Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Carbon of Alu wielen

slash103
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jul 2009 00:19

slash103 12 sep 2011 11:21

Ik ben al een tijdje op zoek naar een setje nieuwe wielen (budget rond de 1000 eur)
Na uren van lezen op verschillende fora is het soms moeilijk om het bos door de bomen te zien.
Carbon tubes, carbon clinchers, alu clinchers, ... keuze keuzes keuzes

Mijn twijfel richting carbon is er vooral omdat ik heel veel lees over hitte problemen bij lange afdalingen (bergen) en dat dit kan zorgen voor vervorming velgen en ontploffen banjes/tubes.
Dit boezemt me wel schrik in als ik zou gaan voor carbon en in de afdaling van bijvoorbeeld de Glandon zo uit de bocht zou gaan.

Mijn voorkeur gaat uit naar clinchers, maar tubes wil ik overwegen als het een carbon velg wordt.
Met deze nieuwe wielen worden de tourtochten en bergritten gereden. De Eastons/Shimano's hou ik als training/reserve wielen.

De wielen waar ik op dit moment over twijfel:
Reynolds Assault Clinchers
Mavic Cosmic SL
Andere wielmogelijkheden zijn altijd welkom

Huidige wielen:
Easton EA70 (meest gebruikte op dit moment, reeds 10000km mee gereden)
Shimano Ultegra WH-6700

Gebruikersavatar
flores
Forum-lid
Berichten: 1500
Lid geworden op: 21 jun 2009 01:44

Gebruikersavatar flores 13 sep 2011 12:34

Neem aan dat je niet alleen op het web maar ook al in diverse winkels met een uitgebreide collectie hebt gekeken, gevoeld en je hebt laten informeren?
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 sep 2011 12:36

De tijd dat je tubes moest nemen bij full-carbon ligt inmiddels achter ons.

Ik heb meerdere mensen gezien die met hun Reynolds Assault de Marmotte hebben gereden, zonder enig probleem. In de dagen voor mijn eigen Marmotte heb ik een test gedaan waarbij extreem veel heb geremd; vervolgens gestopt en gevoeld hoe warm de velg was en dat viel reuze mee. Je moet wel een hele slechte daler zijn wil je een klapband krijgen.

karluk
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 21 jan 2008 09:56

karluk 14 sep 2011 11:40

mijn moeder heeft me altijd geleerd...."Bij twijfel niet doen!". Als jij niet lekker op je fiets met tubes zit in een afdaling in de bergen, dan zou ik zeggen, neem clinchers en en dan ook alu clinchers (bijv. FFWD F6R-c).
Geen aparte remblokken nodig, goed remmen tijdens natte omstandigheden, snel op weg na lekrijden en voor jou een fijn gevoel op de fiets. Verschil in gewicht e.d. is in jouw situatie volgens mij verwaarloosbaar.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 14 sep 2011 11:55

havana schreef:Je moet wel een hele slechte daler zijn wil je een klapband krijgen.
Is het niet ook afhankelijk van hoe hoog je daalsnelheid is en de massa die vertraagd moet worden? Ik klapte vorige week voor het eerst een binnenband in de bergen op de mont ventoux (gat aan de velgkant van de biba), nota bene zelfs met alu velgen (even gevoeld, waren ook best warm/heet geworden).

Ik rem alleen voor het insturen van de bochten (dus niet slepend de hele afdaling) en zet aan bij het uitkomen en laat hem verder vrij lopen. Met een totaal gewicht van 100 kilo (berijder en fiets) moet er natuurlijk wel flink wat massa vertraagd worden, maar met 25 minuten sta ik daar normaal beneden (=53km/h gemiddeld). Ik zie mezelf toch niet echt als een slechte daler.
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 sep 2011 12:06

@ karluk

Allemaal waar maar.... full carbon ziet er 200% beter uit ! (en bandjes gaan er bij mijn carbon wielen makkeljiker op dan op mijn alu Eastons, bovendien is full-carbon typisch wel iets lichter dan alu/carbon)

@ frenkie

Natuurlijk heeft dat ermee te maken. Ik woog zelf ten tijde van de test zo'n 77 kg (incl. fiets), dat is natuurlijk wel een pak minder. Maar goed, bij twijfel kun je altijd een alu voorwiel steken, zelf heb ik dat ook gedaan in La Marmotte (al had dat voornamelijk met zijwindgevoeligheid te maken).

