Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Achillespees

HenH
Forum-lid

HenH 13 sep 2011 18:37

Hoi forumleden,

Sinds een aantal weken fiets ik regelmatig op mijn nieuwe fiets.
Voor mijn gevoel zit ik lekker op de fiets, beter dan mijn vorige fiets.
Het probleem is echter dat ik last heb van mijn linker achillespees en helemaal niet van mijn rechter.
Het linker schoenplaatje stond helemaal naar achteren en ik dacht dat het daardoor kwam dus heb het plaatje naar voren gezet.
Het probleem is echter nog niet verholpen, het is wel minder, maar na ritten van een aantal uur krijg ik weer last.
Heeft iemand een aantal adviezen die ervoor kunnen zorgen dat de pijn in mijn achillespees?
Alvast bedankt.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 sep 2011 20:51

Problemen met je achillespees zijn heel hardnekkig. Dat is niet 1-2-3 genezen, ook niet als je plaatjes nu wel goed staan.
Zit er ook echt een bobbel op?
Less is bore

HenH
Forum-lid

HenH 13 sep 2011 20:58

Er zit gelukkig geen bobbel op.
Als ik gefietst heb en even gerust en vervolgens mij voet op en neer beweeg met mijn duim en wijsvinger op mijn achillespees dan 'kraakt' het(voelt stroef).
Met wat rust gaat dat wel over maar als ik dan weer fiets komt het terug....
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 14 sep 2011 08:09

Heb ik ook gehad. Maanden last van gehad, het verergerde elke keer na het fietsen maar gelukkig niet helemaal hoeven stoppen met fietsen. Als je te ver gaat ben je wel echt aan de beurt dus voorzichtigheid is geboden. Het ging bij mij over met excentrische rekoefeningen, fysiotherapie en (vooral!) het zadel 2mm lager.
Er zijn trouwens meerdere topics over maar die zullen met de overgang naar het 'nieuwe/verbeterde' forum wel weer onvindbaar zijn geworden.

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 14 sep 2011 09:14

dat krakende geluid is geen goed teken, zou maar even langs de fysio of sportarts gaan
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

franks
Forum-lid

franks 14 sep 2011 12:01

2 of 3 jaar geleden met Start to Run en waarschijnlijk overtraint... begon pijn in mijn achillespees te krijgen en toch hardnekkig doorgelopen.
Resultaat: Achillespeesontsteking en 6 maanden herstel!!! Sportarts vertelde me dat peesonstekingen veel hardnekkiger zijn dan spieronstekingen en herstel tussen 2-6 maanden is in vergelijking tot enkele weken voor spierontsteking.
De achillespees voelde veel dikker aan als andere kant. na weekje rustig aan te doen (lees niet lopen) ging het veel beter maar elke keer bij minste looppas (zelfs 5m) kwam het snel terug. Naar sportarts geweest en kinesist. massage, ijs en 'shocktherapie' gekregen = 'harde' pulsen op achilespees (= zeer pijnlijk) maar na verloop van tijd ging het wel beter. Alles samen toch 6 maanden geduurd om volledig te herstellen.
Daarna niet meer begonnen met joggen en naar alternatief gezocht... de fiets ;)

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 14 sep 2011 16:51

Mijn peroneus longus heeft een dikke vette ontsteking in het gedeelte waar het pees is... mag niet fietsen, dan ga je zwemmen, nu nog een forum om over badmutsen te praten :)
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

HenH
Forum-lid

HenH 14 sep 2011 22:59

Bedankt voor alle adviezen en vooral de waarschuwing om het rustig aan te doen.
Ik ga eerst mijn zadel maar een stukje laten dalen en dan weer een rondje doen.
Ik heb een aantal topics gevonden maar die gaven geen oplossingen(dingen die ik kan doen om het te verhelpen) vandaar de vraag.
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 14 sep 2011 23:11

Juist door het laten zakken van mijn zadel kreeg ik last van mijn achillespees. Mijn benen konden de lengte niet kwijt waardoor ik ongemerkt mijn hak meer naar beneden ging duwen bij de neergaande beweging.
Gevolg: een achillespees die meer beweging/kracht krijgt te verwerken. Nadat ik mijn zadel 5mm hoger had gezet dan mijn begin stand. Dus 1cm hoger dan toen ik pijn kreeg, was het over.

Naar beneden is dus niet altijd de oplossing, je benen moeten wel zijn lengte kwijt kunnen.

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 15 sep 2011 00:55

Aangezien ik al een dertigtal jaren sukkel met een ontstoken achillespees rondloop maar er tijdens het rijden geen last van had heb ik daar toendertijd geen aandacht aan geschonken. Bij een intensievere trainning echter is de hel losgebroken en moest ik afhaken en kalmpjes aan mijn terugweg aanvangen. Om dit te voorkomen heb ik eerst rondgereden met een enkelverband later aangevuld met het gebruik van een zalf genaamd FASTUM GEL en ook voor het fietsen mijn achillespezen gestretcht.
De zalf ook op het hielgewricht aangebrachd (want dit was pijnlijk bij het druk zetten erop door middel van je duim of andere vinger) Na het fietsen , thuis met de benen omhoog kreeg ik er ook pijnlijke steken maar deze duurde maar telkens enkele seconden. Als ik dit zo blijf doen zal ik waarschijnlijk wel voorgord verlost zijn van dit ongemak.O ja dit nog ; mijn huisarts had zelfs niet aan mijn hiel gevoeld.

franks
Forum-lid

franks 15 sep 2011 08:58

HenH schreef:Bedankt voor alle adviezen en vooral de waarschuwing om het rustig aan te doen.
Ik ga eerst mijn zadel maar een stukje laten dalen en dan weer een rondje doen.
Ik heb een aantal topics gevonden maar die gaven geen oplossingen(dingen die ik kan doen om het te verhelpen) vandaar de vraag.
In het begin van de blessure moest ik veel ijscompressen leggen. Bij de fysio veel stretchen en toen het al aan beterhand was oefeningen om de spieren en pezen te verstevigen.

HenH
Forum-lid

HenH 15 sep 2011 09:35

Hebben jullie het ook allemaal maar aan één been. Ik heb het zoals gezegd alleen aan mijn linker, mijn rechter achillespees heeft nergens last van.
Zou dat misschien kunnen komen door lengte in het been en daardoor een te lange of te korte slag maak met mijn linker been en niet met mijn rechter?
En in plaats van het zadel te laten zakken iets tussen de schoen en het schoenplaatje plaatsen?
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada

Plaats reactie