fdegrove ban permanent? II
-
- Forum-lid
Het valt mij op dat er de laatste tijd veel discussie is over het gevoerde beleid. Dit naar aanleiding van een aantal gebeurtenissen. En ik krijg de indruk dat de resultaten van die discussies voor veel forum leden niet altijd even bevredigend zijn. Het is wel makkelijk om te schrijven of je doet gewoon normaal leuk mee of je doet dat niet. Maar als je dan als gevolg van het beleid merkt dat er onvrede ontstaat, wordt het misschien tijd om je eens achter de oren te krabben. Laat die discussie maar komen. Wat vinden de forum leden normaal en wat niet, wat kan door de beugel en wat niet. En op welke manier moet er opgetreden worden. Een dergelijke discussie lijkt me heel gezond. Vooral als je het hier leuk wil houden......
![Grappig :winkthumb:](./images/smilies/thumbup.gif)
Maar iemand die zich heeft misdragen in jouw huis hoef je niet meer binnen te laten. Met andere woorden: je bent hier te gast en als je je als gast tegen je gastheer misdraagt dan kunnen ze je definitief de deur wijzen: en dat is precies wat gebeurd is. Een forum gelijkstellen met "zijn/haar maatschappij" is in dat opzicht onzinnig.dave73nl schreef:In ieder ander geval mag iemand in ons land na een bstraffing van zijn vergrijp weer 'terugkeren in zijn/haar maatschappij'...
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Dus jij nodigt ook altijd een heleboel mensen bij jou thuis uit en die laat je dan zelf bepalen hoe zij zich in jouw huis dienen te gedragen en je laat hen zelfs bepalen hoe jij je dan in je eigen huis dient te gedragen? Want een forum is geen "maatschappij" maar een "huis" waar je te gast bent. Als iemand mij in mijn huis voor nazi uitmaakt wijs ik hem de deur...en zo is het op dit forum blijkbaar ook.hendrikjan schreef:Laat die discussie maar komen. Wat vinden de forum leden normaal en wat niet, wat kan door de beugel en wat niet. En op welke manier moet er opgetreden worden. Een dergelijke discussie lijkt me heel gezond. Vooral als je het hier leuk wil houden......
fietsen doe ik net als een prof,
Ik vind de vergelijking van Timo zeer treffend. Wij zijn hier inderdaad te gast. We mogen gratis en voor niks gebruik maken van de faciliteiten van dit "huis", maar als we ons niet houden aan de regels van dit huis, wordt de toegang ontzegd.
-
- Forum-lid
Ik heb het bewuste topic niet gevolgd of gelezen maar er zijn gewoon grenzen aan wat je wel en niet kunt doen. Iemand publiekelijk voor nazi uitmaken lijkt mij reden genoeg om de betreffende persoon de deur te wijzen, of het nu tegen een mod of tegen iemand anders was.
En inderdaad, een forum is geen democratie ook al denken veel mensen dat.
En inderdaad, een forum is geen democratie ook al denken veel mensen dat.
Of dat laatste onzin is of niet vind ik weer een andere vraag maar vind de rest van je beredenering wel sterk...timo2.0 schreef:Maar iemand die zich heeft misdragen in jouw huis hoef je niet meer binnen te laten. Met andere woorden: je bent hier te gast en als je je als gast tegen je gastheer misdraagt dan kunnen ze je definitief de deur wijzen: en dat is precies wat gebeurd is. Een forum gelijkstellen met "zijn/haar maatschappij" is in dat opzicht onzinnig.dave73nl schreef:In ieder ander geval mag iemand in ons land na een bstraffing van zijn vergrijp weer 'terugkeren in zijn/haar maatschappij'...
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!
"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe
Volgens mij is het een beetje van beiden (maatschappij en huis). Maar is het dan geen zaak dat die regels in ieder geval op voorhand duidelijk zijn? En mogen die regels door de gasten niet ter discussie worden gesteld? Als de gastheer het zijn gasten niet naar de zin maakt, dan gaan ze weg, en daar heeft niemand wat aan, toch?edwin01 schreef:Ik vind de vergelijking van Timo zeer treffend. Wij zijn hier inderdaad te gast. We mogen gratis en voor niks gebruik maken van de faciliteiten van dit "huis", maar als we ons niet houden aan de regels van dit huis, wordt de toegang ontzegd.
