Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ophangbeugel voor fiets

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 29 aug 2011 13:15

Carrinthe schreef:Bij de Halfords, de ophangbeugel is met rubber bekleed en gebruik je 'em niet dan is de beugel omhoog te klappen zodat je je hoofd niet stoot.
Hoe houdt'ie het bij jou? Een soortgelijke Gamma beugel heeft bij mij er bijna voor gezorgd dat mijn fiets op de auto viel. Constructie was niet goed. Sindsdien vertrouw ik ze niet meer zo.

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 29 aug 2011 13:40

Hij doet z'n werk en is stevig genoeg voor een racefiets. Ik heb mijn gewone fiets (á 20kg) er ook een keer op gehangen maar dat voelde niet betrouwbaar en ik heb 'em maar meteen weer verwijderd. Wat wel belangrijk is is dat de muur waaraan je de beugel schroeft wel stevig is en het gewicht kan houden anders valt ie inderdaad zo naar beneden.
Giant TCR 0 (2011) + Shimano WH-RS80-C50

ajhoff
Forum-lid

ajhoff 29 aug 2011 14:03

Dat bedoel ik. Mijn gewone fiets was ook te zwaar voor de beugel. De muur is stevig genoeg, maar het punt waar de buis tegen de plaat aanloopt is vaak niet sterk genoeg. Als de beugel dan doorzakt kan het gebeuren dat de hele fiets naar beneden komt. Ik was er gelukkig bij toen het gebeurde, maar ik geloof toch dat ik deze oplossing maar laat voor wat het is. Voor een lichte fiets zal het best gaan.

carel
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar carel 29 aug 2011 16:36

Voor de zekerheid kan je aan het uiteinde van de arm bij de haken, een touwtje monteren dat je aan een schroef-oog op 40-50cm boven de beugel in de muur aanbrengt. Zo kan je fiets nooit schade veroorzaken want de arm kan niet verder zakken en opklappen van de beugel blijft mogelijk. Driehoekige vormen zijn altijd veel beter in zulke constructies.

blik
Forum-lid

blik 12 sep 2011 20:38

Even een vraag voor jullie. Ik zit namelijk met het volgende:

Ik wil in het vervolg wegens gebrek aan ruimte één van de twee fietsen ophangen, en dus heb ik bij de Halfords een ophangbeugel gekocht om de fiets in te hangen. Nu is de beugel blijkbaar niet superbreed en blijkt de bovenbuis er niet helemaal in te passen, maar wel dusdanig dat de fiets gewoon goed kan hangen. Echter zit ik met het volgende. De remkabel aan de bovenbuis wordt door de haken wel lichtjes naar boven gedrukt, kan dit kwaad?

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 12 sep 2011 22:23

Toen ik mijn fiets andersom ophing had ik geen last meer van mijn remkabel die bekneld raakte. Al geprobeerd?

blik
Forum-lid

blik 13 sep 2011 08:05

Carrinthe schreef:Toen ik mijn fiets andersom ophing had ik geen last meer van mijn remkabel die bekneld raakte. Al geprobeerd?
Had ik ook al aan gedacht, maar dan zit het stuur in de weg. Dus dat gaat helaas niet

paashaas
Forum-lid

paashaas 13 sep 2011 09:28

Even off-topic, maar ik denk dat het niet de moeite is om een apart topic over te openen.

Ik zou mijn wielen willen ophangen aan haken uit de doe-het-zelf zaak, maar als je dan het wiel wil wat het dichtst bij de muur hangt, moet je de andere wielen er eerst afhalen. Hoe bergen jullie je wielen op?

joeptimmermans
Forum-lid

joeptimmermans 13 sep 2011 09:57

paashaas schreef:Even off-topic, maar ik denk dat het niet de moeite is om een apart topic over te openen.

Ik zou mijn wielen willen ophangen aan haken uit de doe-het-zelf zaak, maar als je dan het wiel wil wat het dichtst bij de muur hangt, moet je de andere wielen er eerst afhalen. Hoe bergen jullie je wielen op?
Mijn verzameling staat in een hoekje van mijn studentenkamer gewoon op de grond (soms ook helemaal verspreid door m'n kamer, net als de rest van de zooi). In de praktijk komt het erop neer dat dat wiel wat je wilt hebben, altijd achteraan staat of hangt, zodat je alles moet verplaatsen. Bij zulke dingen moet je je gewoon neerleggen, dat is de beste oplossing ;)

Carrinthe
Forum-lid

Carrinthe 14 sep 2011 00:57

paashaas schreef:Even off-topic, maar ik denk dat het niet de moeite is om een apart topic over te openen.

Ik heb bij Halfords voor 3,- twee ophanghaken gehaald en onder elkaar in de muur geschroefd. Daar hangen nu de originele Giant wielen op die ik tijdens slecht weer wil gebruiken. Ik heb onder één haak een schroefje in de muur geschroefd waar een stukje karton aan hangt. Daar rust de snelspanner van het achterwiel op zodat deze niet de muur beschadigd of zelf beschadigd raakt. Voor het voorwiel is het niet nodig.

Plaats reactie