het buitenste te verwarmen maar dit lukt ook niet. Iemand een tip voor me hoe ik dit weer in elkaar krijg?
Dank!
Bij het sleutelen aan mijn fiets probeerde ik het balhoofd uit elkaar te halen (1 1/8 - 1 1/5 geïntegreerd). De onderste lager zat erg vast. Na wat wrikken schoot hij uit het frame; hierbij viel deze echter uit elkaar. Dus losse ringetjes, rubbers en een ring met de balletjes.
Ik probeerde het boeltje weer in elkaar te drukken maar dit gaat niet zo gemakkelijk. Ik heb reeds geprobeerd het binnenste deel te koelen en het buitenste te verwarmen maar dit lukt ook niet. Iemand een tip voor me hoe ik dit weer in elkaar krijg?
Dank!
Nieuw kopen? kost je de wereld niet. Wel even opletten voor de maatvoering, er zijn circa tienmiljoenmiljard varianten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Balletjes....??? Wel eens van een kogellager gehoord? Kogels dus.
Dit soort laagwaardig spul snel vervangen.
Kogeltjes klikt ook goed, maar je begrijpt me;) Ik zie geen nummer of maat op de lagers staan dus het is denk ik lastig een geschikt lager te vinden?klimmer schreef:Balletjes....??? Wel eens van een kogellager gehoord? Kogels dus.
De maten zijn buiten en binnenmaten in mms. Buitenhoek is altijd 45 graden, binnenhoek is soms 36 graden.
Het is inderdaad lastig zonder een enkel opschrift. het is mij ook gelukt, dus succes.
Neem je spullen mee naar een kogellagerwinkel (SKF) en laat het daar opmeten. Zo'n lager gaat nog 10 jaar mee.
Ook het bovenste lager vervangen.
edit: staat er nergens een merknaam van het lager? TH of zo?
Het is inderdaad lastig zonder een enkel opschrift. het is mij ook gelukt, dus succes.
Neem je spullen mee naar een kogellagerwinkel (SKF) en laat het daar opmeten. Zo'n lager gaat nog 10 jaar mee.
Nee, helaas geen maat te vinden. De buitenmaat en hellingshoek lijkt me gelijk maar de binnenzijde kan afwijken gezien deze moeten passen met de ring op de vorkkroon.klimmer schreef:De maten zijn buiten en binnenmaten in mms. Buitenhoek is altijd 45 graden, binnenhoek is soms 36 graden.
Ik kijk wel even of ze iets hebben bij een lagerleverancier...
Bedankt!
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Nee, het lager komt uit een china-frame. Gezien er niets op staat is het denk ik lastig te achterhalen wat voor type of maat het is.amclassic-fan schreef:Is dit 't lager van een Ridley? Zo ja dan heb ik er misschien nog 1 nieuw voor je liggen.