Overigens profiteert de gastheer 'Fiets' net zo hard van zijn gasten hoor. In het blad wordt er maandelijks dankbaar gequote uit het forum bijvoorbeeld.
EDIT: misschien kan iemand even een link plaatsen naar het gewraakte topic waar fdegrove over de schreef ging. Ik ben hem ff kwijt, en tja, die zoekfunctie ...
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 13 sep 2011 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
+1 en +1 voor Timo.edwin01 schreef:Ik vind de vergelijking van Timo zeer treffend. Wij zijn hier inderdaad te gast. We mogen gratis en voor niks gebruik maken van de faciliteiten van dit "huis", maar als we ons niet houden aan de regels van dit huis, wordt de toegang ontzegd.
Los van de tijd die een aantal moderatoren er in steken (al dan niet onbezoldigd) blijft het feit bestaan dat je met platte tekst op elkaar reageert. Dit betekent dat je vooral in discussies zeer zorgvuldig moet formuleren om je boodschap over te brengen. Hoe vaak noem je lachende weg in het normale leven iemand wel niet gekscherend Klojo of zo. Het non verbale aspect speelt dan een zeer grote rol in hoe de ander het opvat. En juist dat non verbale heb je niet met platte tekst. Het gevaar voor uitvergroten is dus op een forum vele malen groter. Als er dus duidelijke grenzen gesteld en gehandhaafd worden, moeten we hier allemaal vrede mee hebben. Zo niet, eigen forum beginnen of je ervaring inbrengen door je aan te melden als moderator of beheerder.
Twitter: @rbruijns
Om nog even de "huis" vergelijking door te zetten: Als ik gasten ontvang, verwacht ik dat ze zich gedragen. Dat is: fatsoenlijk. Wat is fatsoenlijk? In mijn huis bepaal ik wat fatsoenlijk is. En niet mijn gasten. Mijn gasten krijgen hapjes, drankjes, mogen een filmpje kijken, op mijn gitaar spelen, een cd-tje uit mijn collectie kiezen enz. Als mijn gasten mij vervolgens voor rotte vis uitmaken, gaat de voordeur open en is het rechtsomkeert mars! Wegwezen! En nooit meer terug!53x11 schreef:Volgens mij is het een beetje van beiden (maatschappij en huis). Maar is het dan geen zaak dat die regels in ieder geval op voorhand duidelijk zijn? En mogen die regels door de gasten niet ter discussie worden gesteld? Als de gastheer het zijn gasten niet naar de zin maakt, dan gaan ze weg, en daar heeft niemand wat aan, toch?edwin01 schreef:Ik vind de vergelijking van Timo zeer treffend. Wij zijn hier inderdaad te gast. We mogen gratis en voor niks gebruik maken van de faciliteiten van dit "huis", maar als we ons niet houden aan de regels van dit huis, wordt de toegang ontzegd.
Overigens profiteert de gastheer 'Fiets' net zo hard van zijn gasten hoor. In het blad wordt er maandelijks dankbaar gequote uit het forum bijvoorbeeld.
EDIT: misschien kan iemand even een link plaatsen naar het gewraakte topic waar fdegrove over de schreef ging. Ik ben hem ff kwijt, en tja, die zoekfunctie ...
Er hangt bij mijn voordeur geen bordje met gedragsregels, ik verwacht dat iemand die bij mij op bezoek komt zich weet te gedragen.
En dat quoten: mwah... ik betwijfel of dat ene quootje veel doet voor de oplage... Laat staan dat het in verhouding staat met de kosten voor het onderhouden van dit forum.
Jeetje mogen ze ook op je gitaar spelen???:D
Ik denk niet dat je een forum dusdanig met een huis moet gaan vergelijken, je laat immers OOK niet iedereen toe tot je huis om op je gitaar te komen spelen toch?
Ik denk niet dat je een forum dusdanig met een huis moet gaan vergelijken, je laat immers OOK niet iedereen toe tot je huis om op je gitaar te komen spelen toch?
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!
