Context: vorig jaar 2300km gefietst, dit jaar door blessure en (weinig)motivatie slechts 1000km maar volgend jaar wil ik naar de Vogezen. Hiervoor wil ik me dus zo goed mogelijk voorbereiden : Dus in de winter 1-2 uur trainen op hometrainer (3x/week), daarna in lente/zomer 2x korte ritten trainen (~40/60km) +1 langere rit per week (80/+100km), voorbereiden via enkele tourtochten van 100-150km in Limburg en Wallonië/Ardennen.
Ook zou ik nog 4-6 kg willen vermageren voor de lente er is.
Ik heb laatste dagen/weken een beetje gelezen over sportdranken (tijdens rit, na rit, welke eigenschappen, soorten) en zit met enkele vragen:
Voor de hometrainer ritjes zou ik enkel water drinken, voor de korte ritjes in voorjaar (40-60km) wel sportdrank maar kleinere dosis, voor langere ritten wel volledige dosis. Is dit ok?
Is maltodextrine de betere koolhydratenleverancier in sportdrank? of beter mix met fructose/Isomaltulose?
Is Vitargo nog zoveel beter dan maltodextrine?
Isomaltulose(ook wel Palatinose genoemd) zou beter zijn dan fructose voor tanden?
Wat met nineralen? Noodzakelijk of niet?
Wei-eiwit voor herstel... tegenstrijdige berichten gevonden hierover of het wel noodzakelijk is? Sommigen spreken van een mix drank met wei-eiwitten voor de langere ritten en zeker als er meerdere dagen na mekaar wordt gereden (vb Vogezen).
Wat zal er gebeuren met zo een zelfgemaakte mix? Zal deze goed oplossen in water? Smaak?
Alvast bedankt voor jullie commentaar,
Frank