Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

advies gevraagd voor aanschaf nieuwe fiets

peterofiets
Forum-lid

peterofiets 14 sep 2011 17:42

Hallo,

graag wil ik jullie om advies vragen.
Ik fiets nu 3 jaar op een oude racefiets. MBK van ik gok 15 jaar oud die nog op de buis schakelt. heb hem voor 75 euro op marktplaats gekocht. wel volledig shimano 105 afgemonteerd.
omdat ik eerst wilde kijken of fietsen iets voor me is (heb altijd gevoetbald) ben ik goedkoop begonnen.
de afgelopen 3 jaar ben ik eigenlijk alleen maar enthousiaster geworden en dus is het tijd om een nieuwe fiets aan te schaffen. en dan oude is ook wel af.

heb inmiddels aardig wat uren op internet doorgebracht om mij in te lezen in merken, groepen, ergonomie en wat al nog niet meer.
kom uit Assen en heb hier de afgelopen dagen een paar fietsenmakers bezocht en hen om advies gevraagd.

mede hierdoor kom ik nu op 2 fietsen uit.
graag wil ik jullie vragen om advies bij mijn keuze. ik ben 182 cm lang en weeg 73 kg. normaal postuur.

het gaat om de Scott Speedster S20. shimano ultegra afgemonteerd en triple.
http://www.scott-sports.com/gb_en/produ ... 151/215713" onclick="window.open(this.href);return false;

de ander is: Focus variado 2.0. shimano 105 afgemonteerd en compact.
http://www.focus-bikes.com/nl/nl/bikes/ ... -20-5.html" onclick="window.open(this.href);return false;

beide moeten 1000,- euro kosten.
mijn afwegingen zover: de scott is triple (gaat mijn voorkeur naar uit) en is ultegra. ga er morgen op proefrijden, dus weet nog niet hoe die fietst.
de focus heb ik vandaag op proef gereden. voelde heerlijk aan, maar ja de vergelijking met een fiets van 15 jaar oud is vrij groot natuurlijk.
heb het idee dat de bouw van de focus beter is, maar dat is meer een gevoel. zoveel verstand heb ik er helaas (nog) niet van.

alvast bedankt voor jullie reacties.

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 14 sep 2011 19:09

Scott is, ondanks dat je deze minder tegenkomt, zeker geen mindere fiets als de Focus. In dit geval zelfs een betere groep. Daarnaast ook triple waar je voorkeur naar uitgaat. Morgen lekker een ritje er op maken en je keus bepalen. Je zal aan beide geen miskoop hebben in ieder geval.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

flores
Forum-lid

Gebruikersavatar flores 14 sep 2011 19:35

Als ik de specs van de Scott bekijk dan zie je dat de Ultegra alleen maar de achterderrie is...
Voor het overige 105 en dan ook nog het oude type.
Of de uitvoering bij de fm ook zo is weet ik natuurlijk niet.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.

peterofiets
Forum-lid

peterofiets 14 sep 2011 19:39

dank je Flores.

Weet niet of de versie bij de fm eender is. ga het morgen checken.

vwb shimano 105 oud of nieuw. geen idee wat het verschil is.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 15 sep 2011 09:42

Bij nieuw model 105 zijn de rem-en versnellingskabels onder het stuurlint weggewerkt, geeft een cleanere look. Bij oud model 105 heb je nog "waslijnen", de versnellingskabels zijn dan niet weggewerkt onder het stuurlint.
Mijn keuze zou de Scott zijn, wel voor de nieuwe 105 groep gaan.

peterofiets
Forum-lid

peterofiets 15 sep 2011 11:19

dank je wel Scottpch. zal er vanmiddag goed op letten.
mijn oog is nog niet zo getraind dat mij dit soort details opvallen.

na een nachtje slapen (en veel staren naar plaatjes van de fietsen) moet ik zeggen dat ik neig naar de Scott.
uiteraard kan dit na de proefrit vanmiddag volledig anders zijn.

peterofiets
Forum-lid

peterofiets 15 sep 2011 17:53

ok, vandaag proefgereden op de Scott speedster s20. beviel erg goed. ik was om. dat zou hem worden.

