Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Voorrem veert niet (goed) terug

peejee
Forum-lid

peejee 10 sep 2011 21:08

Hallo,

Vandaag tijdens het fietsen gemerkt dat mijn voorrem soms een beetje tegen mijn velg aansleept. Na het fietsen heb ik mijn rem proberen centreren maar zonder succes. Het centreren zelf lukt wel maar wanneer ik rem veert de ene kant niet voldoende terug; deze blijft dus staan waardoor de rem aan deze kant tegen de rem gaat slepen. Heb er dan mijn vader zijn fiets bijgenomen en daar was duidelijk te zien dat beide helften van de rem mooi terugveren. (Als we uitgaan van de foto hieronder blijft het gedeelte waar de remkabel toekomt gewoon staan na het remmen, het keert niet terug.)

Voor het tweede probleem (het heeft misschien met elkaar te maken) gebruik ik volgende foto:

http://s.wiggle.co.uk/images/shimano%20 ... 0brake.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Het gedeelte van de rem waar Shimano Ultegra op staat zit een beetje los, als je op de plaats van dat hendeltje (om je rem open te zetten) in de horizontale richting duwt zit daar speling op. Je kan de rem dus precies 'uit elkaar trekken'. Ik heb al aan de achterzijde dat vijsje aangedraaid waarbij beide delen samengehouden worden maar zonder succes.

Versleten of gewoon verkeerd afgesteld?

Alvast bedankt

Edit: voor de volledigheid: het gaat om Shimano Ultegra.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 11 sep 2011 08:23

Slecht onderhoud.
De rem goed schoon maken, en dan kijken wat hij doet. De kans is echter ook heel erg groot dat de kabel te stroef gaat, dat is ook een zeer bekende oorzaak van niet goed verende remmen.

stillekracht
Forum-lid

stillekracht 11 sep 2011 08:32

+1

Kabel even losmaken en daarna kijken of de rem of de kabel stroef loopt.

Indien rem: goed schoonmaken en daarna smeren.
Indien kabel: vervangen of binnenkabel smeren met vet.

peejee
Forum-lid

peejee 11 sep 2011 09:58

Bedankt, zal jullie suggesties vandaag is proberen.

ercmrj
Forum-lid

ercmrj 11 sep 2011 10:05

Mij lijkt het erop dat het niet aan de remkabels ligt. Je kunt eens proberen om de kabel los te maken en kijken of de scharnierpunten van de rem niet vastzitten. Bij mij was ook een scharnierpunt vast gaan zitten door vuil waardoor een remblokje tegen de velg bleef slepen.
Over smeren binnenkabels zijn de meningen hier op het forum verdeelt http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... bel+smeren" onclick="window.open(this.href);return false;

peejee
Forum-lid

peejee 11 sep 2011 16:20

Met wat smeer ik mijn remmen best als ik deze uit elkaar haal? Ik heb nu de voorrem uit elkaar gehaald en terug gesmeerd met kettingolie (tegen beter weten in) maar het probleem lag duidelijk bij de remkabels, heb deze dan voor zowel voor - als achterrem vervangen en het gaat veel vlotter nu.

Maar ik ben nu dus niet zeker of mijn voorrem wel terug goed gesmeerd is. Als ik weet met wat ik het beste smeer pak ik mijn achterrem ook even aan.

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 13 sep 2011 22:55

Na demontage en schoonmaken van de afzonderlijke remdelen, gebruik ik voor de montage van de remdelen gewoon Shimano Anti Seize vet (montagepasta). Maar een andere vetsoort lijkt mij in principe ook ok. Eens in de zoveel tijd haal ik de boel toch uit elkaar, omdat het anders niet goed meer blijft werken.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Plaats reactie