Ik ben 191cm, 92kg en heb een stalen 61cm fiets van 11.8kg.
Ga ik het echt merken op het vlakke en/of in de bergen als ik een lichtere moderne fiets koop? Zit te twijfelen tussen het vervangen van onderdelen of toch maar een nieuwe fiets kopen.
11.8kg uit de tijd?
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 apr 2009 10:20
In NL kun je er prima mee peddelen. Met een modernere fiets ga je wel verschil merken, maar niet in de eerste plaats vanwege het gewicht, eerder vanwege betere eigenschappen frame, wielen en andere onderdelen. Over het algemeen loont nieuwe onderdelen niet. In de bergen is gewicht pas echt relevant. 11,8 is dan erg zwaar, dat kan tegenwoordig zo 4 kilo lichter.
Ook in Nederland is het een groot verschil bij het accelereren. Ik merk het al tussen mijn fietsen, waar slechts anderhalve kg (waaronder lichtere velgen) tussen zit. Een moderne fiets zal sneller acceleren, sneller sturen door de lichtere voorvork, makkelijker kantelen in bochten. Qua stijfheid kan ik er weinig over zeggen: zware stalen frames kunnen ook knalhard zijn. Daarnaast is 4 kg bergop natuurlijk wel te voelen op een lange klim. Denk bij gelijk vermogen aan minuten op een klim als de Ventoux.
Ik heb een jaar lang door Zuid-Limburg rondgereden op een 25 jaar oude stalen Gios. Dit ging prima, heb fijne kilometers gemaakt. Maar mijn enthousiasme en groeiende liefde voor de sport hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een gloednieuwe fiets heb gekocht (kaal 7,2 kilo). Uiteraard merkte ik verschillen. Zoals ronaldh ook al aangeeft zaten de verschillen niet alleen in het gewicht, maar ook in de nieuwe technieken. Heb je de shifters op je frame? Dat had ik namelijk op mijn Gios. En als ik het grootste verschil moet noemen tussen mijn oude en nieuwe fiets, dan is het zeker het schakelen!
Ik zou overigens een nieuwe fiets kopen. Een stalen fiets moderniseren / lichter maken kan wel, maar dan ben je in verhouding veel geld kwijt voor halfslachtige verbeteringen. Misschien is het een optie om een nieuwe fiets te kopen en je stalen fiets te houden als slecht-weer-fiets / Tacx-fiets? Daar gebruik ik mijn Gios nu voor.
Ik zou overigens een nieuwe fiets kopen. Een stalen fiets moderniseren / lichter maken kan wel, maar dan ben je in verhouding veel geld kwijt voor halfslachtige verbeteringen. Misschien is het een optie om een nieuwe fiets te kopen en je stalen fiets te houden als slecht-weer-fiets / Tacx-fiets? Daar gebruik ik mijn Gios nu voor.
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Met 92Kg ga je toch niet de vlotste zijn bergop. Dan kunnen die 4Kg er ook nog wel bij.
Heb zelf naast een oude stalen criteriumfiets ook een full carbon fiets. Zit ook ongeveer 4Kg verschil tussen. Mij maakt het niet uit. In de afdaling gaat dat criterium ding bloedje snel
Heb zelf naast een oude stalen criteriumfiets ook een full carbon fiets. Zit ook ongeveer 4Kg verschil tussen. Mij maakt het niet uit. In de afdaling gaat dat criterium ding bloedje snel
-
- Forum-lid
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 23 apr 2009 10:20
Ik ga 's een x een carbon fiets lenen en praktijkervaring opdoen. Bedankt voor de reacties!
Magnus9301
-
- Forum-lid
- Berichten: 427
- Lid geworden op: 04 nov 2010 00:19
Die moet je ook zo snel mogelijk uit je hoofd zetten, dat is speelgoed
“Training is like fighting with a gorilla. You don’t stop when you’re tired. You stop when the gorilla is tired.”
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3
Cervelo S2 met Dura-Ace C50; Cervelo P2C met FFWD Disc; Bulls Copperhead 3