voor de zekerheid nogmaals gezegd dat het via een fietsplan ging. zegt de FM dat hij dan de korting niet kan geven.
dan is de fiets van 1300,- ineens geen 1000,- euro meer.
en 1300 is boven budget. de FM verontschuldigde zich nog wel, maar daar heb ik weinig aan.

dan is mijn vraag bij deze anders geworden.
ik wil voor +/- 1000 euro een nieuwe fiets kopen.
voorwaarden zijn:
- minimaal shimano 105.
- triple
- fiets moet zonder korting maximaal rond de 1000 euro zijn.

had eerst de sensa romagna special 105 triple uitgevoerd op het oog.
is dat wat?
of kan ik beter voor wat anders gaan?

alvast weer bedankt.

bassieg15
Forum-lid

Gebruikersavatar bassieg15 15 sep 2011 18:30

Wat dacht je van deze:

http://www.canyon.com/_nl/racefietsen/bike.html?b=2105

Dan moet je wel een week of twee wachten tot de nieuwe fietsen van 2012 er op staan, want ik zag dat de 2011-voorraad op is.

Met een Canyon heb je absoluut het meeste waar voor je geld, maar echter ook de meest ingewikkelde service, aangezien ze een internetwinkel zijn en alleen een zaak in Heerlen hebben. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, maar als je onzeker bent over je keuze is het wellicht handig om niet via het internet te bestellen, maar op z'n minst een keer langs te gaan in Heerlen.

Ik ben in ieder geval zeer tevreden met deze fiets.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 15 sep 2011 19:58

peterofiets, bij 12gotrading kost de s20 1149,- met de nieuwe 105 groep, wel iets boven budget, misschien is dat iets?

peterofiets
Forum-lid

peterofiets 15 sep 2011 22:29

@Scottpch: aangezien ik via het BFN (bedrijffietsplan) de fiets aanschaf, kan ik niet volledig gebruik maken van de aanbieding.
gotrading (of welke FM dan ook, moet 15% van de 1e 749 euro afdragen aan BFN.
dit is 112 euro. dit bedrag moet je nog bij de kortingsprijs optellen om op de aanschafprijs voor mij uit te komen. kom je dus nog op 1300 euro uit of zo.
maar uiteraard bedankt voor de tip.

@bassieg15: canyon had ik nog niet naar gekeken. ziet er goed uit. achterderailleur ultegra en de rest 105. met triple 50 euro meerprijs, dus te doen.
mavic aksium wielen rij ik nu ook op en bevalt prima al is het niet top-notch.
teven met iets meer dan 8 kilo een prima gewicht.
dank voor de tip. ga hem zeker onthouden.

peterofiets
Forum-lid

peterofiets 17 sep 2011 16:06

vandaag weer een aantal fietsenzaken bezocht en weer een aantal modellen gezien, betast en bezeten.
daarmee is de lijst met favorieten ook veranderd.

ik heb nu drie fietsen op het oog.
een van deze drie moet het worden.

allereerst de Giant TCR 1 2011. http://www.izibike.nl/product/3929/Giant-TCR_1_2011&p=3" onclick="window.open(this.href);return false;
triple uitgevoerd en volledig 105 afgemonteerd. prijs: 1099 euro.

Dan nog steeds de Focus Variado 2.0. http://www.12gotrading.nl/racefietsen/t ... mpact_2011" onclick="window.open(this.href);return false;
triple uitgevoerd en volledig 105 afgemonteerd. prijs 1149 euro.

En dan de Cannondale Caad 8 105 BB30. http://www.bike-fun.nl/product/193/cann ... -105-bb30/" onclick="window.open(this.href);return false;
compact uitgevoerd en volledig 105 afgemonteerd. prijs 1199 euro.

ik vind zelf de verschillen tussen deze drie niet zo groot.
mijn voorkeur blijft een triple.
Zelf neig ik naar de Giant.

Wat is jullie mening? voor welke zouden jullie gaan en waarom?
of zouden jullie liever voor een totaal andere fiets gaan?

alvast weer bedankt.

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 17 sep 2011 16:37

Als je voor de 2011 modellen nog de volle 100% moet betalen omdat de FM geen korting wil geven ivm het fietsplan zou ik lekker op de 2012 modellen wachten, die kunnen elk moment bij de dealer staan.
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

Plaats reactie