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 14 sep 2011 17:16

havana schreef:De tijd dat je tubes moest nemen bij full-carbon ligt inmiddels achter ons.

Ik heb meerdere mensen gezien die met hun Reynolds Assault de Marmotte hebben gereden, zonder enig probleem. In de dagen voor mijn eigen Marmotte heb ik een test gedaan waarbij extreem veel heb geremd; vervolgens gestopt en gevoeld hoe warm de velg was en dat viel reuze mee. Je moet wel een hele slechte daler zijn wil je een klapband krijgen.
Niet mee eens, in augustus heeft mijn vriend zijn Easton fullcarbon's letterlijk opgeblazen nadat wij het rondje van de kleine Marmotte hadden gedaan.
De lokale fietsenmaker in Bourg D'Oisans kon zo nog een aantal full-carbon wielen laten zien met hetzelfde probleem. Heb niet onthouden welke merken het waren, de moraal was voor mij duidelijk:
geen carbon met draadbanden in de bergen.
Het probleem volgens de fietsenmaker dat na enkele bochten remmen de druk in de banden zo hoog is dat de carbon remrand gewoon weg wordt geduwd.
Dit zag je dus ook bij de Easton's en bedoelde ik met letterlijk opblazen: gelukkig geen val of lichamelijk letsel, maar wel au in de portemonnee.
Omdat hij zich al vooraf zorgen maakte op basis van geluiden op het internet heeft hij ook de velg onderweg gevoeld en geconstateerd dat deze niet
extreem heet was. En voordat de conclusie is dat hij niet remmen kan, dat kan hij wel: hij is 1 van de snellere dalers zonder extreme risico's te nemen (lees 1 van de betere dalers) die ik ken.

Nu kan het per wiel verschillen, Havana noemt alleen Reynolds Assault, maar ik zou persoonlijk gezien op basis van wat ik gezien heb, geen risico's nemen en of kiezen voor tubes
of voor aluminium wielen.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 sep 2011 17:26

De druk stijgt helemaal niet significant tijdens een afdaling... Het rubber van de binnenband is namelijk een zeer goed isolator.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 15 sep 2011 12:09

Op bovenstaande reagerende:

Nu kan ik de wet van Boyle/ Gay Lussac erbij gaan halen maar die kleine temperatuurverschillen maken wel degelijk uit. Als de maximale druk in de biba 8,5 bar mag zijn en ik pomp mijn band tot voorbij 8 bar op. Daarna ga ik een afdaling in die op de Glandon volgens mij best lang duurt. Uiteindelijk gaat de warmte door het rubber de lucht verwarmen. Deze zet uit en het rubber word weker. dus klapt hij eraf.

Dit kan dus ook bij aluminium gebeuren. De kunst is niet te veel druk in de clincher band als je de bergen in gaat en de velgen niet te heet laten worden.

Voor de topic starter. Ik zou of clincher wielen kopen met een alu velgrand of tubewielen want dan heb je geen last van zwakke velgranden. Je hebt echt super mooie sets voor 1000 euro. Let wel op: voor 1000 euro koop je een top alu set of een middenmoot carbon set.

karluk
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 21 jan 2008 09:56

karluk 15 sep 2011 16:25

@havana; of full carbon er beter uitziet is denk een persoonlijke keuze en dus subjectief terwijl we hier vooral de objectieve zaken willen uitlichten en vergelijken. De Eastons staan er trouwens om bekend dat de bandje er wat moeilijk op gaan, heb dit zelf ook gehad met mijn Eastons.

en zoals raiju al zegt, voor 1000 euro heb je een top alu set, dus waar wacht je nog op ;-)

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 15 sep 2011 16:29

Ik kies persoonlijk voor alu omdat dit gewoon beter remt, zeker in de regen.

hd
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 21 apr 2010 10:15

hd 16 sep 2011 09:21

raiju schreef:Op bovenstaande reagerende:
Dit kan dus ook bij aluminium gebeuren.
Alumuminium velgrand is blijkbaar beter tegen de druk of warmte bestand en vervormt niet zoals bij een carbon velgrand.
En een klapband kan ook bij aluminium gebeuren. In augustus ook gezien bij een andere fietser.
Wat ik heb begrepen is in dat geval een goede afdichting van je spaakgaten (velglint) belangrijk.

Plaats reactie