Het is misschien wat sterk gesteld, maar je begrijpt de strekking van mijn verhaal wel. Als je eenmaal binnen bent (registreren en jezelf confirmeren aan de regels) mag je gerust op mijn gitaar spelen
Als je hem maar niet sloopt.......
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Als je hem maar niet sloopt.......
Een forum is zeker geen huis. Een forum is een virtuele gemeenschap. Voor dit soort gemeenschappen zijn in de loop van de tijd veel omgangsvormen bedacht en afgesproken (met vallen en opstaan getoetst). Het is gebruikelijk dat er een groep moderators is die geschillen oplost en structuur aanbrengt. Deze worden doorgaans gekozen door de aanbiedende partij. Maar uiteindelijk zijn het de forumleden die het forum zijn, niet de moderators, niet de aanbieder/eigenaar van het domein. Het maakt daarbij niet uit of de aanbiedende partij een vereniging is, een bedrijf, een overheidsinstelling of een groep vrienden.
Bij de meeste fora is het toelatingsbeleid: welkom totdat wangedrag niet verder toelaatbaar is. Dat is de enige manier die voor grote fora handhaafbaar is. De problemen doen zich pas voor als het gedrag daadwerkelijk ontoelaatbaar blijkt. Zo ook hier:
Ik heb de precieze gang van zaken niet mee gekregen maar als ik het goed begrijp heeft fdegrove (what's in the name?) een moderator verbaal aangevallen, na aanleiding van een ingreep van deze moderator waar fdgrove zich niet in kon vinden. Gevolg: na enig beraad (aanname) besluiten de moderatoren fdgrove te bannen, en wel voorgoed.
Nu blijkt uit dit topic al dat het zo simpel dus niet werkt. Een forum is haar leden. Er is geen unanieme steun voor een dergelijk zware straf. In ieder geval niet zonder toelichting. Het heeft simpelweg geen zin om als moderators nu te zeggen: we hebben zo beslist, klaar. Zonder draagkracht sta je als moderator helemaal nergens.
Ik heb enige ervaring als forum-admin en als forum-moderator. In eerste hoedanigheid heb de vergelijking met de leider van nazi-Duitsland ook eens moeten slikken. Dat is niet leuk (understatement), en de persoon (niet van onbesproken gedag voorheen) heeft een berisping gekregen. Deze zaak is niet helemaal vergelijkbaar (ging over het forum van een vereniging, de persoon was er direct f2f op aan te spreken), maar uiteindelijk was dat imho genoeg. Het is niet het einde van de wereld. Als dat nu niet zo is, prima, maar durf dan ook uit te leggen waarom dat zo is.
Bij de meeste fora is het toelatingsbeleid: welkom totdat wangedrag niet verder toelaatbaar is. Dat is de enige manier die voor grote fora handhaafbaar is. De problemen doen zich pas voor als het gedrag daadwerkelijk ontoelaatbaar blijkt. Zo ook hier:
Ik heb de precieze gang van zaken niet mee gekregen maar als ik het goed begrijp heeft fdegrove (what's in the name?) een moderator verbaal aangevallen, na aanleiding van een ingreep van deze moderator waar fdgrove zich niet in kon vinden. Gevolg: na enig beraad (aanname) besluiten de moderatoren fdgrove te bannen, en wel voorgoed.
Nu blijkt uit dit topic al dat het zo simpel dus niet werkt. Een forum is haar leden. Er is geen unanieme steun voor een dergelijk zware straf. In ieder geval niet zonder toelichting. Het heeft simpelweg geen zin om als moderators nu te zeggen: we hebben zo beslist, klaar. Zonder draagkracht sta je als moderator helemaal nergens.
Ik heb enige ervaring als forum-admin en als forum-moderator. In eerste hoedanigheid heb de vergelijking met de leider van nazi-Duitsland ook eens moeten slikken. Dat is niet leuk (understatement), en de persoon (niet van onbesproken gedag voorheen) heeft een berisping gekregen. Deze zaak is niet helemaal vergelijkbaar (ging over het forum van een vereniging, de persoon was er direct f2f op aan te spreken), maar uiteindelijk was dat imho genoeg. Het is niet het einde van de wereld. Als dat nu niet zo is, prima, maar durf dan ook uit te leggen waarom dat zo is.